Hongkong, Chiny – Kiedy pilot Cathay Pacific sprawdził w zeszłym miesiącu listę starszeństwa firmy, był zszokowany tym, co zobaczył. W ciągu sześciu miesięcy przesunął około 400 miejsc, co oznacza, że w tym okresie z linii lotniczych odeszła taka sama liczba pilotów.
Odejścia linii lotniczej pojawiają się w obliczu rosnącej frustracji z powodu rygorystycznej polityki Hongkongu „zero COVID”, która odcięła „globalne miasto” Azji od świata i wywołała pytania o jego przyszłość jako centrum lotnictwa.
W Cathay Pacific wielu pracowników uważa, że kierownictwo nie wycofało się w wystarczającym stopniu z przyjętej przez rząd Hongkongu strategii zerowej tolerancji dla pandemii, przez co ponoszą oni ciężar surowych zasad pandemii, które obejmują jedne z najdłuższych na świecie środków kwarantanny.
„To bardzo szybka reakcja na regulacje rządowe” – powiedział Al Jazeera pilot, który przemawiał pod warunkiem zachowania anonimowości. „Dlatego morale tak dramatycznie spadło w ciągu ostatnich kilku tygodni”.
Pilot, który pracował dla linii lotniczej od prawie dekady, powiedział, że punkt przełomowy dla wielu pracowników nadszedł po tym, jak władze ds. Zdrowia wysłały 130 pilotów do rządowego obiektu kwarantanny po tym, jak trzy osoby zaraziły się COVID-19 we Frankfurcie. Pilot powiedział, że co najmniej 20 pracowników złożyło rezygnacje tego samego dnia i spodziewano się kolejnych.
Chociaż nie jest jasne, ilu pilotów opuściło linie lotnicze ze względu na surowe przepisy miasta, ostatnie odloty oznaczają wzrost obrotów w porównaniu z poprzednimi latami. Według danych linii lotniczych w 2018 r. na emeryturę lub rezygnację złożyło tylko 130 pilotów.
„Po prostu zgodzili się zrobić wszystko, o co poprosił rząd, nie myśląc o tym naprawdę” – powiedział pilot, który został pozbawiony pracy od lipca 2020 r. i przyjął 20-procentową obniżkę płac tylko po to, aby zobaczyć szacowaną datę przywrócenia do pracy, wielokrotnie naciskany. plecy.
W wydanym w środę oświadczeniu Oneworld Cockpit Crew Alliance, federacja związków pilotów, wyraziła zaniepokojenie „niezrównoważonymi warunkami pracy” w Cathay Pacific od czasu pandemii, w tym długimi okresami kwarantanny i separacji rodzin.
– Piloci Cathy Pacific stoją w obliczu wrogiej administracji – powiedział John Slues, przewodniczący koalicji, która reprezentuje 30 000 pilotów. „Rezultatem jest toksyczny klimat przemysłowy”.
Aby dostosować się do polityki Chin kontynentalnych, Hongkong mocno trzymał się strategii „zerowej COVID”, która nakłada do 21 dni kwarantanny dla osób przybywających z zagranicy i luźno zdefiniowane „bliskie kontakty” dla tych, którzy mają pozytywny wynik testu.
Mieszkańcy, którzy mają pecha i poddają hotel kwarantannie, gdy wynik testu innego gościa będzie pozytywny, czekają dodatkowe 14 dni, co skróci ich odosobnienie do 35 dni. Carrie Lam, dyrektor naczelna Hongkongu, broniła tego podejścia jako niezbędnego do przywrócenia podróży z kontynentem i ochrony zdrowia publicznego w mieście, w którym na COVID-19 zmarło zaledwie 213 osób.
W ciągu ostatnich dwóch tygodni Swiss International Airlines i British Airways zawiesiły loty do miasta, powołując się na surową kwarantannę dla członków załogi.
Jednak Cathay Pacific nie zawahał się dostosować polityki rządu, którą niektórzy eksperci medyczni skrytykowali jako pozbawioną jakichkolwiek podstaw naukowych.
Inny pilot Cathay Pacific, który rozmawiał z Al Jazeerą, powiedział, że może tolerować tylko jedną rundę systemu „zamkniętej pętli” linii lotniczej przed powrotem na tymczasowy urlop, ponieważ był „zbyt wymagający psychicznie”.
System zamkniętej pętli wymaga od członków załogi przebywania w izolacji przez trzy do czterech tygodni lotu, po których następuje kolejny wydłużony okres kwarantanny po powrocie do Hongkongu.
Pilot, który również mówił pod warunkiem zachowania anonimowości, początkowo zgłosił się na ochotnika do lotu w ramach tej polityki w oczekiwaniu na kolejną rundę zwolnień, po zwolnieniu 5900 pracowników w zeszłym roku.
„Nowa umowa pozwala firmie wybrać, kto ma strzelać, a nie staż pracy. Bałem się, że jeśli pozostanę bezczynny, będę na linii ognia” – powiedział pilot, dodając, że niektórzy piloci byli w odcinku piątym lub sześć.
Obecnie obsługuje loty długodystansowe, a członkowie załogi pracują na dłuższej zmianie z wyjątkiem przyznanym przez Administrację Lotnictwa Cywilnego Hongkongu.
Nierealne w globalnym świecie
Na morale pracowników wpłynął również nowy środek polegający na cięciu kosztów, który obniża pensje niektórych członków załogi korzystających z rozszerzonej służby. Pomimo sezonu wakacyjnego Cathy była zmuszona zlikwidować jedną trzecią lotów pasażerskich z powodu braku załogi chętnej do pracy w ramach umowy.
„Nie ma sensu zamykać granic i utrzymywać ścisłych środków kwarantanny, kiedy reszta świata wraca do normy” – powiedział pilot.
„Zamiast wykorzystywać naszą pozycję, aby naciskać na zmianę polityki, firma utrzymuje te ustalenia dotyczące lotów, które łagodzą ich wpływ i pozwalają rządowi utrzymać je na miejscu” – powiedział. „To bardzo utrudniło życie osobom pracującym w przemyśle lotniczym”.
Rzecznik Cathay Pacific powiedział, że chociaż obecne środowisko jest „wyzwaniem dla wszystkich”, linia lotnicza poparła działania antyepidemiczne Hongkongu i uznała ich sukces za „klucz do wznowienia regularnych podróży lotniczych przez granice i wzmocnienia pozycji centrum lotniczego miasta”.
„Na koniec października nasz wskaźnik rezygnacji i wcześniejszych emerytur był równy z danymi historycznymi” – powiedział rzecznik, dodając, że firma wspierała pracowników urlopami po okresach zamkniętych, zachętami finansowymi i przedłużonymi urlopami. . „Niestety incydent we Frankfurcie wpłynął na obecny sentyment, jednak w pełni oczekujemy, że w dłuższej perspektywie będziemy konkurencyjnym pracodawcą dla lokalnych i międzynarodowych talentów i planujemy to zrobić. Planujemy zatrudnić kilkuset pilotów w przyszłym roku, wielu z nich wyraziło już zainteresowanie byciem częścią marki Cathay”.
Rzecznik dodał, że niedawne zamknięcie jego zagranicznych baz dla pilotów, naturalne zmęczenie i przejście na emeryturę stanowią „większość” na liście stażu.
John Grant, główny analityk brytyjskiej firmy konsultingowej Midas Aviation, powiedział Al Jazeera, że polityka zerowej tolerancji rządu zagraża pozycji Hongkongu, w tym jego pozycji jako najbardziej ruchliwego węzła żeglugowego na świecie.
„Dopóki nie zostanie przywrócony szerszy dostęp do chińskiego rynku, a chińskie władze zaczną akceptować, że sytuacja zerowa COVID jest nierealistyczna w globalnym świecie, obecna sytuacja nie ulegnie poprawie” – powiedział Grant.
Grant powiedział, że masowy exodus pilotów przyczynia się do bieżących problemów, z jakimi boryka się Cathay Pacific, w tym globalnego niedoboru specjalistów w dziedzinie lotnictwa. Spodziewał się jednak, że wpływ wariantu Omicron będzie ograniczony, ponieważ linia lotnicza już operuje na mniej niż 30 procentach swojej zwykłej przepustowości.
„W końcu, o ile gorzej mogło się stać dla Cathay?” Powiedział.
Richard Aboulafia, analityk w firmie konsultingowej Teel zajmującej się przestrzenią kosmiczną, powiedział, że Hongkong stanął przed większymi wyzwaniami niż inne huby lotnicze, które odnotowały znaczny spadek ruchu, takie jak Singapur i Dubaj.
„Biorąc pod uwagę inne zniechęcające wyzwania Hongkongu, takie jak represje polityczne, masowy exodus talentów i stosowanie przez Pekin dyplomacji zakładników, kwarantanna jest tak naprawdę tylko przemijającym obrazem” – powiedział Abulafija.