Na początku tego tygodnia prezes Vitol, Russell Hardy, ostrzegł, że niedobory oleju napędowego mogą prowadzić do racjonowania paliwa w Europie. Teraz te ostrzeżenia mnożą się, a racjonowanie paliwa nie wydaje się już abstrakcją. Europa ryzykuje cios dla swojego wzrostu gospodarczego, Reuters wspomniany W czwartek powołując się na ekspertów. Olej napędowy jest tym, czego transport towarowy używa do dostarczania towarów konsumentom, ale także tym, czego transport przemysłowy wykorzystuje jako paliwo. Ponieważ rosyjskie rafinerie obniżają tempo przetwarzania w następstwie kilku fal zachodnich sankcji, i tak już ograniczona podaż oleju napędowego stanie się bardziej ograniczona.
„Rządy doskonale rozumieją, że istnieje wyraźny związek między olejem napędowym a PKB, ponieważ prawie wszystko, co jest dostarczane i wyprowadzane z zakładu, wykorzystuje olej napędowy” – powiedział dyrektor generalny Fuels Europe, części Europejskiego Stowarzyszenia Rafinerii Naftowych. Reuters w tym tygodniu.
Jak Russell Hardy z Vitolu spiczasty Na początku tego tygodnia „Europa importuje około połowy swojego paliwa z Rosji i około połowy swojego oleju napędowego z Bliskiego Wschodu. Ten systemowy niedobór oleju napędowego istnieje”.
Jednak nie tylko Europa odczuwa kryzys związany z dieslem. Zapasy średnich destylatów również spadają w USA, John Kemp . z Reuters Napisał w jego ostatniej kolumnie.
Według danych Energy Information Administration zapasy destylatów odnotowały tygodniowe spadki przez 52 z ostatnich 79 tygodni, powiedział Kemp, do 112 milionów baryłek w zeszłym tygodniu. Całkowity spadek w ciągu ostatnich 79 tygodni wyniósł 67 milionów baryłek. Poziom zapasów w zeszłym tygodniu był najniższy od 2014 roku i był o 20 procent niższy od średniej z pięciu lat przed pandemią.
„Diesel to nie tylko problem europejski, to problem globalny. Tak naprawdę jest” – powiedział współzałożyciel i prezydent Torbjorn Tornqvist na Światowym Szczycie FT Commodities w tym tygodniu.
Tematy pokrewne: Przyspieszenie odbudowy wydobycia ropy w USA
Amrita Sen z Energy Aspects powtórzył tę samą opinię, mówiąc, że niedobór oleju napędowego był najbardziej dotkniętym produktem naftowym, zauważając, że Europa importowała prawie milion baryłek dziennie rosyjskiego oleju napędowego i że w czasie rosyjskiej inwazji na Ukrainę zapasy paliw były . Było już znacznie poniżej średniej sezonowej.
Problem wydaje się polegać na tym, że globalne zapasy oleju napędowego były już napięte, gdy Rosja najechała Ukrainę, a Zachód odpowiedział sankcjami wymierzonymi, choć pośrednio, w jej przemysł energetyczny. Ponadto, według Hardy’ego Vitola, w Europie nastąpiło przejście z benzyny na olej napędowy, co pogorszyło problem.
Są też handlarze towarami, którzy unikają rosyjskiego oleju napędowego z powodu sankcji, a także trudności z płatnościami i wyzwaniami transportowymi, ponieważ kilka europejskich portów uniemożliwiło dokowanie rosyjskim statkom.
Total Energy jest najnowszy: francuski gigant powiedział, że zawiesi zakupy rosyjskiego oleju napędowego „jak najszybciej, a najpóźniej do końca 2022 roku”, podała firma, chyba że otrzyma dalsze instrukcje od rządów europejskich.
Total Energy zapowiedział, że zamiast rosyjskiego oleju napędowego przejdzie na innych dostawców, w szczególności Arabię Saudyjską. Nie byłby jedynym, który szuka alternatywnych dostawców. Wygląda na to, że poszukiwania oleju napędowego są w toku, jeśli jeszcze nie są w toku.
Tymczasem alternatywni dostawcy mogą nie mieć wystarczającej ilości, aby w krótkim czasie odpowiedzieć na wysoki popyt: Arabia Saudyjska jest już drugim co do wielkości dostawcą oleju napędowego w Europie po Rosji, ale porównanie Do swojego 50-procentowego udziału w unijnym rynku importu oleju napędowego, Królestwo ma tylko 12-procentowy udział.
POWIĄZANE: Ropa rośnie, gdy pojawiają się filmy z ataku na saudyjską fabrykę ropy
Według raportu Kempa, zapasy azjatyckiego oleju napędowego są również mniejsze niż zwykle, co oznacza, że na wszystkich dużych rynkach średniego destylatu brakuje. Kemp zauważył w swoim felietonie, że powoduje to wzrost wszystkich cen ropy, ale to dopiero początek większego problemu.
Oprócz transportu towarów olej napędowy jest paliwem wykorzystywanym do napędzania sprzętu górniczego i rolniczego, a także wykorzystywany jest w produkcji. Wraz ze wzrostem cen paliw wzrosną również ceny produktów gotowych, napędzając inflację, która stała się poważnym problemem dla Europy i Stanów Zjednoczonych.
Inną opcją jest wzmocnienie krajowej produkcji oleju napędowego, ale zdaniem ekspertów ropę naftową będą kupować po wyższych cenach, a finalny produkt znów będzie droższy. Co więcej, ten wzrost produkcji destylatów pośrednich będzie wymagał czasu, aby się zmaterializować.
„W ciągu najbliższych trzech miesięcy produkcja oleju napędowego musi zostać znacznie przyspieszona, wzrost konsumpcji musi spowolnić, a rynek musi uniknąć poważnej utraty rosyjskiego eksportu” – napisał Kemp. Może to być najlepszy scenariusz, a jeśli nie zostanie wdrożony, w szczególności Europa jest narażona na „wzrost cen”, który doprowadzi do stagnacji popytu.
Zanim jednak nastąpi załamanie popytu, inflacja może osiągnąć dwucyfrowe terytorium w niektórych najbardziej wrażliwych krajach. A jeśli Moskwa zdecyduje się rozszerzyć swoje zapotrzebowanie na rubelowe płatności za gaz do eksportu ropy, sytuacja stanie się znacznie ciekawsza niż jest, zwłaszcza dla Europy.
Irina Slough dla Oilprice.com
Więcej najlepszych czytań z Oilprice.com: