Rafael Joseph staje przed kosztownym dylematem. Zwykle nie zastanawia się dwa razy, zanim założy osiem par sneakersów Yeezy – popularnego partnerstwa między Adidasem i Kanye Westem, znanego również jako Ye.
Ale po niedawnych antysemickich wypowiedziach rapera w mediach społecznościowych i podcastach Joseph – który jest Żydem – zastanawia się, czy dać swój drogi zestaw.
„Uwielbiam je nosić, wiesz? I znalazłem się w sytuacji, w której cała moja kolekcja została zniszczona” [his] Józef powiedział.
Jest jednym z milionów kolekcjonerów sneakersów i fanów muzyki, którzy zastanawiają się, czy mogą oddzielić kontrowersyjne opinie i działania Westa od jego dzieł.
W filmie TikTok Wyjaśnia jego mieszane uczuciaJoseph namawiał rapera, by przeprosił – mówiąc, że to jedyny sposób, w jaki mógł ponownie założyć zestaw Yeezy.
„Nie mam zamiaru prosić wszystkich Żydów, aby nie nosili już Yeezys. To sprawa osobista” – powiedział Joseph CBC News ze swojego domu w Londynie w Anglii.
„Mam osobisty problem z markową odzieżą, ponieważ promuję kogoś, kto naprawdę sprawia kłopoty moim ludziom”.
Ale tam, gdzie Józef ma kłopoty, wielu innych widzi szansę w odpadnięciu Zachodu od łaski.
Adidas Split Yeezy Fuel Hype
Po tym, jak Adidas zerwał we wtorek więzi z Westem, zakończył produkcję i zamówił autoryzowanym sprzedawcom, takim jak Foot Locker, usunięcie produktów Yeezy ze sklepów, rozpoczął się rynek odsprzedaży hipernapędów.
Większość Adidas Yeezys sprzedawała się w oryginalnej cenie detalicznej od 200 do 300 USD, ale mogła sprzedać za setki więcej przy odsprzedaży.
W tym tygodniu ceny odsprzedaży poszybowały w górę, ponieważ właściciele sneakersów spieszą się, by kupić upragnione buty, które są bardziej ekskluzywne niż kiedykolwiek z powodu rezygnacji Adidasa z marki.
Od poniedziałku robię trampki i sandały Yeezy Siedem z 10 najlepiej sprzedających się butów giganta StockX zostało sprzedanych.
„Dopóki jest na to popyt, a ludzie nadal przychodzą do nas i są gotowi zapłacić trzy- lub czterokrotnie wyższą cenę, nie ma sensu tego nie sprzedawać, prawda?” zapytał Richard Chang, współwłaściciel internetowego dystrybutora Sneaker Source Toronto, który ma w magazynie około 100 par Yeezys.
W przeciwieństwie do dużych detalistów, Chang i jego partner biznesowy, Sean Alonto, nie mogą sobie pozwolić na niesprzedawanie pozostałych zapasów — choć są zaniepokojeni ostatnimi zachowaniami Westa.
„Mówiąc przestań sprzedawać, nie mogę ci tego obiecać” – powiedział Alonto. „Ale po prostu noszenie tego produktu teraz, tak, jest zbyt nowy, aby można go było skarżyć na niektórych Yeezys”.
W każdym razie wiele par, które wciąż pływają na rynku odsprzedaży, prawdopodobnie nigdy nie dotknęło krawężnika: metki cenowe od setek do Kilka tysięcy dolarów na mężaSą uważane za przedmioty kolekcjonerskie i oczekuje się, że ich wartość wzrośnie w nadchodzących latach.
„Wiele osób, które mają w swojej garderobie kolekcję, którą pewnego dnia mogą nosić i które prawdopodobnie ją sprzedają, prawdopodobnie zachowa ją na zawsze” – mówi Andrei Zelenine, jeden z właścicieli Toronto Sneakers. Sklep Kenshi, który w tym tygodniu doświadczył własnej fali myśliwych Yeezy.
„Większość ludzi to kupuje, wydaje się, że nie obchodzi ich, co się dzieje [with West]. Po prostu je kochają, bo są dobrymi butami… to tylko trampki, na koniec dnia. But sam w sobie nie wydaje dźwięku”.
Przeszukuj listy odtwarzania odporne na Ye
Nawet firmy niezwiązane z biznesem Westa szybko zdystansowały się od rapera – w tym sklepy, restauracje i siłownie, które teraz usuwają jego muzykę ze swoich list odtwarzania.
powiedział Ola Sars, dyrektor generalny Soundtrack Your Brand, który dostarcza muzykę do około 22 000 firm na całym świecie. SARS odmówił podania nazwy zaangażowanych firm.
Melanie Volker, dyrektor ds. klientów rywala Sars, Startle Music, powiedziała, że główne marki są szczególnie zaniepokojone postrzeganiem przez klientów, co prawdopodobnie będzie wywierać większą presję na muzykę West.
„Wystarczy, w skrajnych przypadkach, że klient usłyszy piosenkę i zdenerwuje się nią, a to jest trwały związek między nim a tą marką” – powiedział Volcker.
„W wielu przypadkach firmy chcą rozmawiać o sprawach, ale także [to] Przez pomyłkę są ostrożni i po prostu upewniają się, że się chronią”.
Giganci fitness Peloton i Equinox są wśród marek potwierdzających, że nie będą już używać muzyki Westa na swoich zajęciach. Duże kanadyjskie sieci gimnastyczne, w tym GoodLife Fitness i Fitness World, odmówiły komentarza.
W skrajnych przypadkach wystarczy, że jeden klient usłyszy piosenkę i zdenerwuje się nią, a to jest trwały związek między nim a tą marką.— Melanie Volker, Startle Music, o największych markach pobierających muzykę Westa ze swoich list odtwarzania
Trenerka rowerowa z Winnipeg, Hannah Pratt, zdecydowała w poniedziałek, że nie będzie grać piosenek West podczas zajęć w Wellhouse Cycling Club, które obejmują przejażdżki hip-hopem w niedzielne poranki.
Moja rola jako trenera kolarstwa halowego [involves] „Twórz playlisty, które starają się wnosić pozytywność, radość, więź, motywację i inspirację ludziom, którzy przechodzą przez te drzwi”, powiedział Pratt, który jest także dyrektorem marketingu studia.
„Grając w Kanye Westa, nie robiłbym tych rzeczy – zwłaszcza, gdyby na moich trasach byli ludzie ze społeczności żydowskiej”.
Chociaż adidas nie powiedział, co zamierza zrobić ze swoimi zapasami niesprzedanych Yeezys, Znawcy branży i entuzjaści sneakersów są optymistami Gigant odzieży sportowej będzie nadal tworzyć te same kultowe projekty – bez powrotu na Zachód.
Podczas gdy Joseph czeka na przeprosiny, które mogą nigdy nie nadejść, jest rozdarty, co zrobić ze swoimi parami ośmiu kopnięć Yeezy: trzymać je w swojej szafce? Sprzedajesz jednemu z wielu kolekcjonerów, którzy chcą kupić? A może przekaż je na szczytny cel.
„To były drogie buty” – powiedział. „Nie będę kłamać, naprawdę nie chcę ich stracić”.
„Gracz. Introwertyk. Rozwiązujący problemy. Twórca. Myśliciel. Przez całe życie ewangelista żywności. Orędownik alkoholu.”