Moja Tesla Model 3 jest wyposażona w funkcję Smart Summon, która umożliwia samochodowi podjechanie w moją stronę z miejsca zaparkowania, gdy mnie w nim nie ma. Bałam się spróbować, ale syn mnie do tego namawia. Jeśli coś się zawiesi, kto jest odpowiedzialny – ja czy Tesla? Czy wzrosną stawki mojego ubezpieczenia? do kiedy? – Tede, Toronto
Obecnie to Ty ponosisz winę, jeśli Twój samochód w coś uderzy – nawet jeśli to Ty jesteś kierowcą.
Jeśli więc Twoja Tesla zderzy się z innym samochodem, gdy będziesz na nią czekać przy wejściu do centrum handlowego, możesz spodziewać się wyższych stawek ubezpieczenia przez lata – twierdzą eksperci ds. ubezpieczeń.
„Kolizje powstałe z winy kierowcy nigdy nie pozostawią w naszej pamięci trwałych śladów” – powiedział Adam Mitchell, dyrektor generalny Mitchell & Weil Insurance Brokerage Ltd. z siedzibą w Ontario, prowadzącej działalność pod nazwą Mitsch. „[Depending on the insurance company]Może to mieć wpływ na Twoją stawkę przez 20 lat.
Zróbmy kopię zapasową. Istnieje różnica pomiędzy podsumowaniem kierowców na poziomie prowincji, które zawiera informacje o wyrokach skazujących za wykroczenia drogowe, a stałym zapisem historii roszczeń ubezpieczeniowych.
Ogólnie rzecz biorąc, w prowincjach oferujących prywatne ubezpieczenie wyroki skazujące za wykroczenia drogowe pozostają w aktach przez określoną liczbę lat – w Ontario i większości innych prowincji – trzy lata – „a następnie znikają w eterze” – powiedział Mitchell.
W ciągu tych trzech lat wyroki skazujące mogą mieć wpływ na stawkę ubezpieczenia.
Ale Twoja firma ubezpieczeniowa zawsze będzie wiedzieć, że masz roszczenie z tytułu winy. To, jak długo będą cię karać, zależy od firmy, powiedział Mitchell. Niektóre z nich wymagają obecnie posiadania czystego rejestru jazdy przez 20 lat, aby uzyskać najlepszą zniżkę.
Inteligentne przywołanie Niezbyt sprytne?
W Kanadzie nie można kupić samochodu autonomicznego. Można kupić samochody z półautonomicznymi funkcjami wspomagania kierowcy, ale nie mogą one same prowadzić niezawodnie i bezpiecznie. Nie powstrzymuje to jednak firm od używania nazw takich jak Autopilot i Pełna zdolność do samodzielnej jazdy (oba modele Tesla) do opisania tych funkcji.
Według SAE International, która ustala dobrowolne standardy inżynieryjne dla przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego, istnieją Pięć poziomów zautomatyzowanej jazdy.
Przez pierwsze trzy poziomy kierowca musi siedzieć za kierownicą i być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli. Obecnie w Kanadzie można kupić tylko samochody wyposażone w funkcje wspomagania kierowcy poziomu 1 lub 2. Obejmują one takie funkcje, jak adaptacyjny tempomat i asystent pasa ruchu. Kanadyjskie Biuro Ubezpieczeń stwierdziło, że kierowca nadal ma prawną kontrolę i jest odpowiedzialny za to, co robi pojazd, a także ponosi odpowiedzialność, jeśli systemy spowodują wypadek.
Samochody wyposażone w systemy poziomu 1 i 2 są dopuszczone do ruchu drogowego w każdym województwie. Jednak ogólnie rzecz biorąc, poziomy wyższe, na których samochód może jechać sam nawet przez krótki czas, bez konieczności monitorowania drogi, nie są już takie. Istnieją wyjątki w niektórych prowincjach, w tym w Ontario i Quebecu, jeśli należysz do nich Program demonstracyjny Dla pojazdów autonomicznych.
A co z Teslą Inteligentne przypomnienie? System twierdzi, że jest w stanie zamienić Twój samochód w parkingowego; Wykorzystuje GPS Twojego telefonu jako cel docelowy i kieruje się do Ciebie.
Jednak w większości prowincji, w tym w Kolumbii Brytyjskiej i Quebecu, można z niego korzystać wyłącznie na terenie prywatnym, nieużywanym przez społeczeństwo. Nie używaj go więc do wjazdu samochodu na parking centrum handlowego. W Ontario ustawa o ruchu drogowym nie ma zastosowania do własności prywatnej, w tym parkingów w centrach handlowych. Ministerstwo Transportu Ontario nie odpowiedziało natychmiast na pytania, czy jest to tam dozwolone.
W kwietniu mężczyzna z Montrealu użył… Inteligentne przypomnienie na parkingu centrum handlowego, a jego samochód uderzył w bok samochodu zaparkowanego obok niego, powodując tysiące uszkodzeń obu samochodów. Zadzwonił do Tesli, a producent samochodów powiedział mu, że odpowiedzialny jest on i jego firma ubezpieczeniowa.
„W Quebecu umieszczanie na drogach publicznych pojazdu, którym można jeździć samodzielnie lub zdalnie bez kierowcy, jest nielegalne” – powiedział w e-mailu Nicolas Vigneault, rzecznik Ministerstwa Transportu Quebecu. . „Jeśli „wezwanie Tesli” zostanie użyte na terenie centrum handlowego lub innego miejsca, po którym dozwolone jest poruszanie się osób, jest to przestępstwo podlegające karze”. [$1,000 to $3,000 fine].
W Ontario i Kolumbii Brytyjskiej, jeśli ulegniesz wypadkowi podczas korzystania z funkcji autonomicznej jazdy, możesz zostać oskarżony o niebezpieczną jazdę. W oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną firma Transport Canada oświadczyła, że wszelkie pytania dotyczące funkcji wycofania Tesli będzie kierować do Tesli.
Tesla nie odpowiedziała na nasze pytania dotyczące tej historii. W instrukcji obsługi Modelu 3 napisano, że ta funkcja jest „zaprojektowana i przeznaczona do użytku wyłącznie na parkingach i podjazdach na terenach prywatnych, gdzie otoczenie jest znajome i przewidywalne. … Twoim obowiązkiem jest zapoznanie się z ograniczeniami Smart Summon”.
Obecnie w Kanadzie nie ma przepisów ani norm bezpieczeństwa dotyczących obiektów półautonomicznych lub autonomicznych.
Kanada jest jednym z sześciu krajów, które będą współpracować z grupą ONZ nad opracowaniem przepisów dotyczących systemów autonomicznego prowadzenia do jesieni 2026 r., podał Transport Canada.
Nowe linie uskoków?
Kanadyjskie Biuro Ubezpieczeń podało, że w wielu prowincjach, w tym w Ontario, Nowej Szkocji, Wyspie Księcia Edwarda, Nowej Fundlandii, Nowym Brunszwiku, Albercie i Quebecu, obowiązują zasady ustalania winy, które określają, który kierowca zawinił.
W miarę jak samochody zyskają zdolność do samodzielnego prowadzenia pojazdów, zasady te będą musiały się zmienić, tak aby winę za prowadzenie samochodu ponosił producent samochodów, a nie kierowca, stwierdził Mitchell.
„Jeśli kamerdyner rzeczywiście wysyła 20-letniego dzieciaka po mój samochód, a on za szybko jedzie za róg i w coś uderza, to wina leży po tej firmie i tej osobie – oczywiście nie miałem z tym nic wspólnego. ” powiedział Mitchell. Ale jeśli [Smart Summon] Spowodował wypadek, co jest teraz w mojej historii, ale nie miałem z tym nic wspólnego.
Kanadyjskie Biuro Ubezpieczeń chce zmienić przepisy, aby umożliwić ubezpieczycielom dochodzenie roszczeń od producenta samochodów w związku z roszczeniami wynikającymi z technologii autonomicznej jazdy.
„Przepisy ubezpieczeniowe będą wymagały aktualizacji, ponieważ coraz powszechniejsze stają się różne poziomy technologii pojazdów silnikowych” – powiedział w e-mailu Rob de Bruis, krajowy dyrektor ds. relacji konsumenckich i branżowych w Insurance Bureau of Canada. „Wraz z rozwojem nowych technologii pojazdów działanie w próżni prawnej może powodować większe zamieszanie i ryzyko dla kierowców, a także potencjalnie skomplikowane roszczenia dla niewinnych ofiar”.
Czy masz pytanie dotyczące jazdy? Wyślij to do mnie [email protected] W temacie wiadomości wpisz „Obawy dotyczące przywództwa”. Na e-maile, które nie mają prawidłowego tematu, nie można odpowiedzieć. Kanada to duże miejsce, więc powiedz nam, gdzie się znajdujesz, abyśmy mogli znaleźć właściwą odpowiedź dla Twojego miasta i prowincji.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”