Kapsuła Boeing Starliner jest gotowa do ponownego startu.
Podczas przeglądu gotowości do lotu w środę (11 maja) NASA udzieliła zgody Starliner Do uruchomienia w Orbital Flight Test-2 (OFT-2), krytycznej misji bezzałogowej dla Międzynarodowa Stacja Kosmiczna.
Ta decyzja utrzymuje statek kosmiczny Boeinga na właściwym torze Uruchomienie 19 maja 18:54 EDT (2254 GMT) z kompleksu startów kosmicznych 41 na stacji kosmicznej Cape Canaveral u wybrzeży Florydy — zakładając, że nie pojawią się żadne problemy pogodowe ani techniczne.
Jeśli misja wystartuje na czas, Międzynarodowa Stacja Kosmiczna zacumuje około dzień później, 20 maja. „To moje urodziny, więc naprawdę nie mogę się doczekać wspaniałego prezentu urodzinowego w przyszłym tygodniu”, żartował dyrektor programu komercyjnego ekipy NASA, Steve Stitch, podczas telekonferencji z dziennikarzami w środę, krótko po zakończeniu przeglądu.
Data wydania kopii zapasowej jest dostępna 20 maja o godzinie 18:32 czasu wschodniego (2232 GMT), w którym, jeśli harmonogram ulegnie zmianie, nadal będą obchodzone urodziny. Stich dodał jednak, że ważniejsze jest przygotowanie Starlinera do transportu astronautów.
„Najważniejszym krokiem w tej chwili jest przejście do tego testu lotu orbitalnego” – powiedział Stich.
Kino: Misja Boeinga Starliner OFT-2 na zdjęciach
Urzędnicy NASA uznali ukończenie OFT-2 za kluczowe dla wystrzelenia większej liczby misji załogowych na stację kosmiczną w najbliższej przyszłości. Agencja dąży do jednoczesnego zwiększenia liczby astronautów na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, aby zwiększyć potencjał naukowy kompleksu orbitalnego.
Mark Naby, wiceprezes i dyrektor Boeing Commercial Crew Program, powiedział, że jego firma jest „gotowa i gotowa” do pomocy w pracach NASA; Starliner obecnie nie napotyka żadnych większych przeszkód w swoich pozycjach przeglądowych, aby przygotować się do startu, cumowania i lądowania.
„Zespół Boeinga jest gotowy” – powiedział Naby podczas rozmowy w środę. „Partnerstwo między NASA a Boeingiem jest naprawdę silne. To odzwierciedlenie całej ciężkiej pracy, która została wykonana”.
Główną misją Starlinera będzie zrobienie tego, czego kapsuła nie zdołała zrobić podczas pierwotnej misji OFT w grudniu 2019 r.: udane spotkanie z Międzynarodową Stacją Kosmiczną w celu zademonstrowania nowych technologii i ogólnie zademonstrowania chęci do latania załóg w kosmos.
Wiele z tych technologii jest połączonych z czujnikiem, który będzie aktywny podczas spotkania z ISS, powiedziała podczas konferencji prasowej Emily Nelson, zastępca kierownika lotów NASA.
„Jeden z najważniejszych czujników, jakie mają na swoim statku kosmicznym – i naprawdę fajny – nazywa się VESTA; patrzy na sylwetkę stacji kosmicznej” – powiedziała.
VESTA, akronim od „Vision-Based Photoelectric Sensor Tracking Assembly”” Oceniona zostanie jego zdolność do identyfikacji stacji kosmicznej i dokowania w odpowiednim (przednim) porcie modułu Harmony.
„Zamierzamy zrobić kilka występów, gdy tylko zbliżymy się do miejsca, w którym statek kosmiczny się zatrzyma”, powiedział Nelson, podkreślając, że celem było upewnienie się, że statek kosmiczny zatrzyma się, gdy zostanie o to poproszony. Po utworzeniu tej umiejętności „dotrzymamy terminu i zadokujemy”.
Związane z: Budowa Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (zdjęcia)
Początkowo Starliner miał wystrzelić OFT-2 w sierpniu 2021 roku. Jednak podczas normalnych wstępnych kontroli inżynierowie odkryli, że 13 z 24 zaworów utleniających w układzie napędowym kapsułek, znajdujących się w jednostce serwisowej Starliner, uległo zablokowaniu.
Diagnozowanie problemu toczącego się wymaga Starlinera i własnego sojuszu United Launch Alliance Pocisk Atlas V z poduszki. Po kilku miesiącach śledczy zidentyfikowali taką możliwość Przyczyna problemu z zaworem, co wynikało z problemu w chemii. Reakcja utleniania czterotlenku azotu z wilgocią powietrza, kwasem azotowym. Kwas azotowy reaguje następnie z aluminium otaczającym zawory, powodując korozję produktów, które utrudniają działanie zaworów.
Wymagana naprawa problemu z zaworem Wiele korekt, w tym uszczelnianie miejsca potencjalnego problemu z wilgocią w przewodach elektrycznych, usuwanie wilgoci za pomocą azotu i dodawanie nowej procedury „wirowania” co dwa do pięciu dni, aby zapewnić płynne działanie zaworów. Boeing wymienił również jednostkę serwisową Starliner, aby przygotować się do następnego lotu.
Podczas gdy każdy ludzki program lotów kosmicznych ma swoje własne, unikalne problemy i wyzwania, Stich powiedział, że problem z zaworem Boeinga sprawił, że wyróżniał się podczas Statek kosmiczny program. podczas startu STS-129 14 listopada 2008 r. kontrolerzy lotu zauważyli nienormalny wzrost przepływu wodoru w jednym z głównych silników wahadłowca Endeavour.
Rozwiązanie problemu kontroli przepływu, jak to później nazwano, zajęło miesiące; Problem został ostatecznie przywiązany do pękniętego zaworu spowodowanego naprężeniami związanymi z wielokrotnym użytkowaniem. Poprawka była skomplikowana i teraz jest oprawiona jako plik Studium przypadku Współpracuj przy rozwiązywaniu problemów w NASA Academy of Program/Project and Engineering Leadership (APPEL) Knowledge Service.
Stich wspomina przypadek wahadłowca: „Musieliśmy wystartować i przeprowadzić całą masę testów, a następnie zamontować nowe zawory sterujące przepływem, aby przekonać się, że możemy bezpiecznie latać”. Podobnie, patrząc na Starlinera, powiedział, że zespół spędził osiem lub dziewięć miesięcy na badaniu i rozwiązywaniu problemu z zaworem.
„To właśnie znajdujemy w lotach kosmicznych” – powiedział. „To cały czas stanowiło wyzwanie”. „Dowiadujesz się rzeczy o samochodzie, o których mogłeś nie być świadomy. I idziesz, aby technicznie naprawić te rzeczy. I przeprowadzasz właściwy test. I umieszczasz właściwych ludzi i właściwe zespoły we właściwym miejscu. I ty idź, aby rozwiązać problem, a kiedy będziesz gotowy, polecimy.
Kathy Lueders, szefowa NASA ds. lotów kosmicznych, dodała, że w ciągu 30 lat jej pracy w agencji „każdy rozwój był wyzwaniem” we wszystkich pięciu statkach kosmicznych, na których była. Powiedziała: „Musisz tylko zdać sobie z tego sprawę i wykonać pracę, poświęcić trochę czasu, aby upewnić się, że kupujesz ryzyko, rozwiązujesz swoje problemy i idziesz naprzód”.
OFT-2 to druga próba Starlinera wykonania bezzałogowej misji testowej dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Pierwsza próba musiała zostać przerwana w grudniu 2019 r., po tym jak Starliner zmierzył się z wieloma Usterki oprogramowania co uniemożliwiło jej dotarcie do stacji.
Boeing, który ma kontrakt z NASA na loty astronautów do iz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej za pomocą Starlinera, musi wykonać bezzałogowy lot testowy do stacji, zanim astronauci będą mogli wejść na pokład. Firma ma nadzieję, że pierwszy załogowy lot na pokładzie kapsuły odbędzie się do końca 2022 r. (NASA poinformowała w środę, że nadal ocenia, ilu astronautów będzie latać w tym pierwszym załogowym locie, i podejmie decyzję po zakończeniu OFT-2).
„To dla nas naprawdę krytyczny czas, ponieważ zmierzamy w tym kierunku i przygotowujemy się do ponownego lotu” – powiedział Luders. „Dużo nauczyliśmy się od pierwszego lotu podczas rajdu, a następnie przygotowywaliśmy się do kampanii aż do próby zeszłego lata. Ale teraz zespół naprawdę przepracował wszystko, czego się do tej pory nauczył i jest gotowy do startu.”
SpaceX To druga firma, która wybrała NASA do misji komercyjnych załóg. SpaceX niedawno uruchomiło swoją czwartą misję astronautów, nazwaną Załoga 4w tym załogowy lot testowy do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, takie misje działają od połowy 2020 roku.
Obserwuj Elizabeth Howell na Twitterze Umieść tweeta. Śledź nas na Twitterze Umieść tweeta i dalej Facebook.