Pasażerowie linii lotniczych, którzy w tym tygodniu ucierpieli z powodu dziesiątek tysięcy opóźnień lotów związanych z pogodą, otrzymali w sobotę mile widziane wytchnienie od bólów głowy, pomimo obaw o potencjalne zakłócenia spowodowane nowymi systemami bezprzewodowymi 5G wdrażanymi w pobliżu głównych lotnisk.
Według danych zebranych przez usługę śledzenia FlightAware, liczba opóźnionych i odwołanych lotów spadła z najwyższego poziomu odnotowanego wcześniej w tym tygodniu. Do godziny 21:00 czasu wschodniego w sobotę odwołano 836 lotów, a ponad 27 300 opóźniono. Według danych FlightAware od 28 do 30 czerwca odwołano średnio 1751 lotów i opóźniono ponad 32 600 lotów.
Według Flightradar24, innej usługi śledzącej, wskaźnik odwołań wynosił około 1% w USA w sobotnie popołudnie. Rzecznik Flightradar24, Ian Pechenik, nazwał sobotnie warunki „płynną żeglugą” w e-mailu do AP, dodając jednocześnie, że zła pogoda może powodować problemy na lotniskach wschodniego wybrzeża w dalszej części dnia.
Federalna Administracja Lotnictwa USA poinformowała również podróżnych, że zła pogoda na wschodnim wybrzeżu może wpłynąć na późniejsze loty w sobotę.
W sobotę jedną z największych obaw było to, czy sygnały 5G będą zakłócać sprzęt lotniczy, zwłaszcza urządzenia wykorzystujące fale radiowe do pomiaru odległości nad ziemią, która jest krytyczna, gdy samoloty schodzą w warunkach słabej widoczności.
Przewidywania, że zakłócenia mogą spowodować poważne uziemienia lotów, nie spełniły się w zeszłym roku, kiedy przewoźnicy zaczęli wdrażać nową usługę. Następnie zgodzili się ograniczyć siłę sygnałów wokół ruchliwych lotnisk, dając liniom lotniczym dodatkowy rok na modernizację swoich samolotów.
Lider największego w kraju związku pilotów powiedział, że załogi będą w stanie poradzić sobie z wpływem 5G, ale skrytykował sposób przyznawania licencji bezprzewodowych, mówiąc, że dodaje niepotrzebnego ryzyka do lotnictwa.
Sekretarz transportu Pete Buttigieg powiedział ostatnio liniom lotniczym, że loty mogą zostać zakłócone, ponieważ niewielka część floty tego kraju nie została zmodernizowana w celu ochrony przed zakłóceniami radiowymi.
Ale najgorsze obawy dotyczące 5G nie pojawiły się w sobotę po południu, co skłoniło rzecznika Departamentu Transportu, Kerry’ego Arndta, do opisania podróży lotniczych jako „niemal normalnych”. Ale Arndt podkreślił również, że FAA „ściśle współpracuje z liniami lotniczymi w celu monitorowania letnich fal sztormowych, dymu z pożarów i wszelkich problemów z 5G”.
Większość głównych operatorów amerykańskich dokonała niezbędnych zmian, aby dostosować się do 5G. American, Southwest, Alaska, Frontier i United twierdzą, że wszystkie ich samoloty mają wysokościomierze, zwane wysokościomierzami radiowymi, które są ekranowane przed zakłóceniami 5G.
Dużym wyjątkiem są Delta Air Lines. Delta twierdzi, że ma 190 samolotów, w tym większość mniejszych samolotów, które wciąż nie mają zmodernizowanych wysokościomierzy, ponieważ ich dostawca nie był w stanie dostarczyć ich wystarczająco szybko.
Delta poinformowała w piątek, że linia lotnicza nie przewiduje odwołania żadnych lotów z powodu problemu. Linia lotnicza planuje ostrożnie sterować swoimi 190 samolotami, aby zmniejszyć ryzyko odwołania lotu lub zmuszenia samolotu do opuszczenia lotnisk, na których widoczność jest słaba z powodu mgły lub niskich chmur. FlightAware wymieniło dziewięć odwołanych lotów Delta w sobotę. Według linii lotniczej żadne z nich nie było związane z problemami 5G.
Niezaktualizowane samoloty Delta obejmują kilka modeli Airbusa: wszystkie A220, większość A319 i A320 oraz niektóre A321. Według linii lotniczej samoloty Boeing mają zmodernizowane wysokościomierze, podobnie jak wszystkie samoloty Delta Connection obsługiwane przez linie lotnicze Endeavour Air, Republic Airways i SkyWest Airlines.
JetBlue nie odpowiedział na prośby o komentarz, ale powiedział Wall Street Journal, że spodziewa się zmodernizować 17 mniejszych samolotów Airbusa do października, z możliwym „ograniczonym wpływem” w niektóre dni w Bostonie.
Operatorzy bezprzewodowi, w tym Verizon i AT&T, wykorzystują część widma radiowego zwanego pasmem C, które jest zbliżone do częstotliwości używanych przez wysokościomierze radiowe, do nowej usługi 5G. FCC przyznała im licencje na widmo w paśmie C i zaprzeczyła jakiemukolwiek ryzyku zakłóceń, twierdząc, że istnieje wystarczający bufor między pasmem C a częstotliwościami wysokościomierza.
Kiedy FAA stanęła po stronie linii lotniczych i sprzeciwiła się, firmy bezprzewodowe wycofały się z wprowadzenia nowej usługi. W ramach kompromisu wynegocjowanego przez administrację Bidena przewoźnicy bezprzewodowi zgodzili się następnie nie obsługiwać sygnałów 5G w pobliżu około 50 ruchliwych lotnisk. To odroczenie kończy się w sobotę.
AT&T odmówił komentarza. Verizon nie od razu odpowiedział na pytanie o swoje plany.
Buttigieg, prezes grupy handlowej American Airlines, przypomniał o terminie w liście z zeszłego tygodnia, ostrzegając, że tylko samoloty wyposażone w dostosowane wysokościomierze będą mogły lądować w warunkach słabej widoczności. Powiedział, że ponad 80% amerykańskiej floty zostało zmodernizowanych, ale duża liczba samolotów, w tym wiele obsługiwanych przez zagraniczne linie lotnicze, nie została zmodernizowana.
„Oznacza to, że w dni ze szczególnie złą pogodą i słabą widocznością może dojść do wzrostu opóźnień i odwołań” – napisał Buttigieg. Powiedział, że linie lotnicze, których samoloty oczekują na modernizację, powinny dostosować swoje rozkłady, aby uniknąć pozostawienia pasażerów.
Linie lotnicze twierdzą, że FAA wolno zatwierdza standardy dotyczące modernizacji radiowysokościomierzy, a problemy z łańcuchem dostaw utrudniają producentom wyprodukowanie wystarczającej liczby urządzeń. Nicholas Calio, prezes American Airlines, skarżył się na pośpiech w modernizacji samolotów „pod presją przewoźników”.
Jason Ambrossi, pilot Delta i prezes Stowarzyszenia Pilotów Linii Lotniczych, oskarżył FCC o udzielanie licencji 5G bez konsultacji z interesami lotniczymi, co, jak powiedział, „pozostawiło najbezpieczniejszy na świecie system lotniczy narażony na zwiększone ryzyko”. Powiedział jednak, że „ostatecznie będziemy w stanie zająć się skutkami 5G”.
——
Pisarz biznesowy Associated Press, Michael Liedtke, przyczynił się do powstania tej historii z San Ramon w Kalifornii.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”