Minister pracy Steve MacKinnon ma spotkać się z przedstawicielami dwóch głównych kanadyjskich przedsiębiorstw kolejowych i związkami zawodowymi, gdy zbliża się ostateczny termin, w którym należy uniknąć bezprecedensowego wstrzymania usług.
Zarówno Kanadyjskie Koleje Państwowe, jak i Kanadyjskie Koleje Kansas City pozostają w sporze ze związkiem maszynistów Kanadyjskiego Kongresu Kolejowego. Związek domagał się lepszych wynagrodzeń i świadczeń – w tym lepszych grafików pracy załogi – dla pracowników.
W niedzielę CN oficjalnie powiadomiło związek zawodowy, że zacznie zamykać swoje drzwi dla pracowników już od czwartku. Związek CPKC poinformował już kierowców ciężarówek, że zacznie zamykać drzwi swoim członkom już od czwartku. Niezależnie od tego związek wydał także w niedzielę w CPKC 72-godzinne wezwanie do strajku.
W przypadku braku porozumienia w ostatniej chwili lub wiążącego arbitrażu większość kolejowego ruchu towarowego w Kanadzie może zostać wstrzymana w tym tygodniu.
W oświadczeniu biura MacKinnona napisano: „Minister MacKinnon uda się jutro do Montrealu i w środę do Calgary, aby spotkać się z partiami federalnymi i mediatorami oraz wezwać koleje kanadyjskie, CBKC i związek kierowców ciężarówek do wywiązania się ze swoich obowiązków wobec Kanadyjczyków i osiągnięcia porozumienia podczas negocjacji stole i zapobiegać przestojom w pracy.” „Całkowicie.”
W poniedziałek lider Nowej Partii Demokratycznej Jagmeet Singh powiedział, że jego partia sprzeciwi się jakiejkolwiek interwencji rządu w trwający spór pracowniczy.
„Chcę wysłać jasny sygnał Justinowi Trudeau i liberałom” – powiedział reporterom w Halifax. „Sprzeciwimy się wszelkim próbom interwencji rządu federalnego w imieniu pracodawcy przeciwko pracownikom, ponieważ musi nastąpić wynegocjowane porozumienie między nimi. pracownikami a pracodawcą w celu otrzymania godziwego wynagrodzenia i bezpiecznych warunków pracy.” „.
„Od dawna widzieliśmy, jak liberałowie i konserwatyści interweniują w takich sporach pracowniczych, aby przynieść korzyść pracodawcy kosztem pracownika. Jest to niewłaściwe i będziemy się temu sprzeciwiać”.
Wcześniej MacKinnon wydawał się niechętny do zaangażowania się. W zeszłym tygodniu odrzucił wniosek chińskiego Sądu Krajowego o wiążący arbitraż, wzywając zamiast tego strony do osiągnięcia rozwiązania przy stole negocjacyjnym.
China Railway Corporation stwierdziła, że związek nie „zareagował znacząco”, natomiast związek twierdzi, że propozycje przedsiębiorstw kolejowych zagroziłyby bezpieczeństwu kolei.
Minister twierdzi, że Kanadyjczycy odczują skutki
W oświadczeniu wydanym wcześniej w poniedziałek MacKinnon ponownie wezwał przedsiębiorstwa kolejowe i związki zawodowe – które reprezentują łącznie 9300 pracowników kolei – do osiągnięcia porozumienia.
„Te negocjacje w sprawie układów zbiorowych dotyczą wyłącznie Kanadyjskich Kolei Państwowych, Kolei Kanadyjskich i Kolei Kanadyjskich, ale ich skutki poniosą wszyscy Kanadyjczycy” – powiedział.
„Strony muszą podjąć poważny wysiłek niezbędny do osiągnięcia porozumienia przy stole negocjacyjnym i zapobiec całkowitemu zawieszeniu działalności. Kanadyjczycy oczekują, że wysiłki stron sprostają pokładanemu w nich zaufaniu”.
Christine Hillman, ambasador Kanady w Stanach Zjednoczonych, powiedziała CBC News: Władza i polityka Amerykańscy politycy pytali ją o możliwość zamknięcia kolei w Kanadzie.
„Miałem członków Kongresu, miałem członków… [U.S President Joe Biden’s] „Urzędnicy administracji skontaktowali się ze mną i poprosili o szczegółowe informacje na temat tego, co się dzieje” – Hillman powiedziała gospodarzowi Katherine Cullen.
„Mówiłem im… uważamy, że najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielne rozwiązanie tego problemu przez pracodawcę i pracowników. Dałem im jednak jasno do zrozumienia, że podchodzimy do tego wyzwania bardzo poważnie i nie mamy co do tego złudzeń jak destrukcyjna i trudna będzie przerwa w działalności.”
Kanadyjska Federacja Niezależnych Przedsiębiorstw twierdzi, że zamknięcie może mieć druzgocące skutki dla małych przedsiębiorstw, których transport i odbiór towarów, produktów i niezbędnych materiałów polega na transporcie kolejowym.
Przerwa w pracach na taką skalę byłaby bezprecedensowa. Rozmowy kontraktowe między związkiem a firmami odbywają się zwykle w odstępie roku, ale w 2022 r. CN zwróciła się o przedłużenie o rok, co oznacza, że umowy o pracę między obiema firmami wygasają z końcem 2023 r.
Od tego czasu negocjacje trwają.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”