TORONTO – Kilka tygodni temu Carly Soares potrzebowała sukienki na swój ślub i to szybko.
„Próbowałam iść na zakupy do centrum handlowego, ale zauważyłam rzadki wybór sukienek formalnych” – powiedziała 30-latka. „Właściwie to było bardzo zaskakujące. Nadal jest to rodzaj pandemicznego szyku w wielu sklepach detalicznych”.
Sukienki, na które natknęłam się, były albo zwyczajne, albo bardzo drogie, więc postanowiłam wypożyczyć jedną z wypożyczalni sukienek, czego nigdy wcześniej nie próbowałam.
Po pozytywnym pierwszym doświadczeniu Soares powiedziała, że na pewno zrobi to ponownie.
Wypożyczalnie odzieży stały się coraz bardziej popularne w ciągu ostatniej dekady wraz z rozwojem ekonomii współdzielenia, ale pandemia COVID-19 nie była łaskawa dla tego typu sprzedawców.
Wraz ze zniesieniem ograniczeń pandemicznych niektóre kanadyjskie firmy wynajmujące odnotowały wzrost ruchu.
Chociaż eksperci uważają, że w tej przestrzeni jest jeszcze więcej możliwości, ostrzegają, że wzrost może być słaby, ponieważ Kanadyjczycy zmieniają swoje nawyki zakupowe i priorytety w środowisku hiperinflacji i rosnących stóp procentowych.
Istnieją również inne wyzwania, w tym zachęcenie większej liczby osób do idei dzielenia się przede wszystkim ubraniami, nastawienie ludzi na to, jaki rodzaj odzieży jest odpowiedni do ponownego noszenia, świadomi ekologiczni konsumenci kwestionujący ekologiczność wypożyczalni mody oraz logistyka zapasów.
„Postanowiliśmy coś kupić, nosić i odrzucić. Zmiana tego, aby oszacować możliwość wynajmu, wymaga czasu” – powiedział Daniel Drake, profesor nadzwyczajny w Parsons School of Design.
Jedną z najbardziej znanych, jeśli nie najbardziej, wypożyczalni odzieży jest założona w 2009 roku amerykańska firma Rent the Runway, która szybko stała się hitem wśród kobiet, które chciały mieć dostęp do markowych ubrań, ale nie chciały tego robić. pieniądze na to. Ubrania, które mogą nosić raz lub dwa razy.
W Kanadzie w latach poprzedzających pandemię zaczął pojawiać się napływ nowych firm wynajmujących odzież, oferujących wszystko, od odzieży na specjalne okazje, przez odzież biznesową, po odzież ciążową i na co dzień, ale podobnie jak wiele firm z sektora handlu detalicznego dla małych firm, ostatnie dwa lata były trudne.
Ogólnokanadyjskie firmy Rent Frock Repeat, firma zajmująca się wynajmem odzieży roboczej Dresst i Montreal Station Service, zakończyły swoją działalność w ciągu ostatnich dwóch lat.
To „wymagający” rynek, powiedziała Julie Kalinowski, dyrektor generalny The Fitzroy z Toronto, oferującego niedrogie wypożyczanie sukienek na specjalne okazje.
Według Draka, pokolenie Z będzie naprawdę napędzać branżę entuzjazmem do odsprzedaży, czy to ze względów ekonomicznych, w celu zmniejszenia marnotrawstwa odzieży lub znalezienia jedynych w swoim rodzaju elementów.
Powiedział, że nadszedł czas, aby kanadyjskie firmy wynajmu odzieży o ugruntowanej pozycji i wschodzącym rynku wykorzystały tę popularność i uczyniły odsprzedaż częścią swojego modelu biznesowego, co niektórzy zaczynają robić.
Według Statista globalny rynek odzieży odsprzedaży został wyceniony w zeszłym roku na 14 miliardów dolarów, a do 2026 r. ma wzrosnąć do 51 miliardów dolarów.
Podejmowanie rzeczywistych wysiłków na rzecz zmniejszenia ilości odpadów odzieżowych i redukcji emisji z produkcji odzieży oraz działanie jako lokalny biznes w tym celu może być również dobrą strategią, zwłaszcza biorąc pod uwagę mniejszą populację Kanady, powiedziała profesor nadzwyczajny Toronto Metropolitan University (TMU) Annika Kozłowski . .
Może to obejmować solidne zrozumienie społeczności, w której działa firma, korzystanie z wysokiej jakości kanadyjskich produktów etycznych marek, znajdowanie sposobów czyszczenia i naprawy odzieży w sposób, który nie szkodzi środowisku, oraz unikanie ich przez długi czas zaciąg. Zdalne ładowanie.
To jest coś, nad czym Blyth Gill pracuje z firmą Tradle z Vancouver, firmą zajmującą się e-commerce z subskrypcją odzieży dziecięcej, która pozwala rodzicom wypożyczać i wymieniać ubrania na każdy wzrost.
„Ponieważ dzieci tak szybko wyrastają z ubrań, potrzeba i wymiana ubrań ma naprawdę krótki cykl” – powiedział.
Tradele współpracuje z lokalnymi markami wysokiej jakości i unika marek fast fashion. A kiedy ubrania nie nadają się do ponownego użycia, nie są one wyrzucane, ale raczej poddawane recyklingowi lub rozkładane.
Firma wystartowała tuż przed pandemią, co, jak powiedział Gill, było zdecydowanie pouczającym doświadczeniem.
„Oczywiście, kiedy niewiele wiedzieliśmy o COVID-19, ludzie mogli pomyśleć:„ Dzielenie się ubraniami? Nie wiem.
Ale Jill powiedział, że cieszy się, że ta faza już się skończyła i jest podekscytowany kolejną fazą rozwoju biznesu.
Kalinowski Fitzroya też jest bardzo optymistyczny.
„Od ostatniego ponownego otwarcia to szaleństwo, był boom i prawdopodobnie nasza najlepsza sprzedaż. To był wielki rok dla ślubów, cała akcja wróciła, wszystkie uroczystości powróciły. Właśnie mieliśmy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto , jeden z najbardziej ekscytujących tygodni zatłoczonych, więc było niesamowicie zajęty.
31-letnia Gabriella Iamundo korzysta z wypożyczalni odzieży na specjalne okazje, ale tak naprawdę nie wyobraża sobie, że używa ich do noszenia na co dzień, odzieży sportowej lub roboczej, ani nie zapisuje się do usługi, powiedział Kozłowski z TMU, że jest bardzo popularny na całym świecie.
„Wypożyczyłem[odzież na specjalne okazje]po raz pierwszy może cztery lub pięć lat temu, może trochę dłużej i stało się to czymś, co uznałem za odpowiednie na imprezy” – powiedział Emundo.
„Szczerze mówiąc, w moim kręgu znajomych bardzo często sprawdzam (usługi wynajmu) przynajmniej po to, aby zobaczyć, jakie są opcje, zwłaszcza przed koniecznością zakupu czegoś”.
Patrząc w przyszłość, Drake Parsons widzi, jak większe tradycyjne marki rozpoczynają własne segmenty wynajmu – co zrobiła firma US Urban Outfitters – lub przejmują firmy o ugruntowanej pozycji w przestrzeni, co wstrząśnie rynkiem.
Ten raport został po raz pierwszy opublikowany przez The Canadian Press 25 września 2022 r.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”