Rynki ciasnej ropy wysyłają marże paliwowe w górę

Rynki ciasnej ropy wysyłają marże paliwowe w górę

Wzrost cen ropy naprawdę zwolnił w ciągu ostatnich dwóch tygodni, a ceny ropy spadły do ​​poziomów ostatnio obserwowanych przed rosyjską inwazją na Ukrainę. Ceny ropy Brent (CO1:COM) spadły w czwartek o prawie 2%, osiągając poziom poniżej 100 USD za baryłkę, podczas gdy cena Brent za baryłkę z dostawą w czerwcu 2022 r. spadła z 127 USD za baryłkę miesiąc temu do 99 USD za baryłkę dzisiaj. Do wyprzedaży przyczyniły się związane z pandemią przestoje w Szanghaju, spowolnienie wzrostu popytu na ropę w Stanach Zjednoczonych oraz uwolnienie historycznej strategicznej rezerwy ropy naftowej. Co ciekawe, ceny w średnim okresie nie zmieniły się z trudem, ponieważ ceny ropy w krótkim okresie spadły o ponad 20%, co wskazuje, że perspektywy pozostają optymistyczne w dłuższej perspektywie.

Jednak podczas gdy rynki ropy naftowej znalazły się w centrum uwagi, bardziej dramatyczne działania na światowych rynkach ropy miały miejsce w bardziej ukrytym zakątku rynku: destylowanym paliwie.

Ceny oleju napędowego i paliwa do silników odrzutowych w Europie osiągnęły rekordowy poziom na początku marca przy niezwykle niskich dostawach. Od tego czasu oba surowce zmniejszyły się, ale rafinerie wciąż przynoszą zyski.

W rzeczywistości w innym znaku zbliżającego się Niedobór paliwa destylowanegoW poniedziałek w Nowym Jorku paliwo do silników odrzutowych kosztowało około 320 dolarów za baryłkę (7,61 dolara za gram), o 200 dolarów więcej niż ceny surowców. Dzisiejsza premia za paliwo do silników odrzutowych jest 10 razy wyższa niż jakakolwiek inna premia w ciągu ostatnich 30 lat.

Wysokie marże paliwowe, które trwają

Istnieje duża szansa, że ​​wyższe ceny paliw w końcu zniszczą popyt. Ale, Goldman Sachs Mówi, że popyt na paliwo destylowane prawdopodobnie pozostanie wysoki, a marże pozostaną wysokie z powodu tych czynników:

  • Zapasy oleju napędowego i paliwa do silników odrzutowych są na rekordowo niskim poziomie, a sezonowe pobory zapasów są duże i przyspieszają.
  • Oczekuje się, że zużycie paliwa do silników odrzutowych wzrośnie latem wraz z powrotem do podróży międzynarodowych.
  • Rosnące ceny gazu ziemnego doprowadzą do przejścia z „gazu na ropę” w Europie i Azji.
  • Wojna rosyjsko-ukraińska zmniejszy podaż destylatu, przy czym Rosja będzie eksportować 900 000 baryłek dziennie oleju napędowego i 900 000 baryłek dziennie pozostałego surowca, który jest w dużej mierze ulepszany do oleju napędowego przez europejskie i chińskie rafinerie.
  • Rosną koszty operacyjne rafinerii, zwłaszcza w Europie.
READ  Toyota Tundra Capstone z 2023 r. będzie kosztować ponad 75 000 USD

W rzeczywistości Goldman Sachs przewiduje, że obecne rekordowe marże zysku utrzymają się przynajmniej do końca roku. W Stanach Zjednoczonych nazwy takie jak Pacyfik Par (NYSE: PARR), Valero Energy Corp. (NYSE: VLO), Marathon Petroleum Company (Nowojorska Giełda Papierów Wartościowych: RPP) i Philips 66 (NYSE:PSX) skorzysta na wyższych marżach rafineryjnych podczas pobytu w Europie, Saras (OTCPK: SAAFY) jest najbardziej narażony.

Tymczasem w trakcie Podgląd zarobków za pierwszy kwartałI zbieg okoliczności (NYSE: RDS.A) poinformował o poprawie marż rafineryjnych, przy czym indeksy prawie podwoiły się w ujęciu kwartalnym.

Rosyjski eksport spada

Kolejny powód do optymizmu co do marż paliwowych: malejący rosyjski eksport.

Rosja jest głównym źródłem paliwa destylowanego dla Europy i świata. Wkrótce po wybuchu wojny bb rrC (NYSE: BP) i zbieg okoliczności (NYSE: RDS.A) ogłosiła sprzedaż spotowego oleju napędowego w Niemczech. W zeszłym tygodniu, Argentyna YPF Sociedad Anonim (NYSE: YPF) Wskazał na „rzadkość” oleju napędowego na rynku morskim. Marże na paliwie odrzutowym w porcie w Nowym Jorku wzrosły do ​​200 dolarów za baryłkę na początku tygodnia, co stanowi dziesięciokrotny wzrost w stosunku do średnich historycznych.

próbuje Mierzenie skutków samoukarania W przypadku rosyjskiego eksportu odnotowano mieszane wyniki, a niektóre badania wskazują, że eksport nadal płynął w dużej mierze na niezmienionym poziomie, podczas gdy inne twierdzą, że mógł spaść nawet o 3,0 mln baryłek dziennie. Jak dotąd jedyny wymierny wpływ miał na eksport ze stacji Przerwa – terminal, który transportuje kazachską ropę na rynek.

Jak dotąd kluczowy sektor energetyczny Rosji w dużej mierze uniknął sankcji. Jednak przytłaczające dowody poważnych zbrodni wojennych pochodzących z Ukrainy sugerują, że Rosja może spotkać się z surowszymi sankcjami, w tym zakazem dostaw ropy przez kraje europejskie.

READ  Kanadyjska Agencja Graniczna pilnie opracowuje plany biometryczne w odpowiedzi na COVID-19

POWIĄZANE: Ropa rośnie, gdy pojawiają się filmy z ataku na saudyjską fabrykę ropy

Od czasu wycofania się sił rosyjskich z północnej Ukrainy ich ofensywa na południe i wschód uległa przesunięciu, Ciemne zdjęcia z miasta Bucha W pobliżu Kijowa, w tym zbiorowy grób i związane ciała ludzi rozstrzelanych z bliskiej odległości, wywołały falę międzynarodowego oburzenia.

Analitycy surowców ze Standard Chartered szacują, że ruch w kierunku wyraźnych sankcji UE na import rosyjskiej ropy utrzymałby przez kilka lat produkcję rosyjską poniżej 8,5 miliona baryłek dziennie, co jest dobrym wynikiem dla spadku o 3 miliony baryłek dziennie w porównaniu z poziomem sprzed inwazji. i już doprowadziłoby do dalszego wycofania się. Niskie oczekiwania wobec rosyjskiej produkcji ropy. Według Stanchart, najbardziej prawdopodobne natychmiastowe działanie UE – sankcje na węgiel – w niewielkim stopniu usatysfakcjonuje państwa członkowskie i opinię publiczną z powodu znacznej eskalacji presji na Rosję.

Co więcej, unijne sankcje na rosyjską ropę i gaz wyślą silny sygnał, że jeśli w ogóle, rosyjska ropa raczej nie odzyska dawnego rynku w Europie przez długi czas. Sankcje UE mogą również zwiększyć presję na kluczowe kraje, zwłaszcza Indie, aby nie zwiększały importu z Rosji powyżej poziomu sprzed inwazji; Do tej pory część sprzeciwu ze strony innych użytkowników rosyjskiej ropy polegała na tym, że nie można oczekiwać od nich powstrzymania się od dodatkowych zakupów, jeśli rządy UE nie ograniczą wyraźnie ich własnego wykorzystania.

Innymi słowy, marże paliwowe mogą utrzymywać się na wysokim poziomie przez miesiące, jeśli nie lata.

Alex Kimani dla Oilprice.com

Więcej najlepszych czytań z Oilprice.com:

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *