F-21 Boramae, „Flamboyant” koreański myśliwiec Malezja patrzy na Europę po tym, jak FA-50 smakuje sukces w Polsce

Po podpisaniu umowy na eksport 18 FA-50 Lead In Trainer-Light Combat Aircraft (FLIT-LCA) do Malezji za 1,2 biliona (920 milionów dolarów), jedyny południowokoreański producent samolotów, Korean Aerospace Industries (KAI), dokonał zmiany. Uwaga skupia się na KF-21, który przechodzi obecnie szeroko zakrojone testy w locie.

W obliczu rozwijającej się współpracy obronnej między Koreą Południową a Polską, ta ostatnia pojawi się jako pierwszy europejski odbiorca samolotu KF-21. Wskazywało na to zapytanie Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) o zainteresowanie południowokoreańskim odrzutowcem. głoska bezdźwięczna.

Chociaż ani polski rząd, ani PGZ nie ogłosiły, że rozważają zakup KF-21 w najbliższej przyszłości, taka możliwość nie jest wykluczona. Wśród wojskowych obserwatorów szerzą się spekulacje, że Warszawa może w końcu rozpocząć rozmowy z Seulem w ramach ich rozwijającego się partnerstwa w zakresie bezpieczeństwa.

Wcześniej w tym tygodniu PGZ Defence powiedział 24: „W przyszłości możliwa jest… współpraca przemysłowa w zakresie rozwoju i produkcji KF-21 Boramae, gdzie KAI Ltd. byłby naturalnym partnerem Lotnisko wojskowe w Bydgoszczy, lider branży lotniczej w Polsce, jest 2. 2, ma już doświadczenie w obsłudze i remontach F-16 lub C-130 Hercules.

W zeszłym roku Polska podpisała umowę Dwie umowy Kupić 48 lekkich samolotów szturmowych FA-50 z Korei Południowej. Obecnie PMZ współpracuje z KAI nad konwersją FA-50 Fighting Eagle do standardu FA-50PL Block 20.

Polscy piloci myśliwców jednocześnie szkolą się w Korei Południowej na samolotach FA-50.

KAI T-50 Golden Eagle - Wikipedia
KAI F-50 Golden Eagle – Wikipedia

Po podpisaniu przez Polskę umowy na zakup lekkich samolotów szturmowych FA-50 w naturalny sposób zmienił się potencjalny cel zakupu KF-21 Boramae. KF-21 to naddźwiękowy, pół-stealth myśliwiec 4,5 generacji, najbardziej znany ze swojej dużej zwinności i niskich kosztów utrzymania, który będzie produkowany masowo od 2026 roku.

W styczniu tego roku KF-21 przeprowadził swój pierwszy test w locie naddźwiękowym, stając się pierwszym południowokoreańskim myśliwcem, który przekroczył barierę dźwięku. Również 4 marca trzeci prototyp myśliwca KF-21 zakończył instalację radaru Advanced Active Electronically Scanned Array (AESA). Udany lot próbny.

READ  Myanmar, była Birma, zamach stanu. Aung San Suu Kyi, zdobywczyni Pokojowej Nagrody Nobla, została aresztowana przez wojsko
Na Twitterze: "KF-21 #보라매 의 꿈!  Życzymy powodzenia w pierwszym locie!  KF-21 시제 1 호기 가 시일 6 일 경남 사천시 사천시 복사 사진 번디 가 채 naziemna rampa taksówka (#지상 그리) ”.  ▶️ https://t.co/FnNhONr9t3 #
KF-21 Boramae (przez Twittera)

Korea Południowa podobno szuka niszy rynkowej dla swoich myśliwców KF-21. Jednak negocjacje z potencjalnymi partnerami w sprawie sprzedaży myśliwca jeszcze się nie rozpoczęły.

Warto podkreślić, że KAI został znacznie ośmielony po wygraniu malezyjskiego kontraktu, w którym południowokoreański FA-50 rywalizował z indyjskim LCA Tejas. Ponadto krajowy eksport obronny odnotował gwałtowny wzrost w ostatnich latach, zbliżając się do 10 miliardów dolarów.

Wcześniej rynek południowokoreańskich produktów obronnych opierał się głównie na Azji Południowo-Wschodniej i regionie Bliskiego Wschodu. Jednakże, korzystając z kilku dużych umów podpisanych z Polską, teraz szybko wkracza do Europy.

Stworzyło to wrażenie, że Warszawa może stać się pierwszym europejskim odbiorcą myśliwca KF-21, który według ekspertów jest samolotem nowej generacji o ulepszonych możliwościach w stosunku do istniejących myśliwców 4. i 4.5 generacji.

Polska może zostać pierwszym nabywcą KF-21

Na zainteresowanie Polski zakupem KF-21 może wpłynąć wiele czynników. Polska wzmacnia swoje siły zbrojne po inwazji Rosji na Ukrainę, która wywołała ponowną niepewność w całej Europie. Bliskość Polski do teatru działań wojennych zmusiła ją do długiego i wnikliwego spojrzenia na swoją gotowość bojową.

Okazało się to błogosławieństwem w nieszczęściu dla rozwijającego się południowokoreańskiego przemysłu obronnego. Korea Południowa w zeszłym roku zawarła z Polską kilka kontraktów zbrojeniowych na samobieżne haubice K9, czołgi podstawowe K2, Chunmoo MLRS i 48 lekkich myśliwców szturmowych FA-50.

W związku z tym więzi bezpieczeństwa między dwoma krajami osiągnęły najwyższy poziom w historii. Zostało to okrzyknięte zachętą dla Seulu do zaoferowania KF-21 Warszawie, która szuka nabywców na produkowany w kraju zaawansowany myśliwiec.

Jednym z najważniejszych czynników jest to, że Polskie Siły Powietrzne składają się ze starzejących się myśliwców. Ministerstwo Obrony Narodowej nalegało wcześniej, aby 48 samolotów F-16 C/D Block 52+ wchodzących w skład obecnej floty myśliwskiej Sił Powietrznych RP zostało zmodernizowanych i ostatecznie zastąpionych.

READ  Pudełko. W Krzysztofie "Diablo" problem Włodarczyka. Wkrótce usłyszy kolejne zdanie

Polska Podpisał kontrakt Lockheed Martin, amerykański kontrahent wojskowy, ma zamiar kupić 32 myśliwce F-35A w 2020 roku, aby zastąpić starzejące się odrzutowce Suchoj Su-22 i Mikojan MiG-29. Dostawy F-35 rozpoczną się w 2024 roku.

oświetlenie F-35
Zdjęcie pliku: F-35

Lockheed Martin nie był w stanie zaoferować Warszawie możliwości produkcji części do myśliwca F-35 w kraju. Według doniesień umowa nie zawiera klauzuli offsetowej, która umożliwiłaby Polsce zapłacenie ogólnie niższej ceny za samoloty piątej generacji Lockheed Martin.

Jeśli jednak PGZ zdecyduje się na zakup samolotu w przyszłości, istnieje możliwość złożenia lub wyprodukowania samolotu. Żadna ze stron nie opracowała planu takiej umowy.

Ponadto nadchodzące F-35 zastąpią tylko czcigodne MiG-29, podczas gdy F-16 szybko się starzeją. To sprawia, że ​​Siłom Powietrznym RP brakuje myśliwców, które można by uzupełnić, nabywając KF-21 od jednego z najbardziej niezawodnych partnerów obronnych, Korei Południowej.

Wcześniej powiedział Lee Il-woo, analityk bezpieczeństwa w Korea Security Network Informator biznesowy„Polska wyraziła zainteresowanie udziałem w programie fazy drugiej KF-21 wspólnego rozwoju i produkcji”, który mógłby rozpocząć się w 2029 roku.

Poza tym eksperci wojskowi wyrazili opinię, że południowokoreański odrzutowiec jest opłacalną alternatywą dla amerykańskich myśliwców F-35.

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *