Treść artykułu
Wiele lat planowania i konsultacji społecznych zajęło urzeczywistnienie nowej rdzennej przestrzeni edukacyjnej Uniwersytetu Zachodniego.
Reklama 2
Treść artykułu
„Teraz, kiedy fizycznie tu stoję, zdaję sobie sprawę, że tak, słyszeliśmy” – powiedział student czwartego roku kryminologii Misko Panaichi Kiknosway, którego rodzice pochodzą z 1st Walpole Island i Baker Lake w Nunavut.
Kicknosway był wśród studentów zaangażowanych w święty ogień poza nowym obiektem kampusu, jak to zostało ujawnione w poniedziałek.
Dawna Biblioteka College of Education przy 1137 Western Rd. Byłby to „dom z dala od domu” dla aborygeńskich studentów, powiedziała Paula Cornelius-Hedgpeth, koordynatorka relacji ze społecznościami i przestrzeni dla Biura Inicjatyw Ludności Zachodu.
Powiedziała, że było to „miejsce, w którym mogą wejść, odpocząć, spotkać się ze sobą i wykorzystać przestrzeń do wszystkich zamierzonych celów”, w tym do nauki, medytacji i połączenia ze swoją tożsamością i kulturą.
Reklama 3
Treść artykułu
„Chociaż mamy Centrum Studentów Aborygenów (w budynku usług dla studentów), jest to większa przestrzeń – możesz organizować więcej spotkań społeczności – więc jestem tym naprawdę podekscytowany” – powiedział Kicknosway.
Kristi Brissett, prodziekan uniwersytetu i współprzewodnicząca ds. Inicjatyw tubylczych, powiedziała, że miejsce, zwane Wampum Learning Lodge, zostało utworzone po szeroko zakrojonych konsultacjach ze społecznościami aborygeńskimi, seniorami, studentami i wykładowcami.
„To jest… witamy. To centrum, które uprzywilejowuje, ceni i rezerwuje przestrzeń dla rdzennych perspektyw”. „Tego właśnie pragnęła społeczność, kamienia węgielnego, do którego ludzie mogą przyjść i znaleźć… i rozwijać społeczność tutaj, na głównym kampusie”.
Reklama 4
Treść artykułu
Imię zostało wybrane pod kierunkiem rdzennych starszych. „Wampum” to powszechnie rozpoznawalny termin wywodzący się z języka Narragansett, oznaczający „biały sznur koralików z muszelek”. Koraliki od dawna służą do zapisywania historii, tworzenia umów i traktatów, opowiadania historii i oznaczania niezwykłych wydarzeń.
Plan modernizacji budynku o powierzchni 900 m2 został po raz pierwszy nakreślony w Planie Strategicznym Indian Zachodnich z 2016 r., który powstał w odpowiedzi na ustalenia Komisji Prawdy i Pojednania oraz wezwania do działania.
Konstrukcja znana jest z okrągłego, przypominającego żółwia kształtu, kształtów występujących w naturze i tradycyjnych projektów aborygeńskich, takich jak wykorzystanie szkła do przyciągania naturalnego światła do rdzenia budynku. Jest dziełem pierwszej rdzennej architektki Kanady, Wandy Dalla Costa z Saddle Lake First Nation.
Reklama 5
Treść artykułu
Godnym uwagi przykładem aborygeńskiego projektu jest chroniona drzewami zewnętrzna przestrzeń ceremonialna inspirowana tradycyjnym koszem na kije do lacrosse Haudenosaunee.
Tierra Miller, która współpracowała z Dalla Costą przy projekcie, powiedziała, że praca wymagała konstruktywnych konsultacji z rdzennymi studentami i pracownikami.
„Ten projekt nie byłby możliwy bez ich wkładu i opinii na temat tego, co mają odzwierciedlać w tej przestrzeni” – powiedziała.
Centrum oferuje różnorodne dzieła sztuki i języki Aborygenów, w uznaniu, że aborygeńscy studenci przybywają na Zachód z całej Kanady.
Witryna obejmuje ogród medyczny, kuchnię, laboratorium medialne, pomieszczenia do nauki i społeczności, biura, pokój odnowy biologicznej i zewnętrzną salę lekcyjną z miejscem dla 30 uczniów.
Reklama 6
Treść artykułu
Ściana z mchu w holu prowadzącym do głównego miejsca spotkań to jeden z wielu elementów o znaczeniu kulturowym w całym budynku. Cornelius-Hedgpeth powiedział, że mech był tradycyjnie używany „jako lek do leczenia chorób lub urazów (i) jako sorbent”.
Duży przekrój 350-letniego białego dębu rosnącego w pobliżu Tamizy – lub skocznej daczy – ozdabia samą ścianę. Dodała, że Zachód usunął drzewo, które siedem lat temu uległo chorobie i stanowiło zagrożenie dla bezpieczeństwa.
„Na szczęście dostrzegli wartość tego, co wciąż ma do zaoferowania to drzewo, więc uratowali trochę plasterków i talerzy do gotowania z pnia” – powiedziała, dodając, że drewno dębowe reprezentuje nauki, które rdzenni mieszkańcy cenią od wieków, w tym mówienie historie i łączenie się z naturą.
Reklama 7
Treść artykułu
Sale lekcyjne i miejsca spotkań w hostelu są otwarte dla każdego w kampusie na „rdzenne programy, wydarzenia, kursy i specjalne wydarzenia”. Witryna internetowa firmy Western „Indigenous Learning Space” mówi:
Zastanawiając się nad pracą, która została skierowana do nowego ośrodka, Brissett, absolwent Zachodu, wyraził wdzięczność za zainteresowanie administracji „uczeniem się więcej” i „robieniem lepszych”.
„Jestem za to naprawdę wdzięczny, ponieważ kiedy robiłem tutaj badanie pod koniec lat 90., nie było to zbyt jasne. Nie widziałeś aborygeńskiego wydziału i na pewno nie widziałeś zbyt wiele aborygeńskiego programu nauczania”. powiedziała.
„Naprawdę chciałbym, żeby moi dziadkowie mogli zobaczyć ten dzień, ponieważ spodziewali się, że ten dzień nadejdzie” – dodała. „Powiedzieli: »Pewnego dnia społeczeństwo zobaczy, że zgrzeszyli, a my możemy pomóc odbudować się ze wszystkimi i zrobić miejsce na Ziemi dla sprawiedliwości«”.
Kicknosway powiedział, że budynek jest krokiem w kierunku pojednania.
„To duża część pojednania” – powiedziała. Pojednanie na tym się nie kończy. To się zawsze dzieje”.
–
Lokalna Inicjatywa Dziennikarska jest finansowana przez rząd Kanady
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”