Przestrzeń kosmiczna nie była tradycyjnie miejscem, w którym można delektować się pysznym jedzeniem. Bez grawitacji, która pomaga oczyścić zatoki, astronauci mają przytępiony zmysł smaku.
Ale w BI Norweska Szkoła Biznesu W Oslo adiunkt marketingu Carlos Velasco i jego współpracownicy opracowują bardziej obfite posiłki dla podróżników kosmicznych. „Przestrzeń kosmiczna zawładnęła moją wyobraźnią na wczesnym etapie życia i dostrzegliśmy możliwość sprostania niektórym wyzwaniom, przed którymi mogą stanąć podróżnicy w kosmosie” — mówi Velasco, który specjalizuje się w „marketingu multisensorycznym”. „Chcemy umieścić jedzenie – które samo w sobie jest wielozmysłowym doświadczeniem – poza odżywianiem”.
Wraz z naukowcami z University of Sussex w Wielkiej Brytanii i Carnegie Mellon University w USA, jego zespół z BI Norwegian opracował trzy koncepcje wykorzystania w warunkach zerowej grawitacji. Należą do nich kapsułki do mieszania, w których stałe przyprawy są rozpuszczane w żywności w celu nadania smaku i tekstury; drukarka 3D, której astronauci mogą używać do tworzenia żywności, która zwiększa emocjonalne doznania związane z jedzeniem; Małe przekąski o wyraźnych smakach z różnych kultur lub momentów z życia są łączone z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością.
Może się to wydawać sporym wysiłkiem dla nielicznych ludzi, którzy mają szczęście podróżować w kosmosie. „Ale badania i rozwój w przemyśle kosmicznym często skutkują innowacjami, które zapewniają również rozwiązania małych i dużych wyzwań ludzkości”, argumentuje Velasco, powołując się na wynalazki, takie jak liofilizowana żywność, izolacja domów i systemy filtracji wody.
Lista Velasco jest wciąż na etapie koncepcji, ale inne europejskie szkoły biznesu zamieniają kosmiczne pomysły w rzeczywistość.
w Szkoła Biznesu Uniwersytetu w Exeter W południowo-zachodniej Anglii profesor Nikita Chew uruchamia na początku przyszłego roku jednostkę studiów licencjackich pod tytułem „Gospodarka kosmiczna”. Otwarty dla studentów z różnych dyscyplin i prowadzony na kampusie University of Penrhyn moduł będzie okazją do przyjrzenia się przeszłym osiągnięciom – i błędom – w przestrzeni kosmicznej. Program ma na celu pomóc studentom wyobrazić sobie bardziej odpowiedzialną i zrównoważoną przyszłość przestrzeni kosmicznej, mówi Chiu, starszy wykładowca polityki innowacji w Exeter i mianowany Ad Astra Distinguished Fellow w Departamencie Robotyki i Przestrzeni Kosmicznej w Centrum Badań Inżynierii Lotniczej USC.
„Nie ma bardziej interesującego sektora niż przestrzeń kosmiczna” – mówi Chiu. „Kiedy patrzymy w gwiazdy, tak naprawdę patrzymy w przeszłość, a jednak sektor kosmiczny w dużej mierze polega na budowaniu przyszłości”.
Mówi, że kurs będzie opierał się na spostrzeżeniach z badań biznesowych, historii STEM i globalnego zarządzania, aby zrozumieć, w jaki sposób polityka, technologia i biznes przecinają się, aby umożliwić gospodarkę kosmiczną.
„Mam nadzieję, że ci, którzy są zdeterminowani do pracy w sektorze kosmicznym, będą mogli zastosować to, czego nauczyli się z nami, aby zaszczepić pozytywne zmiany, wnieść nowe pomysły do ugruntowanej branży i uczynić ją bardziej zróżnicowaną i bardziej odpowiedzialną”, mówi Chiu, który również mentorka Space4Women, sieci zorganizowanej przez Biuro ds. Ludzkich Organizacji Narodów Zjednoczonych.Przestrzeń kosmiczna (UNOOSA).
Tymczasem sześciu najlepszych studentów ukończyło niedawno inauguracyjny europejski program Space for Business, kurs dla kadry kierowniczej dla profesjonalistów zajmujących się przestrzenią kosmiczną, przedsiębiorców i firm zainteresowanych rozwojem swoich projektów. Kurs jest partnerstwem pomiędzy Rotterdamska Szkoła Zarządzania (RSM) na Uniwersytecie Erazma, Nova Szkoła Biznesu i Ekonomii w Lizbonie Uniwersytet St. Gallen w Szwajcarii i Europejskiej Agencji Kosmicznej.
Kosmos to nowa ekonomiczna granica, mówi dyrektor programowy Rene Uley, który jest także profesorem nadzwyczajnym zarządzania strategicznego w RSM. Bank inwestycyjny Morgan Stanley szacuje, że globalny przemysł kosmiczny o wartości 350 miliardów dolarów może wzrosnąć do ponad 1 biliona dolarów do 2040 roku. Jednak chociaż wiele firm w tym sektorze zaczyna od ambicji i mocnych pomysłów, często brakuje im wiedzy i umiejętności zarządzania, aby rozwijać swoją działalność.
„Wielu pracowników tej branży ma wykształcenie inżynierskie z ograniczonym wykształceniem w zakresie edukacji biznesowej” — mówi Olie. „Kolejnym powodem rozpoczęcia programu są szybkie zmiany zachodzące w branży, które sprawiają, że wejście do branży jest atrakcyjne dla przedsiębiorców i firm spoza kosmosu, takich jak Elon Musk i Jeff Bezos”.
Trzy szkoły zaczęły omawiać ten pomysł w 2019 roku. W programie St. Gallen koncentruje się na ekologii kosmicznej i kosmicznych modelach biznesowych, NOVA specjalizuje się w przedsiębiorczości i finansach, a RSM stoi na czele ekspansji, innowacji i przywództwa. Następny program rozpocznie się na początku 2024 r., z planami rozszerzenia kohorty do około 15-20 uczestników.
Celem są również astronauci HEC Paryż, która na początku tego roku uruchomiła program finansowania zalążkowego w ramach inkubatora Creative Destruction Lab. Rozpoczęty we współpracy z Toronto Rotman Szkoła i Georgia Tech Schiller College of BusinessDziewięciomiesięczny program ma miejsce dla 40 startupów, ponieważ ma na celu udzielanie pożyczek na naukowe badania kosmiczne z perspektywy przedsiębiorczości.
Ale Franz Wehbock jest jedną z niewielu osób, które mogą potwierdzić rzadką perspektywę, jaką wizyta w kosmosie wnosi do życia, biznesu i edukacji. Pierwsza i jak dotąd jedyna astronautka w Austrii była prelegentką podczas krótkich programów dla pionierów w Akademii Wykonawczej WU w Wiedniu. Pracował dla NASA i Boeinga, a obecnie jest dyrektorem generalnym grupy produkującej wyroby stalowe Berndorf, która regularnie przydziela pracowników poprzez kształcenie kadry kierowniczej na WU. „Zobaczenie Ziemi z kosmosu było przytłaczające” – mówi. Nie widzisz już sztucznych granic geograficznych, ale raczej ogólny obraz.
Dodaje: „W branży lotniczej panuje duch optymizmu, co oznacza, że dzięki odwadze i zaangażowaniu można wiele osiągnąć”. „Innowacje są mile widziane i bardzo cenione, w przeciwieństwie do wielu innych sektorów. Chodzi o to, by mieć odwagę bycia przedsiębiorczym i przezwyciężać niepowodzenia – nie musi to oznaczać samodzielnego lotu w kosmos.”
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”