Sztokholm-
Strzelanka wieloosobowa Fortnite jest ponownie dostępna na iPhone’ach w Unii Europejskiej i na całym świecie na urządzeniach Google z Androidem po czteroletniej przerwie, poinformowało w piątek Epic Games po podjęciu kroków prawnych przez Unię Europejską.
Fortnite, stworzony przez amerykańską firmę Epic i wspierany przez chińskie studio Tencent, największe na świecie studio gier, został wydany w 2017 roku, a jego tryb „battle royale”, w którym przeżyje tylko ostatni gracz, od razu stał się hitem. przyciągając miliony lojalnych graczy.
Jednak w sierpniu 2020 r. firmy Apple i Alphabet firmy Apple usunęły Fortnite ze swoich sklepów z aplikacjami za naruszenie ich wytycznych poprzez uruchomienie funkcji płatności, co spowodowało kilka pozwów kwestionujących zasady pobierania prowizji w wysokości do 30%.
W momencie wprowadzenia zakazu na samej platformie Apple’a Epic miał 116 milionów użytkowników.
Epic twierdzi, że prawo Unii Europejskiej dotyczące rynków cyfrowych pozwala mu na uruchomienie własnego sklepu z grami na terenie Wspólnoty, chociaż Apple nadal blokuje użytkownikom spoza Europy dostęp do Fortnite i jego sklepu z grami.
„Jesteśmy naprawdę wdzięczni Komisji Europejskiej za nie tylko uchwalenie DMA i umożliwienie konkurencji w sklepach, ale także wkroczenie i rygorystyczne uregulowanie Apple i Google, aby mieć pewność, że nie będą mogły stłumić konkurencji” – powiedział reporterom dyrektor generalny Epic Tim Sweeney.
„Włożyli wiele wysiłku, aby nas spowolnić i kilka razy próbowali nas zatrzymać, a Komisja Europejska zawsze interweniowała, aby zapewnić konkurentom możliwość wejścia na rynek” – powiedział.
Sklep rozpoczyna uruchamianie Fortnite, Rocket League Sideswipe i nowej gry Fall Guys na telefony komórkowe, a Epic współpracuje także z innymi programistami, aby udostępniać ich gry i aplikacje za pośrednictwem swojego sklepu.
Epic, który ma 75 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie w swoim sklepie na komputery stacjonarne, spodziewa się, że do końca roku doda 100 milionów nowych użytkowników mobilnych.
Gry będą także dostępne w niezależnych sklepach mobilnych, takich jak AltStore.
Według Epic proces instalacji jest jednak długi i obejmuje 15 kroków na urządzeniach z systemem iOS, co powoduje mylące ustawienia urządzenia i zastraszające ekrany.
Apple oświadczyło, że aby umożliwić programistom w Unii Europejskiej korzystanie z nowych możliwości, starało się maksymalnie ułatwić użytkownikom korzystanie z nich, jednocześnie starając się chronić ich prywatność i bezpieczeństwo.
„Prawdopodobnie straciliśmy ponad 1 miliard dolarów przychodów z powodu utraty dostępu do naszej światowej bazy klientów iOS na cztery lata” – powiedział Sweeney – „ale jaka jest cena wolności?”
(Raport: Subantha Mukherjee; redakcja: David Holmes)
„Zła entuzjasta podróży. Irytująco skromny ćpun internetu. Nieprzepraszający alkoholiczek”.