Od momentu uruchomienia w 2006 r. Shopify powoli, ale skutecznie zbudował biznes oprogramowania o wartości 83 miliardów dolarów, „uzbrajając powstańców” — sklepy ogólnospożywcze i cyfrowe marki konsumenckie, które sprzedają wszystko, od kompozycji kwiatowych po ubrania do ćwiczeń w Internecie.
Jednak kolejną wielką szansą może być wyposażenie niektórych z największych firm działających w handlu detalicznym, od globalnej marki zabawek Mattel po sprzedawcę obuwia Steve’a Maddena, co stanowi dużą część z możliwości rynkowych o wartości około 850 miliardów dolarów, które stoją przed gigantem oprogramowania do handlu elektronicznego.
Tak twierdzą legendarny analityk technologii z Wall Street, Mark Mahaney i jego koledzy z firmy badawczej Evercore ISI. Mahaney i firma podwyższyli niedawno ocenę akcji Shopify do „powyżej”, przy cenie docelowej na poziomie 75 USD za akcję. Akcje spółki kosztowały wówczas około 64 dolarów.
Główny element korzyści dla Shopify, jaki widzi Evercore, ma związek z pracą Shopify w ostatnich latach mającą na celu przyciągnięcie dużych przedsiębiorstw, a także małych i średnich sprzedawców. W wywiadach ze sprzedawcami Shopify Mahaney i jego zespół odkryli, że te posunięcia wydają się działać. Oprócz Mattel i Steve Madden Shopify przyciągnął także duże, szybko rozwijające się marki, takie jak firma odzieżowa Skims należąca do Kim Kardashian.
„Handlowcy niezmiennie optymistycznie oceniają zdolność SHOP do penetracji traderów instytucjonalnych, przy czym większość uważa, że w ciągu ostatnich 3-4 lat SHOP stworzył możliwości, aby zaspokoić potrzeby traderów instytucjonalnych” – napisał zespół badawczy.
Sprzedawcy ci powiedzieli również zespołowi Evercore, że przejście na oprogramowanie Shopify stało się łatwiejsze i że możliwość wybierania tylko niektórych narzędzi Shopify — funkcja realizacji transakcji Shop Pay to prawdopodobnie dopiero początek — jest atrakcyjną funkcją.
Ponieważ w ostatnich latach Shopify skupiał się na dużych markach i sprzedawcach detalicznych, zakres jego konkurentów również się poszerzył, obejmując gigantów oprogramowania dla przedsiębiorstw, takich jak Salesforce i Adobe. Oprócz ciągłego wchodzenia Shopify w obszar handlu elektronicznego dla przedsiębiorstw, Evercore widzi, że swój rynek o wartości 850 miliardów dolarów, na który można adresować, obejmuje również sprzedaż detaliczną fizyczną, gdzie firma oferuje oprogramowanie dla punktów sprzedaży i inne narzędzia.
Potem jest Amazon. Uczciwie byłoby nazwać przyjaciółmi Shopify i Amazon. Założyciel i dyrektor generalny Shopify, Toby Lutke, nie wstydził się swoich uczuć na temat tego, jak Amazon postrzega sprzedawców.
„Światopogląd Amazona jest taki, że sprzedawcy nie mają znaczenia; „Fabryki i konsumenci są ważni”. Lutke powiedział to reporterowi wiele lat temu W wywiadzie na scenie podczas konferencji branżowej. „Wszystko pomiędzy jest szansą dla Jeffa” – powiedział, odnosząc się do założyciela Amazona, Jeffa Bezosa.
Jednak w ostatnich latach firmy znalazły sposoby na współpracę. Sprzedawcy Shopify mogą używać oprogramowania do handlu elektronicznego również do sprzedaży za pośrednictwem Amazon, a sprzedawcy Shopify mogą również zintegrować funkcję „Kupuj za pomocą Prime” Amazon ze swoimi sklepami internetowymi.
Według byłego lidera Shopify największa konkurencja między obiema firmami może być jeszcze przed nami, ale z pewnymi zmianami. Ponieważ Shopify pozyskuje głównych sprzedawców, a dział chmury AWS firmy Amazon ma na celu sprzedaż sztucznej inteligencji i innych produktów w chmurze dużym markom konsumenckim i sprzedawcom detalicznym, na horyzoncie może pojawić się nowe starcie.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”