Kapsuła Boeinga Starliner ma wrócić na Ziemię w środę (25 maja), a zespoły na Ziemi przygotowują się do powitania statku kosmicznego w domu.
Aby pomóc w przygotowaniach, zespoły zorganizowały: Starliner Ćwiczenia lądowania 18 maja w White Sands Space Harbor, porcie kosmicznym używanym wcześniej jako pas startowy dla wahadłowców kosmicznych i miejsce testowe do badań nad rakietami. Był to również główny obszar treningowy używany przez NASA Statek kosmiczny Piloci ćwiczą podejście i lądowanie na samolocie szkolnym Shuttle i T-38 Talon.
Aktualizacje na żywo: Misja Boeing Starliner Orbital Flight Test 2 na Międzynarodową Stację Kosmiczną Związane z: Samolot testowy Boeing Starliner OFT-2 dla NASA na oszałamiających zdjęciach
Kolejny widok prób lądowania i wyprowadzania OFT-2 na poligonie rakietowym White Sands 18 maja 2022 r. (Źródło zdjęcia: Anne-Marie Chadima, White Sands Range Public Affairs)
Pogoda jest ważnym czynnikiem
Carla James pracuje w Dyrekcji Testowania Materiałów jako oficer testowy w Oddziale Lotniczym i Kosmicznym WSMR.
Uwaga Jamesa W wojskowym komunikacie prasowym Ona i jej koledzy określą ścieżkę Starlinera w oczekiwanym dniu lądowania. Oddział meteorologiczny WSMR dostarczy dane pogodowe, które będą zbierać za pomocą balonów meteorologicznych. Zła pogoda w dniu odlotu Starlinera może opóźnić powrót statku kosmicznego lub spowodować przeniesienie zespołu OFT-2 na inne miejsce lądowania.
Nawiasem mówiąc, zespół ten zidentyfikował pięć potencjalnych miejsc lądowania. Są dwa w WSMR (port kosmiczny i lokalizacja na Range Road 26), jeden w Dugway Proving Ground w Utah, jeden w Willcox Playa w Arizonie i jeden w bazie sił powietrznych Edwards w Kalifornii.
Zespoły WSMR, Boeinga i NASA przygotowały się do lądowania Starlinera najprawdopodobniej w dowolnym miejscu w zasięgu pocisków, napisano w komunikacie prasowym armii. Zespoły te mają również plany awaryjne, które można wdrożyć w ciągu kilku godzin, jeśli kapsuła dotrze na Ziemię wcześniej niż pierwotnie oczekiwano.
Ekipy ratownicze OFT-2 planują monitorowanie ruchu w dniu lądowania drona Starlinera. (Źródło zdjęcia: Anne-Marie Chadima, White Sands Range Public Affairs)
sekwencja lądowania
Nadchodzące lądowanie będzie drugim lądowaniem kapsuły Starliner w White Sands po misji kosmicznej. Pierwsza miała miejsce w grudniu 2019 r. i zakończyła pierwotną OFT, która Skończyło się zbyt szybko Po tym, jak Starliner nie dotrze do stacji kosmicznej zgodnie z planem. To lądowanie było pierwszym lądowaniem na Ziemi z ludzkiej kapsuły sklasyfikowanej po misji kosmicznej w historii Stanów Zjednoczonych. (agencja NASA) Apollo Statki kosmiczne rozrzucone po oceanie, jak SpaceX smok Załoga i kapsuły wysyłkowe robią teraz.)
W listopadzie 2019 r. Starliner z powodzeniem wylądował również WSMR podczas testu przerwanych silników, które mają zapewnić bezpieczeństwo statku w przypadku awarii podczas startu.
Według Boeinga, w dniu lądowania OFT-2 sekwencja spadochronowa rozpocznie się około 9 kilometrów nad ziemią, kiedy Starliner zlikwiduje przednią osłonę termiczną, która chroni spadochrony podczas ponownego wejścia.
Dwa obracające się spadochrony zaczną spowalniać Starlinera, a następnie je rozdzielą. Trzy główne spadochrony rozłożą się i napełnią. Kiedy Starliner znajdzie się około 3000 stóp (0,9 km) od Ziemi, jego poduszki powietrzne napełnią się. Podczas schodzenia te poduszki powietrzne pochłaniają początkowe siły lądowania.
W dniu lądowania OFT-2 zespoły ratownicze zachowają ostrożność przed zbliżeniem się do Starlinera, upewniając się, że wokół kapsuły nie ma wysokiego poziomu toksycznego paliwa hydrazyny. (Źródło zdjęcia: Anne-Marie Chadima, White Sands Range Public Affairs)
Operacje odzyskiwania gruntów
W dniu, w którym Starliner wyląduje, zgodnie z oświadczeniem armii, dron wykona zdjęcia lotnicze operacji odzyskiwania naziemnego, pokazując różne pojazdy zmierzające w kierunku kapsuły po wylądowaniu.
Niektóre z tych pojazdów prawdopodobnie należą do garnizonowej straży pożarnej WSMR, która została przeszkolona do udziału w operacji lądowania i ewakuacji. W przyszłości straż pożarna zostanie również przeszkolona w zakresie obsługi powracającego Starlinera, gdy astronauci znajdą się na pokładzie – coś, co może się zdarzyć przed końcem roku, jeśli wszystko pójdzie dobrze z OFT-2.
Boeing musi upewnić się, że Starliner można bezpiecznie podejść i odblokować po wylądowaniu. W kombinezonach ochronnych personel Boeinga będzie monitorował poziomy toksycznego paliwa hydrazyny znajdującego się wokół kapsuły i określi, gdzie zostanie zbudowana strefa postojowa.
„Pod wiatr lub z wiatrem odgrywa ważną rolę w lokalizacji” – powiedział James.
Leonard David jest autorem książki „Moon Rush: The New Space Race”, opublikowanej przez National Geographic w maju 2019 r. David, wieloletni pisarz dla Space.com, od ponad pięćdziesięciu lat pisze o przemyśle kosmicznym. Śledź nas na Twitterze Umieść tweeta lub na Facebook .