Canadian Pacific Railway i związek reprezentujący pracowników wskazują na siebie, zamykając operacje kolejowe, które rozpoczęły się na początku niedzieli i grożą dalszym zakłóceniem łańcuchów dostaw.
Jednak obie strony powiedziały, że w niedzielę nadal rozmawiają z mediatorami federalnymi.
Rzecznik Canadian Pacific (CP) Patrick Waldron powiedział CBC News, że firma była w sobotę przy stole negocjacyjnym z federalnymi brokerami w Calgary i tego wieczoru wysłała związkowi nową ofertę kontraktu.
„Nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi” – powiedział.
Waldron powiedział, że byli przy stole negocjacyjnym, kiedy Teamsters Canada Rail Conference (TCRC) ogłosiło „nieuczciwe i nieodpowiedzialne” oświadczenie, że CP zamknęła swój personel. Powiedział, że TCRC rozpoczął wycofywanie personelu przed upływem północy i powiedział, że to strajk, a nie zamknięcie.
„Aby wyjaśnić, TCRC podjęło jednostronny strajk” – powiedział Waldron w wywiadzie. CB nie zamknęła swoich pracowników.
Waldron powiedział, że firma chce dalej rozmawiać po tym, nadal chce rozmawiać i chce natychmiastowego zakończenia sporu. Powiedział, że Canada Pacific popiera działania rządu.
„Chcemy zobaczyć szybki koniec tego” – powiedział Waldron. „Nie chcieliśmy, aby tak się stało i jesteśmy bardzo rozczarowani, że znaleźliśmy się w takiej sytuacji”.
Trwające strajki okupacyjne w całej Kanadzie
TCRC, który reprezentuje około 3000 inżynierów, konduktorów, pracowników stoczni i innych pracowników pociągów, wydał oświadczenie tuż przed północą, mówiąc, że administracja rozpoczęła zamykanie linii kolejowej w Calgary.
„W czasie, gdy Kanadyjczycy zmagają się z niekończącą się pandemią, wybuchającymi cenami towarów i wojną na Ukrainie, firma kolejowa dodaje niepotrzebną warstwę niepewności, szczególnie dla tych, którzy są uzależnieni od sieci kolejowej” – czytamy w oświadczeniu.
Związek następnie wydał później oświadczenie, w którym stwierdził, że oprócz zawieszenia działalności członkowie TCRC strajkowali również w całym kraju, a strajki strajkowe organizowano w różnych miejscach na kanadyjskim Pacyfiku.
W wyniku przerwy w działalności, powiedział Waldron, kolej bezpiecznie realizowała zamknięcie swoich usług w całej Kanadzie.
Gdy rozpoczęły się przerwy w pracy, biuro federalnego sekretarza pracy Seamusa O’Regana oświadczyło w oświadczeniu, że obie strony wciąż są przy stole negocjacyjnym z mediatorami i spodziewają się, że „strony będą kontynuować pracę, dopóki nie osiągną porozumienia”.
Ponad dwa tuziny nierozstrzygniętych spraw w sporze dotyczą wynagrodzeń, świadczeń i emerytur.
„CP i Teamsters Rail kontynuują dziś swoją pracę. Kanadyjczycy liczą na szybką naprawę” – powiedział O’Regan na Twitterze.
W negocjacjach zawsze pojawiają się wyzwania, ale płacisz przez nie, aby uzyskać potrzebną umowę. CP i Teamsters Rail kontynuują dziś swoją pracę. Kanadyjczycy liczą na szybkie rozwiązanie.
A[مدش].Umieść tweeta
O’Regan powiedział CBC News, że obie strony rozumieją, że wielu Kanadyjczyków jest zaniepokojonych zakłóceniami w łańcuchu dostaw, zauważając, że gospodarka wciąż „chwieje się od COVID-u i powodzi, które miały miejsce na dużej części Zachodu w zeszłym roku”.
Beren Beatty, prezes Kanadyjskiej Izby Handlowej, powiedział, że O’Reagan powinien natychmiast wprowadzić przepisy dotyczące powrotu do pracy.
„Zaprzestanie tej pracy będzie miało głęboki i negatywny wpływ na wszystkie kanadyjskie firmy, duże i małe, które są uzależnione od kolei w swoim łańcuchu dostaw” – powiedział Petty. „Ta poważna szkoda dla kanadyjskich łańcuchów dostaw w czasie rosnącej niepewności na świecie wykroczy poza nasze granice i zaszkodzi naszej reputacji jako wiarygodnego partnera w handlu międzynarodowym”.
Izba Gmin wznowi pracę w poniedziałek po dwutygodniowej przerwie, więc przepisy mogą zostać przyjęte już tego dnia.
O’Regan miał w niedzielę nadzieję, że CP Rail i związek osiągną porozumienie i że interwencja rządu nie będzie konieczna.
„Najlepsze oferty, długoterminowe, najbardziej odporne to te, w których obie strony dochodzą do stołu” – powiedział.
Fertilizer Canada, grupa reprezentująca producentów oraz dystrybutorów hurtowych i detalicznych, również wezwała rząd federalny do podjęcia natychmiastowych działań.
„Kanada nie może sobie pozwolić na kolejne zakłócenia w naszym łańcuchu dostaw”, powiedziała Karen Proud, prezes i dyrektor generalny grupy, w oświadczeniu w niedzielę rano. „75 procent wszystkich nawozów w Kanadzie jest transportowanych koleją. W okresie poprzedzającym siew wiosenny liczy się każdy dzień, a właściwie każda godzina”.
Tom Steve, dyrektor generalny Alberta Wheat and Barley Associations, powtórzył to, mówiąc, że rolnicy potrzebują nawozu, aby mieć silny sezon wegetacyjny, zwłaszcza po zeszłorocznej suszy.
„Czas jest naprawdę zły, szczególnie dla rolników, którzy wychodzą z najgorszej suszy od 20 lat. Więc wielu z nich brakuje środków pieniężnych. A jeśli nie mogą przenieść ostatniej części plonu na czas, wpłynie to na ich zdolność do finansowania upraw”.
„Zawsze duża część nawozów trafia do gospodarstw na wiosnę i tak dalej [the strike] Stworzyłoby to logistyczny koszmar”.
Przesyłki nawozów, zbóż i drewna ucierpią z powodu awarii kolei, powiedział Barry Prentice, profesor na Wydziale Zarządzania Łańcuchem Dostaw w Asper School of Business na Uniwersytecie Manitoba.
Nie spodziewa się jednak żadnych niedoborów żywności i powiedział, że nie oczekuje, że rząd federalny zezwoli na kontynuowanie strajku, ponieważ łańcuchy dostaw są już bardzo kruche.
„Obecnie jest to bardzo zły czas. Mamy wiele zakłóceń w łańcuchu dostaw i niektórych towarów” – powiedział Prentice, dodając, że 50 procent kanadyjskich przesyłek towarowych odbywa się koleją.
„Więc nie sądzę, aby pozwolili, aby to trwało dalej”.
W zeszłym tygodniu około 45 grup branżowych ostrzegło, że jakiekolwiek zakłócenia w usługach kolejowych zmniejszą zdolność przewozową Kanady i zaszkodzą całej gospodarce, ponieważ zmagają się one z inflacją, niedoborami produktów, rosnącymi kosztami paliwa i rosyjską inwazją na Ukrainę.
„To prawdopodobnie najdroższa uprawa w historii zachodniej Kanady” – powiedział Steve.
„Zobaczysz wiele krzywd”
Steve, podobnie jak Bob Lowe, prezes Canadian Cattlemen Association, powiedzieli, że jeśli związek i zarząd nie będą w stanie współpracować, chcieliby, aby przeszli do wiążącego arbitrażu.
Steve powiedział, że hodowcy zbóż nie mogą sobie pozwolić na przerwanie pracy na dłużej niż kilka dni.
Hodowcy martwią się o wystarczającą ilość paszy dla swoich zwierząt. Zeszłoroczna susza zmusiła ich do polegania na kukurydzy dostarczanej koleją ze Stanów Zjednoczonych
– Zobaczysz wiele szkód, jeśli to potrwa dwa tygodnie – powiedział Lowe.
„Na świecie nie ma wystarczającej liczby ciężarówek, aby przywieźć tu wystarczającą ilość kukurydzy, aby coś zmienić”.
Lowe rozmawiał z decydentami politycznymi, Kanadą, Pacyfikem i Unią, aby wyjaśnić, w jaki sposób zatrzymanie usług kolejowych może doprowadzić do tragicznej sytuacji.
Przewiduje, że będą musieli importować 400 razy więcej paszy ze Stanów Zjednoczonych niż w zeszłym roku.
„Strajk kolejowy nigdy nie jest dobrą rzeczą, ale ten uderza w nas dokładnie tam, gdzie boli”.
Z aktami Terri Trembath, Dominiki Lirette, Yvette Brend, Mariny von Stackelberg i The Canadian Press
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”