Do polskiego terminalu dociera 300. ładunek LNG, a w tle trwa rozbudowa

Do polskiego terminalu dociera 300. ładunek LNG, a w tle trwa rozbudowa

Polski terminal LNG w Świnoujściu, obsługiwany przez Gaz-System, operatora systemu przesyłowego gazu w kraju, rozpoczął pod koniec 2015 roku 300. transport skroplonego gazu ziemnego (LNG).

Terminal LNG w Świnoujściu; Źródło: Terminal LNG

Do tego kamienia milowego doszło 22 lipca 2024 r., niespełna dziewięć lat po dostarczeniu przez pierwszy tankowiec ładunku LNG do terminalu w Świnoujściu 11 grudnia 2015 r. To 32. ładunek terminalu w tym roku. Jak tam stwierdzono Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownicze (PGNiG)częściowo Grupa OrłanEksport odbywał się w zbiornikach Pryzmat Odwagi Gazowiec przewozi 70 000 ton LNG z terminalu Corpus Christi w Zatoce Meksykańskiej.

Dostawy LNG z morza określane są jako jeden z filarów bezpieczeństwa gazowego Polski. Od otwarcia terminalu w Świnoujściu PGNiG podaje, że odebrało w ten sposób prawie 24 mln ton surowca. Łączny wolumen wszystkich 300 dostaw wyniesie około 358,9 terawatogodzin (TWh), co odpowiada 23,6 mln ton LNG, czyli ponad 31,2 miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego w fazie gazowej – podaje PGNiG, które może dostarczać gaz dla wszystkich gazów . Korzystamy z rodzin w Polsce od ponad sześciu lat.

„Gaz ziemny to surowiec o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa paliwowego i energetycznego Polski. Prawie 50 proc. całego importu błękitnego paliwa do kraju to LNG. Dzięki ciągłemu zacieśnianiu współpracy z partnerami na całym świecie oraz budowie naszych własnych gazowców, dywersyfikujemy kierunki jego dostaw drogą morską, co będzie kolejnym krokiem. Corocznie będzie on rozbudowywany o dodatkowe jednostki, gwarantując nam niezależność i stabilność dostaw oraz wzmacniając naszą pozycję na światowym rynku LNG. powiedział Ireneusza FąfaryPrezes Zarządu Orlenu.

Jak podaje PGNiG, import LNG w Świnoujściu od początku był kamieniem węgielnym strategii dywersyfikacji importu gazu do Polski. Udział dostaw offshore systematycznie rośnie z 8% dostaw gazu z zagranicy w 2016 roku do 46% w 2023 roku. Najwięcej dostaw LNG do Świnoujścia pochodziło z Kataru – 143, a na drugim miejscu znalazły się Stany Zjednoczone ze 134 dostawami. Następna jest Norwegia z 14 ładunkami, za nią plasują się Nigeria oraz Trynidad i Tobago po trzy ładunki, Egipt z dwoma i Gwinea Równikowa z jednym.

READ  Pacific Green, Grupa PGE prezentuje 1200MWh BESS

Arlan kładzie duży nacisk na wzmacnianie roli LNG w systemie bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez przejęcia gazowców. Grupa zamierza posiadać osiem jednostek, z czego cztery są już w eksploatacji, pierwszy zbiornikowiec LNG wejdzie do służby na początku 2023 r., a drugi w lipcu. Pozostałe cztery mają zostać dostarczone do końca 2025 roku.

Energy Player uważa, że ​​o rosnącej dynamice importu skroplonego gazu ziemnego do Polski świadczy coraz krótszy czas pomiędzy kolejnymi dostawami. Cztery lata po oddaniu terminalu do użytku setny transport LNG przybył w lipcu 2020 r. Następnych 100 przesyłek dotarło do terminala w najkrótszym czasie – zaledwie 28 miesięcy, a kolejne 100 wpłynęło w ciągu kolejnych 20 miesięcy.

Dalszy wzrost importu LNG i usprawnienie działalności grupy w tym segmencie możliwe jest m.in. poprzez utworzenie dwóch dużych projektów, których celem jest zwiększenie rocznej mocy gazu ziemnego do 14 miliardów metrów sześciennych w stanie gazowym.

Pierwsza to rozbudowa terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. W ramach planu ekspansji TGE Gas Engineering i PORR zostały wybrane na wykonawców budowy trzeciego zbiornika LNG w Świnoujściu o pojemności 180 000 m3 do uzyskania pozwolenia na budowę zbiornika w 2021 roku.

Drugi projekt zakłada budowę drugiego w kraju terminalu LNG w porcie Gdańskim, w którym znajdować się będzie pływająca jednostka magazynowania i przetwarzania (FSRU) zlokalizowana trzy kilometry od brzegu. Korei Południowej HD Hyundai Heavy Industries Budując FSRU o szacunkowej mocy regazyfikacyjnej na poziomie 6,1 mld m3 paliwa gazowego rocznie, odnotowano już jego pełną zdolność regazyfikacyjną.

W ramach wymogów uzyskania pozwolenia środowiskowego Gaz-System przeprowadził niedawno badania środowiskowe przyszłej lokalizacji terminalu pływającego. Wyznaczony przez UE jako „Projekt będący przedmiotem zainteresowania publicznego”Pierwsze w kraju FSRU ma zostać uruchomione w 2028 r.

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *