W poniedziałek Air Canada, Porter Airlines i kilka globalnych linii lotniczych skierowały swoją walkę z obowiązującymi w tym kraju przepisami dotyczącymi ochrony pasażerów do Sądu Najwyższego Kanady.
Sąd Najwyższy w kraju wysłucha argumentów rządu i branży za i przeciw kanadyjskim przepisom dotyczącym ochrony pasażerów linii lotniczych, które weszły w życie w 2019 r., i określi, w jaki sposób linie lotnicze radzą sobie z klientami, których loty są zakłócone lub których bagaż zaginął.
Kanadyjska Agencja Transportu zasady, które z czasem zostało zaostrzone, stwierdza, że linie lotnicze są winne odszkodowania pasażerom, których loty są opóźnione lub odwołane, w określonych terminach i w zależności od przyczyn. Istnieją również kryteria, zgodnie z którymi spóźnieni pasażerowie mają prawo do wyżywienia, zakwaterowania i odszkodowania za zagubiony lub uszkodzony bagaż.
Branża lotnicza, na której czele stoi Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego, utraciła w 2022 r. apelację w sprawie zasad do federalnego sądu apelacyjnego, z wyjątkiem niektórych przepisów dotyczących bagażu. Sąd Najwyższy Kanady zgodził się rozpatrzyć na rozprawie odwołanie branży od tej decyzji usłyszał Zaplanowano na poniedziałek rano w Ottawie.
Linie lotnicze twierdzą, że Kanada nie ma prawa narzucać zasad zagranicznym liniom lotniczym i że kwoty odszkodowań przekraczają rzeczywiste straty pasażerów.
Rząd stwierdził, że zasady mają na celu zapewnienie pasażerom sprawiedliwego i spójnego traktowania, zwłaszcza że wzrost liczby podróży po zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią ujawnił słabe przygotowanie branży.
Przepisy dotyczą wszystkich linii lotniczych oferujących loty do Kanady, poza nią lub w jej obrębie. Mówią, że pasażerowie, których loty zostały odwołane, mają prawo do zwrotu pieniędzy lub miejsca na następnym dostępnym locie odlotu lub w innej linii lotniczej. Linia lotnicza ma także obowiązek zrekompensować pasażerom niedogodności spowodowane odwołaniem lub opóźnieniem lotu, jeżeli przyczyna opóźnienia leży po stronie linii lotniczej. Kwoty różnią się w zależności od długości opóźnienia i wielkości linii lotniczej, ale mogą osiągnąć 1000 dolarów w przypadku opóźnienia wynoszącego dziewięć godzin lub więcej.
Jednak zarówno linie lotnicze, jak i pasażerowie twierdzą, że system rozpatrywania skarg jest niesprawiedliwy, skomplikowany i powolny. Agencja podała w czwartek, że organ rozstrzygający skargi pasażerów ma zaległości w wysokości około 70 000 spraw.
Rząd zaproponował bardziej rygorystyczne przepisy, które utrudnią liniom lotniczym uchylanie się od odpowiedzialności za opóźnienia.
Zgodnie z proponowanymi zmianami linie lotnicze, które odwołają lub opóźnią lot, nie będą miały luki w „bezpieczeństwie”, która automatycznie zwalnia je z obowiązku zapewnienia pasażerom odszkodowania, bezpłatnego wyżywienia i innej pomocy w niektórych przypadkach.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”