Jodi Amiet/AFP/Getty Images
Rakieta Ariane 6 Europejskiej Agencji Kosmicznej wystartowała 9 lipca z platformy startowej w Centrum Kosmicznym Gujany w Kourou w Gujanie Francuskiej.
Zapisz się na newsletter CNN „Teoria cudów”. Odkrywaj wszechświat dzięki wiadomościom o fascynujących odkryciach, postępach naukowych i nie tylko.
CNN
—
Państwa członkowskie ESA od miesięcy borykają się z dostępem do przestrzeni kosmicznej, czekając na dodanie działającego pojazdu nośnego do swojego zestawu narzędzi.
Jednak nowa rakieta, nazwana Ariane 6, właśnie wystartowała w swoją dziewiczą misję po latach opóźnień i przerw w rozwoju.
Samolot wystartował z Centrum Kosmicznego Gujany w Kourou w Gujanie Francuskiej, położonej na północnym krańcu Ameryki Południowej, o godzinie 15:00 czasu wschodniego. Wydawało się, że pocisk przeszedł większość etapów bez żadnych przeszkód, gdy został wystrzelony przez swoją orbitę. W sterowni rozległy się okrzyki radości, gdy rakieta Ariane 6 przechodziła kolejne etapy, łącznie z rozmieszczeniem pierwszych satelitów.
Jednak około dwóch godzin i pięćdziesiąt minut lotu, zanim górna rakieta rakiety Ariane 6 powróciła na Ziemię i została celowo sprowadzona z orbity, urzędnicy ogłosili wystąpienie „anomalii” – terminu używanego w nauce o kosmosie do opisania wszelkich nieprawidłowości. Pierwotna przyczyna tego problemu nie została od razu jasna.
Ponowny zapłon silnika zatrzymał się przedwcześnie, uniemożliwiając pociskowi wykonanie swojej misji zgodnie z oczekiwaniami.
Chociaż wtorkowa misja nie przebiegła całkowicie zgodnie z planem, agencja kosmiczna ma nadzieję, że system rakietowy Ariane 6 w dalszym ciągu sprawi, że agencja kosmiczna stanie się bardziej samowystarczalna, a nawet rzuci wyzwanie dominacji SpaceX na światowym rynku wystrzeliwania satelitów.
Operatorem rakiety Ariane 6 jest francuska firma świadcząca usługi wystrzeliwania rakiety Ariane 6. Założona w 1980 roku firma jest znana jako „pierwsza na świecie firma zajmująca się komercyjnym transportem kosmicznym”. Arianespace jest częścią Ariane Group, spółki joint venture pomiędzy Airbusem i Safran, która opracowała i zbudowała potężną rakietę.
Jednak w ostatnich latach europejski przemysł rakiet nośnych borykał się z trudnościami. Ariane 5, poprzedniczka rakiety Ariane 6, wystartowała w swój ostatni lot w lipcu 2023 r., kończąc 27-letnią karierę rakiety. Europejska rakieta Vega-C, przeznaczona do wynoszenia na orbitę małych satelitów, również została uziemiona po awarii w grudniu 2022 r.
Jodi Amiet/AFP/Getty Images
We wtorek widzowie będą oglądać start rakiety Ariane 6 z platformy startowej w Centrum Kosmicznym w Gujanie.
Jest oczywiste, że rynek komercyjnych startów znacznie różni się od tego sprzed dwudziestu lat – głównie ze względu na kalifornijską firmę SpaceX Elona Muska i jej stosunkowo niedrogie rakiety Falcon.
Teraz Europejska Agencja Kosmiczna stara się wrócić na właściwe tory i nawet jeśli nie jest w stanie bezpośrednio konkurować cenowo ze SpaceX, stara się zdobyć większy udział w rynku europejskim.
Ale są już niepowodzenia.
Joseph Aschbacher, dyrektor generalny Europejskiej Agencji Kosmicznej, skrytykował Europejską Organizację Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT) za decyzję o wystrzeleniu satelity meteorologicznego na rakiecie Falcon 9 zbudowanej przez SpaceX zamiast na rakiecie Ariane 6.
„Trudno to zrozumieć” – powiedział Ashbacher Poinformował o tym w poście w mediach społecznościowych „Koniec wyrzutni jest już blisko” – pojawił się tweet na platformie X, znanej wcześniej jako Twitter. „Nadszedł czas, aby Europa wspierała niezależny dostęp do przestrzeni kosmicznej, który jest na horyzoncie”.
Jednak Ariane 6 podpisała już kilka głośnych kontraktów, w tym plany dotyczące początek Niektóre z Amazona Nowy zestaw satelitów do transmisji Internetu.
Urzędnicy z Arianespace, Ariane Group i Europejskiej Agencji Kosmicznej świętowali we wtorek wystrzelenie i ogłosili, że Europa oficjalnie wróciła w przestrzeń kosmiczną.
Podobnie jak rakieta Ariane 5, najnowsza wersja tego systemu startowego ma zapewnić możliwość transportu dużych satelitów na orbitę za rozsądną cenę.
Nie jest jednak jeszcze jasne, ile ostatecznie będzie kosztować wystrzelenie rakiety. Koszt opracowania pojazdu wyniósł około 4 miliardy euro (432,5 miliarda dolarów), a urzędnicy wyrazili nadzieję, że koszt uruchomienia wyniesie mniej niż 100 milionów dolarów. Dla porównania, rakieta Falcon 9 firmy SpaceX ma cenę bazową 67 milionów dolarów i może unieść nieco większy ładunek na niską orbitę okołoziemską.
Jodi Amiet/AFP/Getty Images
Na zdjęciu rakieta Ariane 6 przed pierwszym wystrzeleniem w Centrum Kosmicznym w Gujanie we wtorek.
Rakieta wystartowała we wtorek podczas swojego pierwszego lotu testowego, niosąc małe satelity, eksperymenty i demonstracje technologiczne.
Plan misji rakiety zakładał dwukrotne ponowne uruchomienie silnika napędzającego górną część rakiety i kilkukrotne sprawdzenie jej zdolności do przeciągnięcia na orbicie. Silnik został ponownie uruchomiony tylko raz, zanim wystąpiła anomalia, a część jego ładunków została pomyślnie rozmieszczona.
Oczekiwano, że górny stopień rakiety celowo zanurkuje w kierunku Ziemi, aby zanurzyć się w wodnym grobie w oceanie w pobliżu Point Nemo – miejsca na Pacyfiku dalej od Ziemi niż gdziekolwiek na Ziemi. Tymczasem mieli wyrzucić dwie eksperymentalne kapsuły i spróbować przeżyć lot do domu. Misja została zakończona zanim miały miejsce te zdarzenia.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”