Dla wielu jej krytyków turystyka kosmiczna to nic innego jak zabawne wycieczki dla bogaczy świata, które zaostrzą kryzys klimatyczny na naszej planecie.
Ale wschodzący sektor ma również zwolenników, którzy, choć nie lekceważą krytyki, twierdzą, że branża może również przynieść korzyści dla ludzi.
Więcej możliwości wyszukiwania
Pierwszym argumentem jest to, że prywatne loty kosmiczne, oprócz swoich klientów, mogą wysyłać eksperymenty naukowe w kosmos, które wymagają środowisk mikrograwitacyjnych.
W przeszłości agencje krajowe „zabierały zbyt dużo czasu, aby pracować w ramach rządowych kanałów grantów, uzyskać zgodę, zdobyć fundusze i zostać wybrane do nielicznych wybranych, które mogą przejść”, powiedział AFP Ariel Ekblau z MIT Space Exploration Initiative. Naciśnij.
Natomiast Ekblaw minęło zaledwie sześć miesięcy od podpisania umowy do wysłania swojego projektu badawczego na Międzynarodową Stację Kosmiczną na pokładzie specjalnej misji Ax-1, która wystartowała w piątek dzięki prywatnym przedsiębiorcom, którzy zapłacili za lot.
Eksperyment, nazwany TESSERAE, obejmuje inteligentne kafelki, które tworzą pływający rój robotów, który może samoistnie łączyć się w architekturę kosmosu — co może być sposobem budowania przyszłych stacji kosmicznych.
Wcześniejszy prototyp poleciał w kosmos na kilka minut na pokładzie suborbitalnego lotu kosmicznego z Blue Origin, torując drogę do nowych testów.
„Rozprzestrzenianie się komercyjnych dostawców startów pozwala nam podejmować bardziej ryzykowne, szybsze i bardziej innowacyjne projekty” – powiedział Ekblaw.
Ze swojej strony Virgin Galactic ogłosiła plany transportu naukowców na przyszłe loty.
Najlepsza technologia kosmiczna
Turystyka kosmiczna i ogólnie sektor kosmiczny prywatny działają również jako motor innowacji, aby poprawić wydajność wszystkich rzeczy związanych z przestrzenią kosmiczną.
Agencje rządowe, zasilane pieniędzmi podatników, poruszają się ostrożnie i głęboko nienawidzą porażki – podczas gdy firmy takie jak SpaceX Elona Muska nie mają nic przeciwko wysadzaniu prototypów rakiet, dopóki nie zrobią ich dobrze, przyspieszając cykle rozwoju.
Tam, gdzie NASA koncentruje się na większych celach eksploracyjnych, prywatne firmy starają się poprawić tempo, rentowność i trwałość startów, używając statków wielokrotnego użytku – a w przypadku Blue Origin rakiet, które emitują tylko parę wodną.
Na razie lot w kosmos to nadal ryzykowna i kosztowna misja.
„Im więcej udamy się w kosmos, tym lepiej będziemy w kosmosie, tym bardziej pojawi się baza przemysłowa wspierająca technologię kosmiczną” – powiedział Mason Beck, profesor lotnictwa na Cornell University, który wcześniej pełnił funkcję dyrektora ds. technologii w NASA.
Można powołać się na analogię z wczesną erą lotnictwa, kiedy lot był ograniczony do nielicznych uprzywilejowanych.
„Zaczęliśmy od wielu wypadków, wielu różnych firm z różnymi pomysłami na to, jak budować samoloty” – wyjaśnił George Nield, były zastępca dyrektora Biura Komercyjnego Transportu Kosmicznego Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA).
„Ale krok po kroku dowiedzieliśmy się, co działa, a co nie”. Obecnie komercyjne podróże lotnicze są statystycznie najbezpieczniejszą formą transportu.
Ale co mogłoby osiągnąć bezpieczniejsze i wydajniejsze loty kosmiczne?
Zdaniem ekspertów, obecnie trudno sobie wyobrazić wpływ przyszłej przestrzeni kosmicznej na transport.
„Jestem przekonany, że dopiero w ciągu najbliższych 10 lat zobaczymy firmy z systemami, dzięki którym ludzie wystartują z jednego punktu na Ziemi i przeniosą się na drugą stronę Ziemi w ciągu godziny”, powiedział Nild, który był na ostatnim locie BlueOrigin.
Dodał, że takie podróżowanie z punktu do punktu prawdopodobnie i tak w końcu się wydarzy, ale turystyka kosmiczna przyspiesza swój rozwój.
Korzyści dla środowiska?
Jak na ironię, ostatni argument dotyczy klimatu.
Wielu z tych, którzy obserwowali Ziemię z kosmosu, donosiło, że jest głęboko poruszony tym, jak krucha jest planeta, i przytłoczeni pragnieniem jej ochrony.
Filozof przestrzeni Frank White nazwał to zjawisko „efektem przeglądu”.
„To daje poczucie naglącej potrzeby bycia częścią rozwiązania” – powiedziała Jane Poynter, współzałożycielka Space Perspective.
Jej firma planuje rozpocząć przewożenie turystów na gigantycznym podniesionym balonie, aby obserwować krzywiznę Ziemi z kapsuły z panoramicznymi widokami.
Okręt został skrupulatnie opracowany, aby zminimalizować jego wpływ na środowisko, w przeciwieństwie do niektórych wysoce zanieczyszczających pocisków.
Całkowity wkład rakiet w zmiany klimatu jest obecnie niewielki, ale może stać się problemem, jeśli liczba odpaleń wzrośnie.
Zwolennicy przemysłu twierdzą, że zwiększona aktywność w kosmosie może również pomóc planecie w bardziej pragmatyczny, mniej filozoficzny sposób.
„Ze względu na postęp w technologii kosmicznej, naziemne ogniwa słoneczne stały się z biegiem lat bardziej wydajne” – powiedział Beck.
FAA: Nigdy więcej komercyjnych pakietów astronautów, zbyt wiele startów
© 2022 AFP
cytat: Turystyka kosmiczna: argumenty za (2022, 9 kwietnia) Pobrane 9 kwietnia 2022 z https://phys.org/news/2022-04-space-tourism-arguments-favor.html
Niniejszy dokument podlega prawu autorskiemu. Bez względu na jakiekolwiek uczciwe postępowanie w celach prywatnych studiów lub badań, żadna część nie może być powielana bez pisemnej zgody. Treść jest udostępniana wyłącznie w celach informacyjnych.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”