- Napisane przez Chelsea Bailey
- BBC News, Waszyngton
Studia Brightlight Pictures w Vancouver przypominają obecnie miasto duchów.
Produkcja kilku programów została już zakłócona po tym, jak amerykańscy scenarzyści rozpoczęli strajk w maju. Teraz, gdy hollywoodzcy aktorzy dołączają do scenarzystów na związkowych liniach pikiet, studia stanęły w miejscu.
„Czuję się jak Covid, kiedy jadę na parkingu” – powiedział reżyser Shaun Williamson, który założył Brightlight Pictures w 2001 roku.
„Ale w covid wiedzieliśmy, że to się skończy. W tym przypadku wydaje się, że wymknęło się to spod naszej kontroli, co jest frustrujące”.
Ponieważ ponad 160 000 artystów w USA nie ma pracy w czwartek o północy, efekty falowania są odczuwalne w centrach filmowych oddalonych o tysiące kilometrów.
Przemawiając ze swojego biurka nad pustą studyjną sceną dźwiękową, Williamson powiedział BBC, że kanadyjski przemysł filmowy i telewizyjny w dużej mierze polega na amerykańskich pisarzach, aktorach i studiach.
Przed rozpoczęciem strajków Brightlight, lider kanadyjskiego przemysłu filmowego i telewizyjnego, był domem dla takich programów jak Upload Amazona, The Good Doctor ABC i Firefly Lane Netflixa.
„Normalnie kręciliśmy siedem, osiem lub dziewięć koncertów w tym czasie” – powiedział. „Wszystkie te rzeczy są teraz wstrzymane, podczas gdy my czekamy, aż studia i syndykaty uporządkują sprawy”.
Podwójne strajki wstrzymały produkcje na licznych pokazach, wywróciły do góry nogami festiwale filmowe i czerwone dywany w szczycie sezonu letniego.
Po raz pierwszy od dziesięcioleci Comic-Con w San Diego może odbyć się bez celebrytów – to największa atrakcja. Tymczasem Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto, który miał rozpocząć się na początku września, posuwa się naprzód z nadzieją na wznowienie rozmów.
„Nie można zaprzeczyć wpływowi tego strajku na branżę i wydarzenia takie jak nasze” – napisali organizatorzy w oświadczeniu dla BBC. Wzywamy naszych partnerów i współpracowników do wznowienia otwartego dialogu”.
Strajki pozostawiły kanadyjską aktorkę Kaylę Zander w zawieszeniu, niepewną, kiedy wróci na plany Netflixa The Recruit.
„Miałem zaplanowane wyposażenie szafy i inne rzeczy, które zniknęły z dnia na dzień i nie mamy pojęcia, kiedy wrócimy do kręcenia”.
Chociaż nie jest członkiem Gildii Aktorów Ekranowych ani Amerykańskiej Federacji Artystów Telewizyjnych i Radiowych (SAG-AFTRA), pani Zander powiedziała, że popiera ich strajk, ponieważ kontrakty SAG pomagają wyznaczać standardy branżowe dla związków aktorów na całym świecie.
„Są naprawdę naszą największą nadzieją na trwałą zmianę” – powiedziała. „A sposób, w jaki rzeczy są, nie jest zrównoważony”.
Rozmowy z szefami studiów załamały się w czwartek, ponieważ oba związki nie osiągnęły porozumienia w sprawie zapobieżenia największemu zamknięciu Hollywood od dziesięcioleci. Obie strony pozostają głęboko podzielone w kwestiach takich jak warunki pracy, przyszłość sztucznej inteligencji oraz sposób, w jaki studia dzielą się zyskami od gigantów streamingowych.
W czwartek, przed strajkiem, powiedział dyrektor generalny Walt Disney Bob Iger CNBC Że przerwa w pracy nastąpiła w „najgorszym momencie na świecie”.
„Istnieje pewien poziom oczekiwań, który jest nierealny, i dodają do wielu wyzwań, przed którymi stoi już ten biznes, i to, szczerze mówiąc, dość irytujące” – powiedział.
Komentarze wywołały szybką reakcję w Internecie, co skłoniło aktorów do opublikowania zrzutów ekranu pozostałych wypłat — wiele z nich jest wartych mniej niż dolara.
Aktorka Maya Gilbert Dunbar, która kandyduje na prezesa SAG-AFTRA, kpiła z komentarzy dyrektora generalnego Disneya.
„Nie idę do sprawcy, aby rozwiązać problem, który spowodował” – powiedziała.
Dunbar, który ma siedzibę w Atlancie, powiedział, że przekonanie, że strajk ma na celu umożliwienie aktorom z listy A zarobienia więcej pieniędzy, jest nieporozumieniem. Dla niej strajk ma na celu zapewnienie, aby tysiące „wielkich aktorów”, którzy obecnie tracą dostęp do ubezpieczenia zdrowotnego w wieku 65 lat, a także wschodzące gwiazdy, mogły kontynuować pracę w Hollywood.
„Nasza branża stoi w obliczu egzystencjalnego kryzysu” – powiedziała. „Większość naszych członków pochodzi ze środowiska zawodowego. Ci ludzie zarabiają zaledwie 150 dolarów (114 funtów) dziennie”.
Oszacowano, że tylko 15% ze 160 000 członków SAG-AFTRA zarabia 26 000 USD rocznie, aby kwalifikować się do ubezpieczenia zdrowotnego.
„To jest poniżej ubóstwa” – powiedziała. „Mamy o co walczyć. Wiele jest na stole”.
Na kilka tygodni przed załamaniem się negocjacji między SAG-AFTRA a Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), Zander powiedział, że aktorzy zwrócili się do BC Actors Union o przedłużenie kontraktu na następny rok.
„To było kontrowersyjne, ponieważ istnieje ogromny obóz aktorów, którzy mówią absolutnie nie. Zobacz, co robią z SAG, idą po nas” – powiedziała.
Dodała, że inni uważają, że kanadyjscy aktorzy zostali poproszeni o pomoc w przepchnięciu branży przez trwające strajki.
Jako producent, reżyser i członek Gildii Reżyserów, pan Williamson z Brightlight Pictures powiedział, że widzi wiele stron w toczącej się w Hollywood bitwie.
„Wiem, że wszyscy przywódcy związkowi są empatyczni, ale ta empatia nie przewyższa potrzeb członków” – powiedział.
Powiedział, że jest ostrożnym optymistą, że obie strony wrócą do negocjacji i osiągną porozumienie do sierpnia. Do tego czasu studia w Brightlight Pictures będą milczeć.
„Jesteśmy tylko dodatkowymi szkodami związanymi z tym, czego studio czuje, że potrzebuje i czego potrzebują związki zawodowe (aktorzy i scenarzyści).
„Gracz. Introwertyk. Rozwiązujący problemy. Twórca. Myśliciel. Przez całe życie ewangelista żywności. Orędownik alkoholu.”