- Napisane przez Chelsea Bailey
- BBC News, Waszyngton
Fran Drescher, prezes SAG-AFTRA, pozuje z członkami związkowej komisji negocjacyjnej pierwszego dnia strajku
Studia Brightlight Pictures w Vancouver przypominają obecnie miasto duchów.
Produkcja kilku programów została już zakłócona po tym, jak amerykańscy scenarzyści rozpoczęli strajk w maju. Teraz, gdy hollywoodzcy aktorzy dołączają do scenarzystów na związkowych liniach pikiet, studia stanęły w miejscu.
„Czuję się jak Covid, kiedy jadę na parkingu” – powiedział reżyser Shaun Williamson, który założył Brightlight Pictures w 2001 roku.
„Ale w covid wiedzieliśmy, że to się skończy. W tym przypadku wydaje się, że wymknęło się to spod naszej kontroli, co jest frustrujące”.
Ponieważ ponad 160 000 artystów w USA nie ma pracy w czwartek o północy, efekty falowania są odczuwalne w centrach filmowych oddalonych o tysiące kilometrów.
Przemawiając ze swojego biurka nad pustą studyjną sceną dźwiękową, Williamson powiedział BBC, że kanadyjski przemysł filmowy i telewizyjny w dużej mierze polega na amerykańskich pisarzach, aktorach i studiach.
Przed rozpoczęciem strajków Brightlight, lider kanadyjskiego przemysłu filmowego i telewizyjnego, był domem dla takich programów jak Upload Amazona, The Good Doctor ABC i Firefly Lane Netflixa.
„Normalnie kręciliśmy siedem, osiem lub dziewięć koncertów w tym czasie” – powiedział. „Wszystkie te rzeczy są teraz wstrzymane, podczas gdy my czekamy, aż studia i syndykaty uporządkują sprawy”.
Podwójne strajki wstrzymały produkcje na licznych pokazach, wywróciły do góry nogami festiwale filmowe i czerwone dywany w szczycie sezonu letniego.
Źródło obrazu, Brightlight Studios Inc
Sean Williamson (w środku) na planie z aktorem Freddiem Highmore (po prawej) i pisarzem Davidem Shore (po lewej) w Brighlight Pictures przed rozpoczęciem strajków
Po raz pierwszy od dziesięcioleci Comic-Con w San Diego może odbyć się bez celebrytów – to największa atrakcja. Tymczasem Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto, który miał rozpocząć się na początku września, posuwa się naprzód z nadzieją na wznowienie rozmów.
„Nie można zaprzeczyć wpływowi tego strajku na branżę i wydarzenia takie jak nasze” – napisali organizatorzy w oświadczeniu dla BBC. Wzywamy naszych partnerów i współpracowników do wznowienia otwartego dialogu”.
Strajki pozostawiły kanadyjską aktorkę Kaylę Zander w zawieszeniu, niepewną, kiedy wróci na plany Netflixa The Recruit.
„Miałem zaplanowane wyposażenie szafy i inne rzeczy, które zniknęły z dnia na dzień i nie mamy pojęcia, kiedy wrócimy do kręcenia”.
Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego
Aktorka Kayla Zander powiedziała, że nie jest pewna, kiedy będzie mogła wrócić do kręcenia
Chociaż nie jest członkiem Gildii Aktorów Ekranowych ani Amerykańskiej Federacji Artystów Telewizyjnych i Radiowych (SAG-AFTRA), pani Zander powiedziała, że popiera ich strajk, ponieważ kontrakty SAG pomagają wyznaczać standardy branżowe dla związków aktorów na całym świecie.
„Są naprawdę naszą największą nadzieją na trwałą zmianę” – powiedziała. „A sposób, w jaki rzeczy są, nie jest zrównoważony”.
Rozmowy z szefami studiów załamały się w czwartek, ponieważ oba związki nie osiągnęły porozumienia w sprawie zapobieżenia największemu zamknięciu Hollywood od dziesięcioleci. Obie strony pozostają głęboko podzielone w kwestiach takich jak warunki pracy, przyszłość sztucznej inteligencji oraz sposób, w jaki studia dzielą się zyskami od gigantów streamingowych.
W czwartek, przed strajkiem, powiedział dyrektor generalny Walt Disney Bob Iger CNBC Że przerwa w pracy nastąpiła w „najgorszym momencie na świecie”.
„Istnieje pewien poziom oczekiwań, który jest nierealny, i dodają do wielu wyzwań, przed którymi stoi już ten biznes, i to, szczerze mówiąc, dość irytujące” – powiedział.
Komentarze wywołały szybką reakcję w Internecie, co skłoniło aktorów do opublikowania zrzutów ekranu pozostałych wypłat — wiele z nich jest wartych mniej niż dolara.
Aktorka Maya Gilbert Dunbar, która kandyduje na prezesa SAG-AFTRA, kpiła z komentarzy dyrektora generalnego Disneya.
„Nie idę do sprawcy, aby rozwiązać problem, który spowodował” – powiedziała.
Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego
Aktorka Maya Gilbert Dunbar mówi, że strajki to coś więcej niż tylko płacenie aktorom czeków
Dunbar, który ma siedzibę w Atlancie, powiedział, że przekonanie, że strajk ma na celu umożliwienie aktorom z listy A zarobienia więcej pieniędzy, jest nieporozumieniem. Dla niej strajk ma na celu zapewnienie, aby tysiące „wielkich aktorów”, którzy obecnie tracą dostęp do ubezpieczenia zdrowotnego w wieku 65 lat, a także wschodzące gwiazdy, mogły kontynuować pracę w Hollywood.
„Nasza branża stoi w obliczu egzystencjalnego kryzysu” – powiedziała. „Większość naszych członków pochodzi ze środowiska zawodowego. Ci ludzie zarabiają zaledwie 150 dolarów (114 funtów) dziennie”.
Oszacowano, że tylko 15% ze 160 000 członków SAG-AFTRA zarabia 26 000 USD rocznie, aby kwalifikować się do ubezpieczenia zdrowotnego.
„To jest poniżej ubóstwa” – powiedziała. „Mamy o co walczyć. Wiele jest na stole”.
Na kilka tygodni przed załamaniem się negocjacji między SAG-AFTRA a Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), Zander powiedział, że aktorzy zwrócili się do BC Actors Union o przedłużenie kontraktu na następny rok.
„To było kontrowersyjne, ponieważ istnieje ogromny obóz aktorów, którzy mówią absolutnie nie. Zobacz, co robią z SAG, idą po nas” – powiedziała.
Dodała, że inni uważają, że kanadyjscy aktorzy zostali poproszeni o pomoc w przepchnięciu branży przez trwające strajki.
Jako producent, reżyser i członek Gildii Reżyserów, pan Williamson z Brightlight Pictures powiedział, że widzi wiele stron w toczącej się w Hollywood bitwie.
„Wiem, że wszyscy przywódcy związkowi są empatyczni, ale ta empatia nie przewyższa potrzeb członków” – powiedział.
Powiedział, że jest ostrożnym optymistą, że obie strony wrócą do negocjacji i osiągną porozumienie do sierpnia. Do tego czasu studia w Brightlight Pictures będą milczeć.
„Jesteśmy tylko dodatkowymi szkodami związanymi z tym, czego studio czuje, że potrzebuje i czego potrzebują związki zawodowe (aktorzy i scenarzyści).
„Gracz. Introwertyk. Rozwiązujący problemy. Twórca. Myśliciel. Przez całe życie ewangelista żywności. Orędownik alkoholu.”