Taksówkarze z Hongkongu działali pod przykrywką, aby złapać nielegalnych kierowców Ubera. To przyniosło odwrotny skutek

Taksówkarze z Hongkongu działali pod przykrywką, aby złapać nielegalnych kierowców Ubera.  To przyniosło odwrotny skutek



CNN

Wypożyczają Ubera za pośrednictwem aplikacji, tak jak każdy inny pasażer, i wskakują na tył samochodu.

Jednak w połowie podróży nastrój się zmienia i odkrywają swoją tożsamość.

„Zatrzymaj się tutaj. To ty. Jeździsz Uberem, masz kłopoty” – powiedział pasażer swojemu kierowcy podczas jednego z nielicznych niedawnych spotkań uchwyconych na wideo i krążących w Internecie w Hongkongu.

Pasażerowie nie są policjantami drogowymi. To czujni taksówkarze, którzy podejmują bezpośrednie działania, poczuwszy się coraz bardziej sfrustrowani niepowodzeniami władz Hongkongu w uregulowaniu platformy transportu pasażerskiego.

Po zatrzymaniu się samochodu przekazują często jeszcze w szoku kierowcę wezwanemu policjantowi.

„Można powiedzieć, że to prowokacyjne, ale bez tych filmów ludzie mogliby pomyśleć, że zawyżamy liczbę „pojazdów z białymi tablicami”” – powiedział jeden z taksówkarzy biorący udział w operacji z użądleniem, który poprosił o podanie wyłącznie tożsamości Ka Chuna. powiedział tam CNN”.

„Pojazdy z białą tablicą” – tak taksówkarze potocznie nazywają Ubera. „Chcemy, aby rząd egzekwował prawo”.

Noemi Cassanelli/CNN

Naklejka z napisem „Wyeliminuj rezerwacje online pojazdów z białą tablicą” jest widoczna z tyłu taksówki w Hongkongu w Chinach, 24 maja 2024 r.

Noemi Cassanelli/CNN

Aplikacja Uber na telefonie komórkowym w Hongkongu, Chiny, 24 maja 2024 r.

Noemi Cassanelli/CNN

Taksówka przejeżdża przez centralny Hongkong w Chinach, 24 maja 2024 r.

Uber pozostaje technicznie nielegalny w Hongkongu, do którego wkroczył w 2014 r. Rozkwitł jednak dzięki dwuznacznemu podejściu urzędników chcących kreować wizerunek technologicznej nowoczesności.

„Ubera często przedstawia się jako innowację, która wydaje się przyczyniać do realizacji wizji „inteligentnego miasta” – czegoś, do czego dążył rząd Hongkongu” – powiedział Oliver Chan, adiunkt w dziedzinie nauk komunikacyjnych i specjalista ds. ekonomii gig na Uniwersytecie Ekonomicznym w Hongkongu Uniwersytet Chiński. Hongkong (CUHK).

Reklamy tej firmy z siedzibą w USA są szeroko rozpowszechnione, a jej kierowcy raczej nie wpadną w konflikt z władzami.

Taksówkarze od lat narzekają, że Uber narusza lokalne przepisy, wywracając rynek do góry nogami i obcinając i tak już skromne zyski.

READ  Premier zwolniony z ugody Churchilla Falls o wartości 25 milionów dolarów z Hydro-Quebec

Wydaje się jednak, że ich ostatnie akty czujności przyniosły odwrotny skutek.

Zamiast pozyskać poparcie społeczne, taksówkarze spotkali się z ostrym sprzeciwem, a pasażerowie w mediach społecznościowych dzielili się swoimi złymi doświadczeniami z niegrzecznymi taksówkarzami, odmową przejazdu i oportunistycznymi zbiórkami pieniędzy podczas ulewnych deszczy i regularnych letnich tajfunów w mieście.

„Pobierają arbitralne opłaty i odmawiają przewozu pasażerów, mają jednak czelność przeprowadzać operacje” – napisała jedna z osób na popularnym lokalnym forum internetowym LIHKG, dodając: „Nieuprzejmi ludzie nie znają granic”.

Inni w odwecie zgłaszali policji nielegalnych taksówkarzy. Zdjęcia postojów taksówek w obszarach o ograniczonym dostępie zalały Internet postami wzywającymi do ich zgłaszania. Jeden z kierowców powiedział CNN, że grupy WhatsApp utworzone przez kierowców Ubera również dyskutują o sposobach odwetu.

Noemi Cassanelli/CNN

Taksówka przejeżdża przez Jordanię w Hongkongu w Chinach, 24 maja 2024 r.

Reakcja była tak napięta, że ​​przywódca Hongkongu John Lee, zapytany w zeszłym tygodniu przez reporterów o zamieszki, przyznał, że doszło do „brutalnej debaty publicznej” i wezwał do spokoju. Wezwał taksówkarzy, aby trzymali się z daleka od jakiejkolwiek działalności społeczeństwa obywatelskiego.

Podobnie jak nowojorskie taksówki pomalowane na bursztynowo i czarne taksówki w Londynie, symbolem miasta jest 15 000 czerwonych taksówek miejskich w Hongkongu. Ale nie są specjalnie znani z życzliwości i niezawodnej obsługi.

Pasażer Lau Chi Tim pamięta, że ​​kilka lat temu został dwukrotnie przewieziony podczas tajfunu.

Kierowcy często pobierają nieco wyższe opłaty, ponieważ ich ubezpieczenie nie obejmuje ekstremalnych warunków pogodowych. Ale Lau powiedział: „Podróż trwała tylko 15 minut, a większość podróży i tak odbywała się w tunelu. Gdzie jest niebezpieczeństwo?”.

Inny pasażer ubolewał nad wybiórczą pracą taksówkarzy. „Ludzie, którzy mają zwierzęta, wózek, chcą przeprawić się przez port, udać się wszędzie, gdzie może być tłoczno… po prostu cię odrzucają” – powiedział Jason Chan.

READ  Pasażerowie kanadyjskich linii lotniczych sfrustrowani problemem informatycznym

Podobnych skarg jest mnóstwo, chociaż odmowa przyjęcia pasażerów stanowi przestępstwo zgodnie z prawem Hongkongu.

Ci, którzy wolą Ubera, postrzegają go jako alternatywę dla kiepskiej usługi, z którą musieli się borykać od dawna, i woleliby zapłacić trochę więcej za płynniejszą podróż.

Noemi Cassanelli/CNN

Ludzie czekają na taksówki na poboczu drogi w pobliżu postoju taksówek w Hongkongu, Chiny, 24 maja 2024 r.

Noemi Cassanelli/CNN

Taksówki stoją w korku w Hongkongu, Chiny, 24 maja 2024 r.

Kierowca Ubera, który w obawie przed zidentyfikowaniem go przez władze podał jedynie „Mo”, powiedział, że pasażerowie powiedzieli mu, że preferują etykę i jakość jazdy kierowców Ubera.

„Nie mamy odwagi zjechać z drogi tylko dlatego, że to nasz samochód” – powiedział.

Ale dla Ka Chuna, tajnego kierowcy, chodzi o obronę swoich interesów oraz instytucji, której on i jego koledzy taksówkarze zainwestowali czas i pieniądze, aby być częścią.

„Działają na nas, ponieważ te pojazdy z białymi tablicami mogą przewozić pasażerów bez licencji na taksówkę” – powiedział, mówiąc o zezwoleniu, które może kosztować fortunę w mieście, w którym nieruchomości, a nawet miejsca parkingowe są przedmiotem obrotu jako towar spekulacyjny. .

Urząd ds. Transportu Hongkongu wydał około 18 000 licencji na taksówkę – w tym na niebieskie i zielone taksówki pozamiejskie – których obecnie ceny na wolnym rynku wynoszą do 400 000 dolarów (3,2 mln HKD). Roczne ubezpieczenie taksówek kosztuje również nawet 10 razy więcej niż pojazdów prywatnych.

Według Ka Chuna kierowcy nieposiadający taksówki płacą czynsz w wysokości 550 HKD (około 70 dolarów) za 12-godzinną zmianę, co stanowi mniej więcej jedną trzecią tego, co zarabiają średnio dziennie.

„Kierowcy Ubera w ogóle nie potrzebują kapitału, ponieważ do transportu pasażerów korzystają z własnych samochodów” – stwierdził.

READ  Fałszywe „jamajskie banany” znalezione na kanadyjskich półkach sklepowych

Patrick Tam, sekretarz generalny Stowarzyszenia Publicznych Taksówek i Autobusów w Hongkongu, potwierdził skargi na niektórych niesfornych kierowców taksówek i powiedział, że wspiera policję w ściganiu ich.

„Ci taksówkarze powinni ponieść surową karę, ale to nie oznacza, że ​​pojazdy poruszające się bez odpowiedniego prawa jazdy stanowią mniejszy problem” – powiedział. „Chcemy po prostu sprawiedliwego traktowania”.

Jak dotąd policja w Hongkongu nie aresztowała żadnego kierowcy Ubera biorącego udział w amatorskich operacjach.

Noemi Cassanelli/CNN

Dostawca jedzie rowerem po drodze, podczas gdy samochody czekają na zmianę świateł, Hongkong, Chiny, 24 maja 2024 r.

Estin Chung, dyrektor generalny Ubera w Hongkongu, zauważył, że firma uruchomiła usługę Uber Taxi w 2020 r., aby zapewnić pasażerom możliwość zamówienia taksówki za pośrednictwem jej aplikacji.

„Wiemy z innych miejsc na całym świecie, że usługi taksówkowe i wspólne przejazdy mogą rozwijać się obok siebie. Hongkong nie jest wyjątkiem” – powiedział.

Tworzenie harmonii pomiędzy tradycyjnymi taksówkarzami a kierowcami ekonomicznymi może być trudne. Po latach zapomnienia Hongkong już zaczyna nadrabiać zaległości, powiedział Chan z CUHK.

„Trudno powiedzieć, jak bardzo na tym etapie rząd chce promować Ubera i szerzej platformy transportu pasażerskiego” – powiedział. „Ale przepisy dotyczące transportu pasażerskiego na żądanie w Hongkongu pozostają na przykład w tyle za Singapurem”.

Oczekuje się, że w lipcu władze miasta przedstawią badanie dotyczące internetowych usług transportu pasażerskiego. Rzecznik firmy powiedział, że jest „otwarta” na składanie wniosków, chociaż „muszą one być zgodne z odpowiednimi przepisami i regulacjami”.

„Rząd powinien wymagać od nich posiadania innego prawa jazdy i ubezpieczenia, nawet jeśli zalegalizuje to ich pracę” – powiedział Ka Chun.

„W przeciwnym razie dlaczego miałbym zdobyć licencję na taksówkę? Mogę prowadzić pojazdy z białą tablicą.”

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *