Test aktualizacji Elden Ring Ray Tracing na PC

Test aktualizacji Elden Ring Ray Tracing na PC

Elden Ring była najbardziej chwaloną przez krytyków grą wydaną w 2022 roku i zdobyła niezliczone nagrody w różnych kategoriach, w tym za techniczną stronę gry.

Trudno byłoby mi jednak uznać Elden Ring za jakieś arcydzieło. Chociaż grafika jest na najwyższym poziomie, gra nie zawiera żadnych zaawansowanych technologii, a jej domyślny wygląd jest daleki od najbardziej imponującej gry, jaką kiedykolwiek widzieliśmy. Na PC istnieją wprowadzone przez użytkowników poprawki tekstur, ulepszenia i inne poprawki graficzne, ale mogą one zajść tylko do tej pory.

Dlatego z niecierpliwością wyczekiwałem aktualizacji ray tracingu. Bandai Namco po raz pierwszy ogłosiło, że Elden Ring zostanie zaktualizowany o obsługę ray tracingu na kilka miesięcy przed premierą. Potem nie było już oficjalnych wiadomości w tej sprawie (chociaż eksperci od danych zauważyli dodanie odpowiednich ciągów wskazujących na rychłe wydanie), dopóki ray tracing nie został ostatecznie dodany do Elden Ring wraz z łatką 1.09 z tego tygodnia.

Czy firmie FromSoftware udało się wznieść oprawę graficzną gry na nowy poziom? Tak i nie. Nie jest to różnica zmieniająca grę, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę, że FromSoftware zdecydowało się na wdrożenie cieni opartych na ray tracingu i okluzji otoczenia. Chociaż jest zrozumiałe, że twórcy nie chcieli dodawać globalnego oświetlenia opartego na ray tracingu, ponieważ wymagałoby to całkowitego przeprojektowania oświetlenia w grze, mogliby przynajmniej dodać również odbicia oparte na ray tracingu. Mamy więc precedens dla dodatków do istniejącej gry i jednej usługi na żywo (Grand Theft Auto V na konsolach obecnej generacji).

W Elden Ring efekt ray tracingu (ustawiony na maksimum na PC) różni się w zależności od sceny, dlatego nakręciłem kilka scen, zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz, tuż przed rozpoczęciem gry. Generalnie zastosowanie ray tracingu poprawia dokładność cieni, przez co obiekty takie jak skały czy listowie drzew wyglądają bardziej żywo i realistycznie. Może to być zauważalne, chociaż nie jest to różnica między dniem a nocą. Z estetycznego punktu widzenia sprawia, że ​​​​obrazy są ciemniejsze niż opcja bez śledzenia promieni.

READ  Google ponownie ujawnia Pixel 8 Pro z podglądem 360 stopni

Mówiąc o występie, sceny plenerowe są znacznie bardziej stresujące. Na przykład w tej małej jaskini ray tracing osiąga maksymalną prędkość 29 klatek na sekundę (na GeForce RTX 4090, najpotężniejszej dostępnej karcie graficznej, w rozdzielczości 4K), co oznacza spadek o 24% w porównaniu z wyłączonym ray tracingiem.

RT WŁ
RT WYŁ

Gdy wydostaniemy się z jaskini, koszt wykonania jest znacznie większy. Maksymalny ray tracing działa przy 53 klatkach na sekundę, podczas gdy ray tracing osiąga 99 klatek na sekundę. Liczba klatek na sekundę spadła tutaj prawie o połowę, chociaż wizualna poprawa z listowiem jest dość wyraźna. Zwróć także uwagę na ogromną poprawę cieniowania płaszcza postaci gracza.

RT WŁ
RT WYŁ

Znowu jesteśmy w tej jaskini na początku Elden Ring. Bardzo ciemne odmiany są trudne do określenia, ale spójrz na beczki, a zobaczysz bardziej subtelne cienie dzięki ray tracingowi. Koszt wydajności prawie nie istnieje, spadając ze 120 do 107 fps.

RT WŁ

To jednak rzadki przykład. Ponowne wejście na duże otwarte pole wiąże się ze znacznym spadkiem wydajności. RT działa z prędkością 115 klatek na sekundę, a RT ON (maksimum) spada do 71 klatek na sekundę, co oznacza spadek o 38%.

Zwróć jednak uwagę na ulepszone cienie na całej roślinności, a nawet na sprzęcie i twarzy postaci gracza.

RT WŁ
RT WYŁ

W przypadku następnego zestawu porównań obrazów wracamy do pierwszej strony łaski. Delta wydajności jest podobna (102 vs. 60 fps, spadek o 41%).

RT WŁ
RT WYŁ

Przesuwając się nieco w lewo, znajdujemy pierwszego NPC siedzącego przy ognisku. Tutaj wydajność jest ponownie prawie o połowę mniejsza (118 do 67 fps). Spójrz na skały i cienie liści w pobliżu muła, chociaż są one bardziej realistyczne.

RT WŁ
RT WYŁ

Podczas zbliżania się do łuku różnica w wydajności jest praktycznie identyczna. Tutaj również zauważamy, że oświetlenie nie przechodzi już przy włączonym ray tracingu, co nadaje scenie ciemniejszy wygląd.

READ  Jaki jest najlepszy i najmądrzejszy chatbot?
RT WŁ
RT WYŁ

Bezpośrednio przeciwko Erdtree wpływ na wydajność jest nieco zmniejszony, ze 109 do 75 fps, strata 31%.

RT WŁ
RT WYŁ

Ostatnie porównanie zdjęć przenosi nas z powrotem do środka. Ponownie, skok wydajności znacznie spadł (122 vs. 97 fps, spadek o 20%). Znacznie poprawiono cienie urny i kamiennej ściany.

RT WŁ
RT WYŁ

Ogólnie rzecz biorąc, aktualizacja Elden Ring nie jest tak rozczarowująca, jak początkowe doniesienia, ale nie jest też świetna. Poza tym nie jest to wielka poprawa w stosunku do shaderów RTGI w przestrzeni ekranu, które ludzie wstrzykiwali za pośrednictwem ReShade wkrótce po uruchomieniu gry.

Największym rozczarowaniem jest jednak brak jakiegokolwiek dodatku aktualizującego w tej łatce. Jest powód, dla którego NVIDIA buduje karty graficzne GeForce RTX zarówno z rdzeniami RT, jak i rdzeniami Tensor, przy czym ten ostatni jest przeznaczony do odzyskiwania części utraty wydajności nieodłącznie związanej z ray tracingiem dzięki technologii rekonstrukcji obrazu sztucznej inteligencji (DLSS).

Gry, które próbowały oferować obsługę ray tracingu bez żadnej aktualizacji, można policzyć w kategoriach: Life Is Strange: True Colors, Rune II, Stay in the Light i World of Warcraft. Saints Row wystartowało bez narzędzia do aktualizacji, ale dodało AMD FSR 2.1 w łatce wydanej pod koniec listopada.

Nie jest wielką niespodzianką ze strony programisty, który wciąż blokuje gry na PC do 60 klatek na sekundę, wymagając od graczy korzystania z oprogramowania innych firm, aby odblokować liczbę klatek na sekundę powyżej tego limitu. Dlatego skontaktowałem się z PureDark, autorem modów DLSS/FSR/XeSS dla REFramework (tytuły CAPCOM oparte na RE Engine) i Creation Engine (Bethesda’s Skyrim, Fallout 4), co skłoniło go do przyjrzenia się dodaniu ulepszeń do Ring of Elden . Myślałem, że aktualizacja ray tracingu będzie bardzo potrzebna i okazuje się, że miałem rację co do tej liczby.

READ  Wygląda na to, że Apple zablokowało aplikację iMessage w Beeper Mini w niecały tydzień

PureDark już nad tym pracuje, z zaimplementowanym już DLAA. Mogę też dodać, że teraz próbuje wstrzyknąć Frame Generation, czyli DLSS 3. Nie trzeba dodawać, że byłaby to wielka sprawa i prawdopodobnie wystarczająca, aby zrekompensować koszt wydajności ray tracingu Elden Ring. Czekać na dalsze informacje!

Randolph Howe

„Zła entuzjasta podróży. Irytująco skromny ćpun internetu. Nieprzepraszający alkoholiczek”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *