Wystawa śledzi historię sztucznej inteligencji aż do naszych pierwszych pragnień

Wystawa śledzi historię sztucznej inteligencji aż do naszych pierwszych pragnień

Treść artykułu

Punkt wejścia do Sztuczna inteligencja: więcej niż człowiek w Centrum Naukowym Telus Spark może wydawać się nieco dziwny.

Nie są to roboty, dzieła sztuki inspirowane sztuczną inteligencją ani przestrogi, chociaż wszystkie te elementy są uwzględnione. Patrzy głębiej w przeszłość niż w przyszłość. Pierwsza część poświęcona jest golemowi, mitycznemu stworzeniu z żydowskiej świętej księgi Talmudu, powołanemu do życia poprzez rytualne pieśni. Obok znajdują się elementy zapożyczone ze świątyni Shinto w Japonii, honorujące starożytne przekonanie, że przedmioty nie są nieożywione, ale zamieszkane przez duchy lub duchy.

Reklama 2

Treść artykułu

„Koncepcją całej wystawy jest pokazanie sztucznej inteligencji z innego punktu widzenia i rozpoczęcie historii zupełnie inaczej, niż spodziewaliby się zwiedzający” – mówi Patrick Moran, dyrektor ds. reklamy, strategii i partnerstwa w Barbican Centre w Wielkiej Brytanii. Myślę, że chcą od razu zobaczyć komputery. Chcieliśmy jednak zacząć od tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja zaspokaja długotrwałe ludzkie pragnienie nasycania obiektów nieożywionych inteligencją. Zaczynamy więc od żydowskiej tradycji golemów i przyglądamy się szintoizmowi. Jest to idea tak stara jak ludzkość (pragnienie), aby spotkać inteligencję poza nami. Sztuczna inteligencja nie jest niczym nowym, realizuje pragnienie, które nosiliśmy od bardzo dawna, być może od zarania ludzkości.

AI: „More Than Human”, który będzie można oglądać do 8 września, pochodzi z Barbican Centre w Londynie, największego centrum sztuki w Europie. To jego pierwszy występ w Ameryce Północnej, ale odwiedził Holandię, Wielką Brytanię, Chiny i Hiszpanię.

Telos Spark
Siostry Dagny i Brenna Drew wchodzą w interakcję z AIBO, psem robotem Sony, w Telus Spark w Calgary. Jim Wells/Postmedia Jim Wells/Postmedia

Wystawa prowadzi zwiedzających od starożytnych wierzeń religijnych, wczesnego rozwoju matematyki i średniowiecznych praktyk chemicznych, aż do nieoczekiwanych kamieni milowych, takich jak wynalezienie automatycznego odkurzacza, czyli Roomby, w 2002 roku; Albo gdy komputer o nazwie Alphago pokonał mistrza Go, starożytnej chińskiej gry strategicznej, w 2016 roku, pierwszej tego rodzaju w dziedzinie sztucznej inteligencji. Spogląda także w najbliższą przyszłość, badając misję Europa – wspólny projekt NASA i MIT, w którym biorą udział naukowcy, inżynierowie i programiści szkolący przyszłe pokolenia robotów w poszukiwaniu życia na innych planetach.

Treść artykułu

Reklama 3

Treść artykułu

Chociaż sztuczna inteligencja jest często źródłem wielu niepokojów i często jest przedstawiana w kulturze popularnej jako nieco destrukcyjny i złowieszczy ruch, serial w zrównoważony sposób przedstawia wszystkie dobre, być może złe i cudownie dziwne implikacje sztucznej inteligencji.

Szczegółowa interaktywna oś czasu śledzi jego rozwój od okresu inkubacji od 1800 do 1956 roku, który rozpoczyna się od stworzenia przez Mary Shelley gotyckiego arcydzieła Frankenstein, ostrzegawczej opowieści o stworzeniu sztucznego życia, aż do obecnych osiągnięć w tym, co na wystawie nazywa się „ Nowy Złoty Wiek” od 1994 do chwili obecnej.

Obejmuje to przykłady tego, jak innowacyjni artyści wykorzystują sztuczną inteligencję w swojej pracy.

„Artyści wykorzystują sztuczną inteligencję, aby stworzyć coś naprawdę nowego” – mówi Moran.

Istnieje wciągająca wystawa zatytułowana Reviving the Sublime. Korzystając z przechowywanych próbek DNA, biologii syntetycznej i sztucznej inteligencji, artyści i naukowcy zrekonstruowali zapach kwitnącego drzewa z Hawajów, które wymarło w 1912 roku.

W filmie Justine Emard Interpresence (AI) z 2017 roku tancerka wchodzi w interakcję z robotem animowanym przez inteligencję opartą na systemie sieci neuronowej.

Reklama 4

Treść artykułu

Wystawa nie ignoruje mrocznych implikacji moralnych tej technologii. Film autorstwa informatyka Joy Buolamwini, zatytułowany Gender Shades, bada, w jaki sposób rasa społeczna, typ skóry i seksizm są replikowane w zbiorach danych używanych do szkolenia sztucznej inteligencji. Jej praca opiera się na założeniu, że oprogramowanie do analizy twarzy może wykryć jej twarz tylko wtedy, gdy nosi białą maskę, co również jest prezentowane. Na wystawie znajduje się także list otwarty lub oświadczenie otwarte Instytutu Future of Life z 2016 r., w którym wzywa się do wprowadzenia zakazu Broń autonomiczna wybiera i atakuje cele bez interwencji człowieka. Sygnatariuszami są Stephen Hawking, Elon Musk, Steve Wozniak i Noam Chomsky.

„Musimy być krytycznymi przyjaciółmi, krytycznymi badaczami pracującymi nad sztuczną inteligencją, a nie tylko mówić: «To świetnie, to rozwiązuje wszystkie nasze problemy»” – mówi Moran. „Musimy nałożyć zbiorowe ograniczenia również na te technologie. Pytania dotyczące prowadzenia wojen w sposób całkowicie autonomiczny. Czy chcemy się tym zająć ze względów etycznych?”

Jednak głównym celem wystawy jest pokazanie, że sztuczna inteligencja jest „odzwierciedleniem nas i naszych pragnień” – mówi Moran. „Chcemy poszerzać horyzonty ludzi w zakresie tego, do czego można wykorzystać sztuczną inteligencję” – mówi. „Ta wystawa to prawdziwe połączenie sztuki, nauki i technologii”.

Wystawę AI: More Than Human można oglądać od 1 czerwca do 8 września w Telus Spark Science Center.

Treść artykułu

Randolph Howe

„Zła entuzjasta podróży. Irytująco skromny ćpun internetu. Nieprzepraszający alkoholiczek”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *