(Bloomberg) — Boeing Co. i NASA są gotowe przystąpić do załogowego startu kosmicznej taksówki tej firmy 1 czerwca bez naprawiania niewielkiego wycieku helu odkrytego podczas poprzedniej próby startu.
Przedstawiciele NASA i Boeinga powiedzieli w piątek reporterom, że po odpowiedniej analizie mogą swobodnie latać statkiem kosmicznym CST-100 Starliner w przypadku wycieku helu i po prostu monitorować go przez cały czas misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Powiedzieli, że jeśli wyciek pogorszy się podczas lotu, nadal będą mogli bezpiecznie ukończyć misję.
„Tak naprawdę nie jest to dla nas kwestia bezpieczeństwa lotów i wierzymy, że mamy dobrze poznaną sytuację, z którą możemy sobie poradzić” – powiedział podczas konferencji prasowej Mark Nappi, wiceprezes Boeinga i menedżer programu Starliner, Mark Nappi, wiceprezes Boeinga i menedżer programu Starliner. problem.
Boeing otrzymał w 2014 roku kontrakt na opracowanie dla NASA pojazdu Starliner do transportu astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną i z powrotem. Po latach opóźnień, problemów technicznych i niepowodzeń Boeing jest obecnie o krok od wystrzelenia Starlinera z pierwszymi pasażerami – astronautami NASA Sonnym Williamsem i Butchem Wilmore’em – w ramach kluczowego lotu testowego mającego udowodnić, że statek kosmiczny może bezpiecznie przewozić ludzi w kosmos. I wróć.
Przeczytaj więcej: Start załogi Boeinga Starlinera ponownie opóźniony z powodu wycieku helu
Boeing miał wynieść Starlinera wraz ze swoją załogą 6 maja, ale odliczanie zostało przerwane na kilka godzin przed startem z powodu dziwnie działającego zaworu ciśnieniowego w rakiecie, która miała wynieść kapsułę w kosmos.
Boeing Co. i United Launch Alliance należące do Lockheed Martin Corp., która buduje i obsługuje rakietę Atlas V na pokładzie Starliner, zdecydowały się usunąć rakietę z wyrzutni w celu wymiany zaworu.
Podczas tej wymiany Boeing i NASA zdecydowały się odłożyć misję na później, aby przeanalizować wyciek helu w Starlinerze, który powstał podczas próby startu.
NASA i Boeing przeprowadziły również osobną analizę całego układu napędowego Starlinera, odkrywając potencjalny problem ze sprzętem napędowym, który mógł powstać podczas powrotu pojazdu na Ziemię i który byłby poważnym problemem w drodze powrotnej do domu. Boeing i NASA stwierdziły, że udało im się znaleźć rozwiązanie tego problemu, wykorzystując rzadką okazję, aby wystąpił on podczas lotu.
Według NASA i Boeinga wyciek helu powiązany z jednym z kilku silników Starlinera używanych do manewrowania statkiem kosmicznym w przestrzeni kosmicznej wydaje się być odosobnionym problemem, a według NASA i Boeinga nie wydaje się, aby inne silniki statku kosmicznego miały ten sam problem z wyciekiem. Źródłem wycieku była wadliwa uszczelka, ale Boeing i NASA nie były pewne, czy uszczelka została nieprawidłowo wyprodukowana lub zainstalowana.
NASA podała, że statki kosmiczne z załogą, takie jak prom kosmiczny i Crew Dragon firmy SpaceX – druga agencja kosmiczna zakontraktowana na misje na stacjach kosmicznych w ramach programu Commercial Crew – już wcześniej transportowały ludzi, w przypadku których doszło do wycieków.
Tymczasem załoga Starlinera pozostaje w Houston i planuje powrót na miejsce startu Starlinera na Florydzie 28 maja.
„Są w dobrym nastroju” – powiedział podczas konferencji prasowej Steve Stich, dyrektor programu Commercial Crew Program w NASA. „Byli zaangażowani w nasze spotkania. Doradzili nam, żebyśmy trochę odpoczęli, co zrobimy teraz, gdy przygotowujemy się do startu 1 czerwca”.
(Aktualizacja szczegółów wycieku helu z paragrafu 8.)
©2024 Bloomberg L.P
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”