Przełomowa ustawa klimatyczna uchwalona właśnie przez Kongres USA może mieć konsekwencje dla scementowania roli Kanady w przejściu na czysty transport.
Ustawodawstwo przyjęte w zeszłym tygodniu przewidywało preferencyjne traktowanie podatkowe pojazdów elektrycznych montowanych w dowolnym miejscu w Ameryce Północnej.
To północnoamerykańskie podejście znalazło się na nagłówkach gazet, oferując przez wiele miesięcy przyjazne rozwiązanie gniewu Kanady i Stanów Zjednoczonych.
Tylko setki milionów dolarów zostały odnotowane w rachunku za uruchomienie nowego krajowego przemysłu komponentów akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Skutki falowania mogą w końcu być odczuwalne ponad granicami, aż do odległych kanadyjskich społeczności górniczych.
Stany Zjednoczone coraz bardziej obawiają się, że staną się niewolnikiem tego problemu nad jego wielkim rywalem geopolitycznymChiny, za minerały krytyczne, które napędzają pojazdy przyszłości.
Prezydent Joe Biden wezwany Amerykańska ustawa o produkcji obronnej na początku tego roku pozwala na finansowanie projektów, które zmniejszyłyby zależność od amerykańskich konkurentów.
Teraz ma na to pieniądze: 500 milionów dolarów zostało przeznaczonych na ten nadchodzący rachunek, po tym jak przeznaczono kolejne 600 milionów dolarów. schowany nowo Ukraina Rachunek za pomoc, na górze osób starszych W miliardach dolarów program pożyczkowy.
Pieniądze te są teraz do dyspozycji Bidena, aby wprowadzić w życie swój plan rozwoju nowych dostawców litu, niklu, kobaltu, grafitu i manganu, a także pomp ciepła.
Szansa Kanady
Czy część tych pieniędzy może stworzyć nowe projekty komponentów akumulatorów w Kanadzie? Kanadyjscy urzędnicy mają taką nadzieję.
Wskazują na dokument niedawno przekazany do Białego Domu stronie internetowejod dwunarodowego ZespółWyraźnie wspomina o włączeniu Kanady jako krajowego eksportera na mocy amerykańskiej ustawy o produkcji obronnej i mówi, że stwarza to potencjalne możliwości współpracy w zakresie krytycznych minerałów.
„Jest szansa w drodze [the bill is] Organizatorze — żeby to wykorzystać — powiedziała w wywiadzie dla CBC News Kristen Hellman, ambasador Kanady w Waszyngtonie.
„To pobudzi lokalną produkcję [in the U.S.]. Obejmuje również Kanadę jako źródło krajowe. Dlatego czekamy na wspólne możliwości”.
Szersza historia nowej ustawy, którą Biden wkrótce podpisze, polega na tym, że jest to zdecydowanie najważniejsza federalna akcja USA przeciwko zmianom klimatu.
W zeszły piątek spotkał się ze stosunkowo niewielkim zainteresowaniem mediów, a polityka w kraju została rozproszona przez poszukiwanie przez FBI domu byłego prezydenta Donalda Trumpa.
Co jest w tej wielkiej ustawie klimatycznej?
Ale analitycy, którzy przestudiowali projekt ustawy, przewidują, że dzięki niej będzie miał znaczący wpływ na emisje dwutlenku węgla Ponad 400 miliardów dolarów kanadyjskich w ulgach podatkowych i dotacjach dla szerokiej gamy projektów energetycznych.
Szacunki te sugerują, że emisje gazów cieplarnianych w Stanach Zjednoczonych będą teraz spadać szybciej, w każdym pośrednim okresie 31 procent A 42 procent z poziomów z 2005 r., co znacznie przybliżyłoby Stany Zjednoczone do osiągnięcia celu na 2030 r. wynikającego z porozumienia paryskiego.
Tak zwane prawo redukcji inflacji, mówi Zero Lab Uniwersytetu Princeton, usunie miliard ton gazów cieplarnianych z atmosfery – co odpowiada 2% redukcji wszystkich obecnych globalnych emisji.
Jednak prognoza jest niepewna: jednym z powodów, dla których szacunki różnią się tak bardzo, jest to, że nie jest jasne, jak szybko rozpoczną się nowe projekty energetyczne.
Kanadyjscy producenci samochodów odetchnęli z ulgą po amerykańskim projekcie ustawy klimatycznej, który spowodowałby rozszerzenie ulg podatkowych dla amerykańskich pojazdów elektrycznych na pojazdy elektryczne produkowane w Ameryce Północnej, akumulatory i metale o krytycznym znaczeniu.
Oto przykład tej niepewności: szeroko omawiany kredyt na samochód elektryczny.
Od około roku jest chronicznym drażnieniem w stosunkach kanadyjsko-amerykańskich. Wcześniejsza wersja ustawy, dawniej Build Back Better, zezwalała tylko pojazdom zmontowanym w Stanach Zjednoczonych na dostęp do niektórych ulg podatkowych.
Co się stało z tym pojazdem elektrycznym, który jest podniecającym podatkiem?
Spowodowało to groźbę odwetu handlowego. Ottawa ostrzegła, że ustawa naruszy nową Północnoamerykańską Umowę Handlową i wyeliminuje miejsca pracy i inwestycje samochodowe w Kanadzie.
Prezes Kanadyjskiego Stowarzyszenia Producentów Części Samochodowych, Flavio Volpi, nazwał bardziej przyjazny język w nowej i ostatecznej ustawie ulgą dla kanadyjskich miejsc pracy: „To podejrzana kula”, powiedział.
„Może udało się uniknąć więcej niż jednego pocisku.”
Ale poczekaj. W nowym, bardziej przyjaznym języku jest ważne zastrzeżenie. Amerykańscy producenci samochodów opisują teraz nowy kredyt jako praktycznie bezużyteczny w obecnych warunkach.
Aby pojazd elektryczny kwalifikował się do maksymalnej kwoty 7500 USD w nowej wersji kredytu, akumulator samochodu będzie coraz częściej wymagał komponentów z Ameryki Północnej: od 50% baterii w 2024 r. do 100% w 2028 r.
problem? Ameryka Północna nie produkuje wielu komponentów do akumulatorów.
„[No vehicles] Kwalifikuje się do pełnego kredytu, gdy wejdą w życie dodatkowe wymagania dotyczące zaopatrzenia. Zero”, powiedział A wiadomość Z grupy lobbystów przemysłu motoryzacyjnego w USA.
Analiza bezpartyjnego Biura Budżetowego Kongresu USA spodziewany Tylko niewielki procent pojazdów otrzyma ulgę podatkową.
W 10-letniej prognozie finansowej CBO oszacowało, że Departament Skarbu USA zapłaci wystarczająco dużo, aby zapewnić pełny kredyt ponad milionowi samochodów w ciągu dekady.
Odpowiada to mniej niż jednemu procentowi szacowanej kwoty 150 milionów Całkowita sprzedaż pojazdów w Stanach Zjednoczonych w ciągu tych dziesięciu lat. W tym okresie a rosnąca proporcja Sprzedanych samochodów będzie elektryczne.
Konkluzja: Oczekuje się, że bardzo niewiele samochodów będzie miało wystarczającą ilość komponentów z Ameryki Północnej, aby się zakwalifikować.
Tu właśnie pojawia się kanadyjskie górnictwo.
Amerykański senator Joe Manchin, główny architekt ostatecznej wersji ustawy, wielokrotnie wyrażał sceptycyzm wobec pierwotnego planu.
Powiedział, że nie ma sensu wchodzić w erę samochodów elektrycznych, podczas gdy główny przeciwnik Ameryki nadal kontroluje kluczowe elementy.
Jednak po wizycie Manchina w Kanadzie na początku tego roku zauważył, że oba kraje powinny ściślej współpracować w zakresie minerałów.
Wydaje się, że ten nowy projekt ma właśnie to zrobić, z północnoamerykańskimi ulgami podatkowymi dla pojazdów i gotówką na kluczowe projekty mineralne.
Jeśli amerykańskie firmy wydobywcze chcą uzyskać dostęp do części tych pieniędzy, mogą składać propozycje rządowi USA.
Projekt wydobywczy Quebecu
Jedna firma, która liczy na amerykańskie fundusze publiczne, ma ważną inwestycję w Quebecu.
Keith Phillips, prezes Piedmont Lithium z Karoliny Północnej, powiedział, że nie jest jeszcze jasne, jakie warunki ustali rząd USA i jakie projekty zamierza finansować.
Więcej szczegółów na temat administrowania ustawą zostanie ujawnionych w przepisach, które powstaną w najbliższych miesiącach.
„Nie jestem pewien, czy ktokolwiek jasno określił priorytety” – powiedział Phillips w wywiadzie.
Jego firma jest w mniejszości Inwestor W kopalni litu w Quebecu oczekuje się, że produkcja rozpocznie się w przyszłym roku.
Kolejnym celem jest budowa zakładu przetwórstwa o wartości dodanej w Quebecu z największym partnerem, australijską firmą Sayona Mining.
Projekt jest na wczesnym etapie i nie wybrano jeszcze lokalizacji.
Phillips powiedział, że wybudowanie podobnej fabryki w Stanach Zjednoczonych kosztowałoby 600 milionów dolarów i powiedział, że publiczne pieniądze są siłą napędową projektów, które banki nie mają długiej historii wspierania.
„Oczywiście będzie to priorytet”, powiedział o znajomości możliwości uzyskania pożyczek federalnych w USA.
„Jeśli można uwzględnić pomoc rządową, jest to bardzo pomocne”.
Budowanie przemysłu akumulatorów w Ameryce Północnej
Kanadyjski rząd również niedawno budżet 4 miliardy dolarów Rozwój kluczowego sektora mineralnego w kraju.
Jednak Ameryka Północna zaczęła się późno.
Na przykład Kanada ma niewielki udział w odkrytych na świecie złożach litu, kobaltu i manganu.
Brian Kingston, prezes Kanadyjskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, powiedział, że jest zadowolony z niektórych zmian w amerykańskiej ustawie.
Jest jednak zaniepokojony tym, że producenci samochodów nie mogą osiągnąć celów sprzedaży o zerowej emisji ustalonych przez Ottawę bez znacznej poprawy wydajności ładowania, infrastruktury energetycznej i zachęt do sprzedaży.
A o północnoamerykańskim łańcuchu dostaw baterii powiedział: „[It] Nie pojawi się z dnia na dzień”.
„Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży.”