MOSKWA, 25 stycznia (Reuters) – Więcej rosyjskiego gazu skroplonego zastępuje dostawy kolejowe z Rosji, Białorusi i Kazachstanu tańszymi dostawami ze Skandynawii i Amsterdamu-Rotterdamu Polska kupująca zwiększyła w ubiegłym roku morski import europejskiego LPG o 73%. -Antwerp Hub, według danych Traders i Aegon.
Polski import LPG drogą morską wzrósł do 1,014 mln ton w 2022 r. i 585 tys. ton w 2021 r., podczas gdy rosyjskie dostawy kolejowe do Polski, w tym transport przez białoruskie koleje wewnętrzne, spadły o 200 tys. ton do 1,4 mln ton.
Rosyjski LPG, w przeciwieństwie do ropy i innych produktów ropopochodnych, nie podlega unijnemu zakazowi importu, ale polscy importerzy dywersyfikują łańcuchy dostaw, aby zwiększyć import nierosyjskiego LPG.
Import LPG drogą morską do Polski gwałtownie wzrósł w drugiej połowie 2022 r., ponieważ ceny propanu na podstawie CIF ARA wyniosły 100 USD za tonę poniżej białorusko-polskiego miasta granicznego Brześć (DAP Brześć).
Głównym dostawcą LPG do polskich portów w 2022 roku jest Szwecja, która odpowiada za 76,1% całkowitego importu drogą morską, czyli około 771 tys.
Udział rosyjskich dostaw LPG drogą morską w 2022 r. spadł do 3,1% z 8,5% w 2021 r. w związku z niższym eksportem Sibur z portu Ust-Luka.
Polski Gdańsk jest głównym węzłem importu LPG drogą morską z udziałem 59,8% lub 606 000 ton, podczas gdy Szczecin i Gdynia stanowią odpowiednio 24,7% i 13,3%.
W grudniu Polski Holding Chemiczny doc (ATTP.WA) Uruchomił nowy terminal przeładunkowy LPG w Policach i odebrał pierwszą cysternę LPG z USA.
Obiekt pozwoli Polsce na większy import LPG drogą morską, głównie z USA i regionu ARA.
Zgłoszone przez Reutera; Montaż przez Alexandra Smitha
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.