Ben Harburg, partner zarządzający w MSA Capital, rozmawia z Evelyn Cheng z CNBC podczas dorocznego spotkania East Tech West Gathering w dzielnicy Nansha w Guangzhou w Chinach, 1 grudnia 2021 r. Harburg omówił ambicje chińskich firm technologicznych, aby wejść na rynek globalny.
CNBC
GUANGZHOU, Chiny – Chińskie firmy technologiczne rozważają ekspansję zagraniczną zbyt wcześnie w swoim cyklu życia, powiedział CNBC inwestor venture capital – zaznaczając zmianę nastawienia wśród firm w drugiej co do wielkości gospodarce świata.
Według Bena Harburga, partnera zarządzającego w firmie venture capital MSA Capital, zmiana ta została częściowo spowodowana ścisłą kontrolą regulacyjną Chin nad technologią, a także presją konkurencyjną w niektórych sektorach.
Zmusza to również chińskie firmy na bardzo wczesnym etapie ich cyklu życia do myślenia o wejściu na rynek globalny” – powiedział Harburg na dorocznej konferencji CNBC East Tech West w Nansha w południowych Chinach.
Harburg powiedział, że kilka lat temu jego firma venture capital współpracowała z bardziej dojrzałymi firmami zajmującymi się mediami społecznościowymi lub transgranicznymi firmami e-commerce. Ale dziś firmy na wczesnym etapie rozwoju w sektorach od sztucznej inteligencji po opiekę zdrowotną są globalne lub „rozważają planowanie własnej strategii globalizacji” – powiedział.
Takie chińskie firmy mogą odkryć, że ich modele biznesowe sprawdzają się w szczególności na rynkach wschodzących, powiedział Harburg.
„Naszym zdaniem chińskie modele biznesowe są najlepszymi praktykami na świecie, zwłaszcza na rynkach wschodzących, ponieważ sposób, w jaki chińscy konsumenci ewoluowali wraz z technologią, bardziej przypomina sposób, w jaki będzie następna fala konsumentów w Indiach, Pakistanie, Egipcie, Nigerii i Brazylii. podejście do technologii.”
Jest tylko kilka przykładów chińskich firm technologicznych, które w przeszłości odnosiły sukcesy za granicą. Ale ostatnio nastąpił wzrost liczby firm technologicznych z siedzibą w Chinach, które rozwijają swoją międzynarodową działalność.
Xiaomi z siedzibą w Pekinie jest trzecią co do wielkości firmą produkującą smartfony pod względem udziału w rynku na świecie – dzięki znaczącym wzrostom w Indiach. Krótka aplikacja wideo TikTok, chiński gigant technologiczny ByteDance, ma 1 miliard użytkowników miesięcznie globalnie.
Chińska marka modowa Shein pochwycił także młodych zachodnich konsumentów.
Tymczasem jak olbrzymy Ali Baba I Tencent Kontynuuj rozwijanie swojej zagranicznej działalności.
„Myślę, że może panować przekonanie, że jest to rodzaj kulminacji ekspansji Chin na te rynki” – powiedział Harburg.
„Ale naszym zdaniem to tylko czubek włóczni i że istnieje długi ogon chińskich firm zajmujących się usługami finansowymi, edukacją, opieką zdrowotną i innymi zastosowaniami społecznymi zarówno na rynkach wschodzących, jak i jeszcze bardziej dojrzałych”.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”