Po udanym wprowadzeniu silnika spalinowego w komunistycznej Syrenie, jej polska fabryka Samochodów Osobowych (FSO) chce wypuścić wersję elektryczną.
Prace nad projektem Vosco s106 EV rozpoczęły się w 2017 roku w zakładzie produkcyjnym firmy w Gudnie, 100 kilometrów (60 mil) na zachód od Warszawy, a pierwszy prototyp został wydany dwa lata później.
Dostarczono do tej pory tylko najwcześniejsze prototypy, krytycy twierdzą, że nie ogłoszono żadnego dostawcy platformy, a budowa zakładu jeszcze się nie rozpoczęła – ale emocje są pewne.
„Całość narodziła się z umysłu [ex]– Mycislav Vosko, dyrektor generalny PolandFormex Pharmaceuticals Group w Polsce, założył FSO Sirena w 2016 roku i zaczął ożywiać polski przemysł motoryzacyjny – powiedział Andrzej Stasiak z FSO The First News, polski serwis informacyjny.
Projekt został sfinansowany przez Polfarmex i polski rząd oraz z innowacyjnej inicjatywy gospodarczej UE 4,5 miliona slotów (1 milion euro, 1,15 miliona dolarów) o łącznym budżecie 7,44 miliona slotów, przy wsparciu inżynieryjnym Uniwersytetu Lots. Technologia.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zdecydowało, że samochód nie będzie produkowany seryjnie. Tylko 50 samochodów zostanie wypuszczonych w pierwszym roku, w trzecim roku liczba wzrośnie do 300, wszystkie dostępne tylko na polskim rynku.
Po tym, jak fabryka Fiata w Turynie zmodernizowała swojego Fiata 500 o nowsze wersje Volkswagena Beetle i Morrisa Mini, Patrick Mikiciuk, dziennikarz motoryzacyjny, mówi, że plan wpisuje się w paneuropejski trend, podczas gdy Francuzi podobno myślą o wznowieniu produkcji. Citroen 2CV.
Inna polska firma, Electromobility Poland, utorowała drogę polskiej branży e-motoryzacji, wprowadzając Range Rover Vellore 2020 i rzekomy crossover między Lexusem RX a elektrycznym samochodem Ezra. To było ustawione. W 2016 roku, przy wsparciu czterech rządowych firm energetycznych, ENERC, Torren i PGE, wydała już 30 milionów szylingów na prototyp projektu Torino.
Polska ikona
Polska na ogół nie jest dobrze znana ze swojego przemysłu motoryzacyjnego, ale wiele samochodów zaprzestało produkcji FSO w latach 1948-2011. Sirena została po raz pierwszy wystawiona na Targach Bośniackich w 1955 roku i była produkowana przez FSO w Warszawie w latach 1957-1972. Od 1972 do 1983 Fabrice Samochodov Malolitrosovich (FSM) był wystawiany w Bylsko-Piała, w sumie 520 000.
Podobnie jak டாkoda w Czechosłowacji i Tropant w Niemczech Wschodnich, Sirena była integralną częścią komunistycznej Europy Wschodniej. Zainspirowany rosyjską limuzyną Volga, pojazd ten nigdy nie był eksportowany i był skierowany do elitarnych naukowców i intelektualistów epoki komunizmu.
„Jedyny w historii powojennej motoryzacji Polski kompletny projekt polskiego samochodu osobowego Sirena” – powiedział Stasiak.
Zaprojektowana przez Cezarego Nawrota Syrena Sport została zapożyczona z modeli Ferrari, Mercedes-Benz 190SL, Chevrolet Corvette i innych. We włoskiej gazecie Giorno nazwał ten pojazd „najpiękniejszym samochodem zbudowanym za żelazną kurtyną”.
Zakład w Gudnie nadal znany jest z pojazdów wojskowych – tur, żubr i dzik (żubr, żubr i dzik). Sirena – polska legenda baśni – broni stolicy, Warszawy.
Design jest wszystkim
Za zaprojektowanie nadwozia wersji elektrycznej odpowiada Damien Wolinsky, jeden ze zwycięzców konkursu na polskie projekty samochodów elektrycznych organizowanego przez Electromobility Poland.
„Koncepcja przeprojektowania lub wskrzeszenia takich kultowych samochodów jest bardzo popularna, ale jest to niebezpieczne przedsięwzięcie” – powiedział Wolinsky. Pierwsza wiadomość. „Jeśli skopiujesz stare elementy stylistyczne, projekt stanie się przestarzały. Możesz czerpać inspirację ze starszych pojazdów, ale włączasz je we wszystko, co jest obecne i przyszłe”.
„To jest misja naszej firmy – odrodzenie polskiej motoryzacji sprzed 2000 lat, ale na każde osiągnięcie musimy patrzeć z niecierpliwością. Nie możemy dalej tkwić w tamtych latach, stworzyć własny charakter stylistyczny i pokazać coś ludziom interesujące” – powiedział Wolinsky.
Parametry
Cena nie została jeszcze ustalona, ale samochód będzie lżejszy nawet o 20 kilogramów od konkurentów, dzięki zastosowaniu innowacyjnych stopów zamiast stali. Vosco EV2 ma 4221 mm (14 stóp) długości, 1719 mm szerokości i 1513 mm wysokości.
Akumulator o pojemności 31,5 kWh w Vosco EV2 pozwoli mu przejechać 290 km, choć producent na swojej stronie internetowej twierdzi, że kierowcy mogą przejechać tylko 210 km-250 km. Akumulator wykorzystujący ładowarkę o mocy 30 KW można w pełni naładować w ciągu godziny. Ładowanie z sieci domowej trwa około 10-11 godzin.
Polski rynek samochodów elektrycznych
Polska jest krajem z piątą co do wielkości liczbą właścicieli samochodów w Europie, a średnio 14 lat i rządowe dotacje na samochody elektryczne skłoniły do tej pory 10 000 kierowców do przejścia na pojazdy z napędem głównym.
Niemniej jednak sam rynek krajowy nie wystarczy do produkcji pojazdów na dużą skalę po rozsądnych cenach. Ponadto w Polsce rośnie liczba stacji ładowania.
„Polska jest obecnie na wczesnym etapie rozwoju e-mobilności – na polskich drogach jeździ około 16 000 osobowych pojazdów typu BEV (akumulatorowych pojazdów elektrycznych)” – powiedział DW Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
„Vosco Automotive może być bardzo trudne do konkurowania z wiodącymi firmami motoryzacyjnymi” – powiedział Masoor. „Do tego stopnia, że wyciągam palce do tego projektu, obawiam się, że poczucie pionierstwa e-Syreny nie wystarczy do osiągnięcia rynkowego sukcesu” – przekonywał.
Masoor uważa, że jeśli pojazd oferuje przyzwoite osiągi, zasięg i codzienną praktyczność, a także to, że będzie pierwszym polskim EV, to powinno zachęcić niektórych kierowców w Polsce do podjęcia decyzji o zakupie.
Eksport nie jest możliwy
„Ale w wyniku odniesienia się do takiego pojazdu Sirena nie może ufać zainteresowaniu klientów za granicą, zwłaszcza wiedząc, że Polska nie jest krajem, który ogólnie kojarzy się z motoryzacją” – powiedział Masoor.
Oczekuje się, że pojazd ten pojawi się na rynku do końca 2024 roku. Na coraz trudniejszym rynku jest już za późno, aby skutecznie konkurować o zainteresowanie klientów, zwłaszcza za granicą – dodał Masood.
W zależności od ceny Vosco EV2 będzie konkurować z BMW i3, Honda e, Mini Cooper SE, Opel Corsa-e, Peugeot e-208 i Renault ZOE lub Hyundai IONIQ Electric jako pojazd graniczny klasy miejskiej i małej. , Nissan Leaf i Volkswagen ID.3. „Do czasu rozpoczęcia produkcji elektrycznej syreny konkurencja w segmentach B i C będzie jeszcze większa” – podsumował Masoor.
Pod redakcją: Hardy Grabner
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.