Strukturalnie mogą również występować problemy. Ramy wyposażone w mocowania amortyzatorów typu widełkowego mogą wywierać nacisk na wał cewki o mniejszej średnicy w porównaniu z amortyzatorami pneumatycznymi, często prowadząc do uszkodzeń konstrukcyjnych. Zaprojektowany z myślą o dużych prędkościach i ekstremalnych uderzeniach w rowerach enduro i e-rowerach, nowy amortyzator cewkowy Tigon z naładowaną powietrzem firmy Cane Creek ma na celu upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
• Amortyzator dwururowy
• Opór powietrza od dołu do zewnątrz
• Regulacje: ciśnienie powietrza, kompresja przy wysokiej i niskiej prędkości, odbicie przy niskiej prędkości, przełącznik wznoszenia
• Rozmiary: Standard: 210×50-55, 230×60-65 mm, Czop: 185×50-55, 205×60-65 mm
• Średnica wału: 12,7 mm (1/2 cala)
• Waga: 475 gramów (bez sprężyny, 210 x 55 mm)
• Sugerowana cena detaliczna: 899,99 USD bez sprężyny i sprzętu
• canecreek.com
Pierwszym krokiem było wplatanie ewolucji szoku powietrznego w plastyczność cewki. Dodając małą komorę powietrzną do amortyzatora cewki, moc od dołu jest znacznie zwiększona w porównaniu z popularnymi progresywnymi stalowymi sprężynami Valta. Ta funkcja może również dodać wsparcie aż do punktu ugięcia, w zależności od ciśnienia powietrza.
Druga część równania wynika z odwrócenia kierunku wału, aby zrobić miejsce dla nachylonej rury, w której znajduje się komora powietrzna. Ta architektura nadaje się do konstrukcji wału o większej średnicy, która według Cane Creek wytrzymuje mocowania amortyzatorów, a wszystko to przy jednoczesnym zachowaniu minimalnego poziomu opakowania.
Modyfikacje
Cane Creek nazwał komorę powietrzną Ramp Tube, którą można regulować w zakresie od 0 do 30 psi. W zależności od ciężaru wybranej sprężyny śrubowej zapewnia to od 20% do 35% wyprzedzenia. To prawie dwukrotnie więcej niż maksymalne wyprzedzenie oferowane przez progresywne sprężyny śrubowe Cane Creek. Teoretycznie nie ma problemu z zamontowaniem sprężyny Valt Progressive w Tigonie, ale podważyłoby to zaletę Tigona.
Główna różnica między wyprzedzeniem, jakie zapewnia rura Ramp Tube dzięki funkcji hydraulicznej skierowanej od dołu, spotykanej w amortyzatorach cewkowych, takich jak RockShox Super Deluxe Coil i EXT Storia, polega na tym, że siła zależy od położenia amortyzatora, a nie od prędkości, z jaką kompresuje. Taka konstrukcja sprawia, że Tigon czuje się stabilnie po osiągnięciu pełnego skoku i powrocie ze stałą prędkością. Wewnątrz Tigona zastosowano mechaniczną sprężynę ujemną, aby zapewnić wyjątkowo elastyczne wyczucie. Napompowanie rurki rampy powyżej maksymalnego ciśnienia 30 psi spowodowałoby przekroczenie siły, jaką może zapewnić sprężyna ujemna, i spowodowałoby wyskoczenie amortyzatora.
Do regulacji odbicia i kompresji przy niskiej prędkości potrzebny jest klucz imbusowy 3 mm. Na szczęście na pokładzie Tigona jest taki, który jest zabezpieczony magnesem. Szybkie pokrętło ciśnienia można obsługiwać ręcznie, a rurkę rampową można regulować za pomocą standardowej pompy uderzeniowej.
Jeśli chodzi o sterowanie amortyzatorem, Tigon charakteryzuje się kompresją przy wysokich i niskich prędkościach, wszechstronną dźwignią zmiany biegów podczas wznoszenia oraz regulacją odbicia przy niskiej prędkości. Sterowanie HSC odbywa się poprzez obracanie pokrętła w zakresie 0-180 stopni, podczas gdy LSC i LSR obsługują 12 i 15 kliknięć. Dostęp do dwóch ostatnich regulacji można uzyskać za pomocą klucza imbusowego 3 mm umieszczonego w głowicy amortyzatora i przytrzymywanego za pomocą małego magnesu.
Dlaczego w Tigonie nie ma regulatora szybkiego odbicia (HSR), ale jest on dostępny w amortyzatorach o podwójnym wzorze? Cane Creek uważał, że można lepiej zarządzać siłą sprężyny powrotnej rury pochyłej, dostosowując wewnętrznie HSR do agresywnego ładowania. Zdaniem Cane Creek, rowerzyści, którzy wolą opór od dołu od czystej prędkości i kontroli podczas zjazdów, byliby lepiej dopasowani do Tigona niż do profilu Kitsuma, dlatego też Tigon nie jest oferowany w rozmiarze o długości DH.
Udowodnić
Na początku tego roku odwiedziłem siedzibę Cane Creek w Fletcher w Północnej Karolinie, aby dokładnie zapoznać się z rzeką Tigon i spróbować trudnych i różnorodnych szlaków w otaczającym ją lesie państwowym Pisgah.
Na potrzeby demonstracji w Tigony wyposażono dwa popularne rowery: Specialized Levo i Ibis Ripmo. Obydwa mają bardziej liniowe krzywe dźwigni niż większość i wykorzystują niższe mocowanie amortyzatora. Te specyfikacje będą dobrze pasować do potężnego amortyzatora cewki ładowanej powietrzem. Później większość czasu spędziłem na Levo SL wyposażonym w Tigon, który przybył na długoterminowe testy na moich domowych trasach w Squamish.
Jeśli chodzi o konfigurację Levo SL, wahałem się pomiędzy dwoma przeciwstawnymi konfiguracjami. Pierwsza miała sprężynę o masie 450 funtów, większe tłumienie kompresji i 25 psi w nachylonej rurze. Drugi obejmuje sprężynę o masie 500 funtów, mniejsze tłumienie kompresji i dodatkowe nachylenie 10 psi od funkcji aerodynamicznej od dołu do końca. Sprężyna o masie 450 funtów odpowiada ugięciu 29%, podczas gdy sprężyna o masie 500 funtów zapewnia 25%.
W zależności od wybranych tras i tego, jak długo planujesz jeździć na Levo SL, zakup sprężyn śrubowych nie będzie wykluczony. Podczas dłuższych podróży, które mogły obejmować noszenie drugiego plecaka przedłużającego zasięg lub cięższego plecaka dziennego, zamieniłem 500 funtów i wprowadziłem zmiany wymienione powyżej. Do ogólnej jazdy zdecydowałem się na ranę ważącą 450 funtów przy 1,5 obrotu z wyłączonym LSR 7, LSC na -6 i HSC około ⅔ wyłączonym.
wydajność
Moje ostatnie doświadczenie z amortyzatorami ze sprężynami śrubowymi doładowanymi pneumatycznie dotyczyło systemu, który moi przyjaciele pomogli mi zamontować w Hondzie Odyssey mojego taty z 2003 r., ale to historia na inny czas. Jak działa dolny amortyzator cewki oporowej powietrza w rowerach górskich?
Cóż, potrzeba tego, co najlepsze z obu światów. Otrzymujesz miękkość cewki u góry i konsystencję w środku skoku, a także dodatkowe wsparcie rampy powietrznej, aby uniknąć twardych nierówności. Ta dodatkowa sprężyna pneumatyczna ma niewielką wadę. Nawet przy limicie 30 psi nigdy nie stwierdziłem, że siła rampowa jest zbyt duża lub powoduje, że uszczelka się zacina.
Przejście z 0 do 30 psi spowoduje zmianę szybkości powrotu od końca jazdy, więc w zależności od kompresji sprężyny i zjazdu, kolarze, którzy potrzebują wyższych wartości sprężystości, mogą potrzebować ponownej regulacji HSR, na co Cane Creek jest otwarty.
Cane Creek niestrudzenie pracował, aby pomieścić w tym amortyzatorze wiele funkcji i kontroli, bez tworzenia ograniczeń montażowych, zapewniając, że rama wytrzyma amortyzator ze zbiornikiem. Jedynym problemem, jaki mogę przewidzieć, jest dostęp do zaworu powietrza Ramp Tube w przypadku bardziej złożonych opon i dostęp do przełącznika wznoszenia. Nawet w przypadku opon z otwartym miejscem amortyzatora ustalenie, gdzie znajduje się ta dźwignia, zajęło trochę czasu.
Jeśli chodzi o długoterminową trwałość, nie poddawałem się temu szczególnemu wstrząsowi tak długo, jak bym chciał, ale z pewnością Levo SL wytrzymało sporo zakrętów. Przez ten czas ani razu nie stracił rytmu, nie stracił wydajności podczas długich zjazdów ani nie miał problemów z wiązaniem cewek. Tych rowerzystów, którzy podczas jazdy skupiają się na słuchaniu zawieszenia, z pewnością ucieszy informacja, że Tigon jest również wyjątkowo cichy.
Cena i waga
Jakie są zalety kombinowanych resorów śrubowych i pneumatycznych? Tigon będzie dostępny w Ameryce Północnej u sprzedawców w cenie 899,99 USD, bez cewki i sprzętu. To o 130 dolarów więcej niż cewka Kitsuma firmy Cane Creek i znacznie więcej niż cewka RockShox Super Deluxe, której cena wynosi 549-580 dolarów (w zależności od opcji montażu).
Bezcewkowy Tigon waży tyle samo, co amortyzator pneumatyczny RockShox Super Deluxe – 475 gramów. Ważąca 500 funtów sprężyna waży 359 gramów, czyli prawie dwukrotnie więcej, gdy jest poddana uderzeniu powietrzem.
Jednakże Tigon zachwala najważniejsze cechy swoich amortyzatorów pneumatycznych i cewkowych w jednym pakiecie – nie ma innego amortyzatora na rynku, który mógłby pochwalić się wszystkimi zaletami Tigona. Co najważniejsze, Tigon jest wystarczająco wytrzymały, aby wytrzymać uderzenia. Krótko mówiąc, jest elastyczny, mocny, spójny i odporny na opadanie.
Bazując na tej elastyczności, Cane Creek oferuje dwuletnią gwarancję na Tigon obejmującą wady produkcyjne.
Jak się porównują?
Ustawiony na jednominutowym torze testowym, postanowiłem wykonać kolejne okrążenia na Levo, aby dokonać krótkiego porównania między Cane Creek Tigon i RockShox Super Deluxe Coil (z HBO).
Główną różnicą między dwoma oddolnymi systemami kontroli jest moment, w którym zaczynają działać i ich solidność. Dużo mówiłem o amortyzatorach EXT i RockShox z ich komponentami HBO, ale wzajemne testy wykazały zalety Tigona.
Osiągnięcie pełnego skoku na cewce Super Deluxe określiłbym jak uderzenie w mokry piasek. Siła dolna jest mniejsza niż normalny rezonans metalu, jednakże wibracje mogą być nierówne i bardzo opóźnione podczas jazdy.
Zasadniczo dodatkowa moc tuby Tigon’s Ramp zwiększa kontrolę, zanim nastąpi dno. Tigon pozostawał wyższy w podróży przy tych samych uciskach i płaskich lądowaniach w porównaniu do Super Deluxe. Nie oznacza to, że nigdy nie doświadczysz całkowitego zatrzymania, jednak rampa powietrzna zapewnia wolniejszy, delikatny dotyk zderzaka od dołu do dołu.
Pozytywy
+ Regulowana sprężyna powietrzna zapewnia wsparcie i kontrolę, zachowując jednocześnie elastyczność cewki
+ Ramp Tube służy również jako element konstrukcyjny rowerów z mocowaniami amortyzatorów
+ Regulacja amortyzatorów ma szeroki zakres
Cons
– Jeźdźcy mogą nadal znajdować się pomiędzy stawkami wiosennymi (tak, możesz zainstalować system Springdex)
– Zawór Schradera może utrudniać dostęp do przełącznika wznoszenia podczas lotu
Weź Pinkbike’a
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”