„Dynamiczny” tak wielu określało wzrost rynku rozrywki na żywo w Polsce przed pandemią (20% rocznie według większości ekspertów). Po koniunkturze gospodarczej młodzi Polacy mają więcej dochodów do dyspozycji i są spragnieni rozrywki.
Doprowadziło to do rozkwitu koncertów, a najwięksi artyści podróżują po całym kraju w ramach tras koncertowych i rozwijającej się sceny na żywo napędzanej przez renomowane festiwale i popularne, cieszące się uznaniem wydarzenia, takie jak OFF Festival i Unsound.
Na szczęście, po Covid, sytuacja dobrze się rozwija, a popyt na koncerty i inne rozrywki na żywo jest wysoki. „Od czasu zniesienia ograniczeń Covid-19 obserwujemy silne ożywienie międzynarodowych występów artystów” – mówi dyrektor zarządzająca Eventim Polska, Joanna Kombarska. Ale bliskość kraju do wojny na Ukrainie – Polska ma 535-kilometrową granicę z rozdartym wojną narodem – ma oczywiście negatywny wpływ na wiele aspektów życia.
„Mimo, że życie toczy się normalnie, a wydarzenia wciąż się toczą, wiemy, że na Ukrainie za naszą wschodnią granicą toczy się wojna” – mówi Katarzyna Suska, dyrektor zarządzająca Ticketmaster Poland. „Stwarza to niepewność, ponieważ nastąpił znaczny wzrost organizacji wydarzeń wspierających ludzi walczących na Ukrainie lub pomagających tym, którzy musieli zmienić swoje życie z dnia na dzień i uciec przed wojną”.
Bilet podstawowy
eBilet to jedna z wiodących firm w regionie. Wynika to ze strategicznego partnerstwa z Allegro, największą polską firmą e-commerce, z ponad 22 milionami klientów – czyli połową polskiego społeczeństwa – i ponad 200 milionami wizyt na stronie miesięcznie. „Oferujemy ekskluzywną przedsprzedaż biletów na Allegro Smart! użytkowników, co umożliwia reklamodawcom dotarcie do szerszego grona odbiorców – mówi Bartek Troński, wiceprezes i szef marketingu eBilet. „Pierwsze dwie przedsprzedaży w 2022 roku osiągnęły 700 000 uczestników.”
Pierwsze dwie przedsprzedaży w 2022 roku osiągnęły 700 000 uczestników.
Inne ważne firmy na rynku to Cupilesic, Eventim, Going i Ticketmaster.
Dystrybucja sprzedaży
Podobnie jak w wielu krajach Europy Wschodniej, wiele transakcji szybko przenosi się do sfery cyfrowej, a bilety nie są wyjątkiem.
Podczas gdy sprzedaż biletów z kolekcji pamiątek Ticketmaster była płaska, „dane pokazują, że fani preferują bilety cyfrowe ze względu na łatwość dostępu do wydarzenia za pomocą wejścia mobilnego” – mówi Suska.
„Bilety cyfrowe to przyszłość. Rozwój aplikacji na smartfony daje naszym partnerom większy wgląd niż kiedykolwiek wcześniej.
Jest to część modernizacji — w branży rozrywki na żywo i poza nią. „Bilety cyfrowe to przyszłość. Rozwój aplikacji na smartfony zapewnia naszym partnerom większy wgląd niż kiedykolwiek wcześniej, co prowadzi do lepszej segmentacji konsumentów i szerszego dostępu do potencjalnych nabywców biletów.
Bilet drugorzędny
„W Polsce jest to nadal nielegalne, ale istnieją dwa główne serwisy odsprzedaży/scalpingu biletów – Alebilet pl i Viagogo.pl – a praktyka jest ważna w przypadku „gorących” wydarzeń” – mówi Tronski. „Ale dzięki korzyściom oferowanym przez usługi sprzedaży biletów, takim jak ubezpieczenie, klienci stają się bardziej świadomi różnych i bezpieczniejszych opcji, jeśli nie mogą uczestniczyć w wydarzeniu”.
Praktyczne znaczenie dla „gorących” wydarzeń”
Eventim próbuje zbudować rozwiązanie na własnej platformie. „Ponieważ rynek wtórny nie jest tu ściśle kontrolowany, platforma odsprzedaży FanSALE firmy Eventim oferuje bardzo duże możliwości” – mówi Suska.
Wartość rynkowa
Szacuje się, że rynek muzyki na żywo wzrośnie do 1,1 mld zł – 233 mln euro – do 2022 roku.
Podziały i kategorie międzynarodowe / krajowe
Do 2022 roku międzynarodowi artyści będą stanowić 44% wszystkich wydarzeń muzycznych, przy czym wiodące gatunki to pop (37%), festiwale (36%) i rock (14%). Jednak najszybciej rozwijającymi się gatunkami są hip-hop i electro, które zyskały na popularności w ostatnich latach dzięki pojawieniu się wielu młodych, ambitnych młodych polskich artystów.
„Polska scena muzyczna ma mocną bazę fanów, a ten segment dominuje na polskim rynku muzyki na żywo, co jest dość nietypowe w Europie” – mówi Droński.
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.