Biały Dom przedstawił potencjalne ramy regulacyjne dla przyszłości lotów kosmicznych z udziałem ludzi.
W środę (15 listopada) Narodowa Rada ds. Przestrzeni Kosmicznej (NSC) opublikowała projekt ustawy ustanawiającej odpowiedzialność za nadzór nad nową działalnością i infrastrukturą kosmiczną, w tym prywatnymi stacjami kosmicznymi, produkcją pozaziemską i usuwaniem śmieci kosmicznych.
Odpowiedzialność ta zostanie podzielona pomiędzy Departament Transportu (DOT) i Departament Handlu (DOC).
„Amerykański przemysł jest światowym liderem w zapewnianiu korzyści płynących z przestrzeni kosmicznej na Ziemię” – oznajmił zastępca sekretarza handlu Don Graves w oświadczeniu przesłanym e-mailem do Białego Domu. „To ustawodawstwo gwarantuje, że nasz rząd stworzy środowisko regulacyjne, które wspiera ekspansję biznesową z korzyścią dla wszystkich Amerykanów”.
Powiązany: Prywatna stacja kosmiczna: jak Axiom Space planuje budowę swojej placówki orbitalnej
W obecnych ramach amerykańskich Departament Operacji USA reguluje prywatne systemy satelitarne teledetekcyjne, natomiast Departament Transportu zajmuje się startami komercyjnymi i ponownym wejściem na pokład, w tym bezpieczeństwem ludzi podczas takich lotów (za pośrednictwem FAA). Tymczasem Federalna Komisja Łączności zarządza wykorzystaniem widma elektromagnetycznego przez satelity.
Jednak dla wielu przedsiębiorstw wkraczających w ostateczną granicę nie ma jasnej „licencji na misję”. Projekt ustawy zaproponowany przez Radę Bezpieczeństwa Narodowego – organ kształtujący politykę, któremu przewodniczy wiceprezydent USA Kamala Harris – ma na celu zamknięcie luk prawnych.
Na przykład nowe zasady rozszerzyłyby zakres opłat za bezpieczeństwo DOT, aby uwzględnić osoby przebywające na orbicie okołoziemskiej, a także osoby znajdujące się na Księżycu i innych ciałach niebieskich (lub w ich pobliżu). Departament Transportu będzie również odpowiedzialny za licencjonowanie działań w zakresie transportu kosmicznego, takich jak misje transportujące ładunki na powierzchnię Księżyca.
Jak wynika z przesłanego e-mailem oświadczenia, DOC będzie miał władzę nad „wszelką nową działalnością kosmiczną, która nie jest sklasyfikowana przez człowieka ani przypisana DOT”. „Przykładami są misje montażowe i produkcyjne w kosmosie oraz satelity odpowiedzialne za usuwanie śmieci kosmicznych”.
DOC będzie także miał uprawnienia do koordynowania ruchu kosmicznego i zapewniania ostrzeżeń, które pomogą zapobiegać kolizjom z istotami pozaziemskimi.
Propozycja NSC nie jest jedynym możliwym systemem regulacyjnym dotyczącym przyszłej działalności kosmicznej. Komisja ds. nauki, przestrzeni kosmicznej i technologii Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych przygotowuje własne ustawodawstwo, znane jako ustawa o przestrzeni komercyjnej, zauważa Marcia Smith z Space Policy Online.
„Między innymi nakłada na Departament Handlu (DOC) obowiązek regulowania nowych rodzajów działań kosmicznych, które nie są jeszcze regulowane przez inne agencje, co nazywa się autoryzacją misji”. Smith napisał w środę .