Po ciągłych inwestycjach w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, zdolności produkcyjne Polski wzrosną do 73 GWh w 2022 roku, wyprzedzając Stany Zjednoczone i stając się drugim co do wielkości na świecie po Chinach.
Polska dysponuje obecnie 6 proc. światowych mocy produkcyjnych, w porównaniu z 14 proc. dla wszystkich krajów europejskich, odnotowuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w opublikowanym w tym tygodniu raporcie na podstawie danych BloombergNEF. Są jednak za Chinami z 77% globalnych mocy produkcyjnych.
Jednak przy ostrej konkurencji w sektorze PSPA ostrzega, że Polska może spaść na szóste miejsce w światowej produkcji do 2027 r., ponieważ inne kraje inwestują w produkcję akumulatora litowo-jonowego, który zasila pojazdy elektryczne.
Jednak ostatnie lata pokazały, że wzrost tego sektora w Polsce jest silny. Wartość eksportu w sektorze baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat, z około 1 miliarda złotych (0,21 miliarda euro) w 2017 roku do 38,6 miliarda złotych (8,24 miliarda euro) w 2022 roku.
Oznacza to, że według danych GUS stanowi to 2,4% całego polskiego eksportu.
Rozwój ten został osiągnięty dzięki dużym inwestycjom firm zagranicznych, które zdecydowały się otworzyć w Polsce fabryki skupione na bateriach czy elektromobilności.
W Polsce znajduje się obecnie największa w Europie fabryka akumulatorów samochodowych otwarta przez LG Energy Solutions w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych oraz największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii otwarta w Gdańsku przez szwedzkiego producenta akumulatorów Nordvold.
Koreański SK Nexilis i niemiecki Mercedes-Benz to kolejne czołowe firmy inwestujące w sektor akumulatorowy w Polsce. Polska jest także największym w Europie eksporterem autobusów elektrycznych.
Zakłady produkcyjne i firmy zaczęły otwierać centra technologiczne zajmujące się promowaniem elektromobilności w Polsce, a szwedzki producent samochodów Volvo ogłosił w zeszłym miesiącu nowe centrum technologiczne w Krakowie.
Mercedes-Benz ogłosił plany zainwestowania ponad 1 miliarda euro w utworzenie w Polsce fabryki, która jako pierwsza będzie produkować wyłącznie elektryczne samochody dostawcze. https://t.co/HyQ9XdQaR8
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 grudnia 2022 r
Zdaniem PSPA, potrzebne są działania w trzech obszarach w celu dalszego wzmocnienia potencjału sektora baterii w Polsce i regionie: zwiększenie krajowych mocy produkcyjnych w zakresie surowców potrzebnych do produkcji ogniw i komponentów baterii; Rozwój wykwalifikowanych zasobów ludzkich; i zwiększyć innowacyjność w łańcuchu dostaw.
Sprawozdanie pokazuje jednak, że wzmocnienie europejskiego łańcucha wartości litu jest obecnie poważnym wyzwaniem.
Chociaż Europa posiada znaczne zasoby litu, „kilka komercyjnych operacji wydobywczych wciąż jest w przygotowaniu, m.in. w Czechach, Serbii i Rumunii” Agencja (PAP).
Volvo otwiera w Polsce nowe centrum technologiczne, w którym 600 inżynierów będzie wspierać dążenia firmy do stania się marką całkowicie elektryczną.
Kraków został wybrany jako lokalizacja, ponieważ „miasto jest rozwijającym się ośrodkiem technologicznym”, mówi Volvo https://t.co/VReuWsfe5y
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 1 marca 2023 r
Według Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG) „nie ma szans na znalezienie” złóż litu w Polsce.
„Aby branża akumulatorowa mogła uruchomić nowe moce wydobywcze i przetwórcze surowców w Polsce, konieczne jest uproszczenie procedur administracyjnych” – powiedział Rajch.
„Ważne jest również wdrażanie zachęt promujących technologie ponownego wykorzystania i recyklingu baterii, tworząc zamknięty cykl produkcji, eksploatacji i utylizacji” – dodał.
Unia Europejska zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych od 2035 roku, pomimo sprzeciwu Polski, jedynego państwa członkowskiego, które głosowało przeciwko planowi. https://t.co/AfCxgKZcle
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 28 marca 2023 r
Źródło głównego obrazu: Pakiet prasowy LG Energy Solutions
Alicja Ptak jest starszą redaktorką i dziennikarką multimedialną w Notes from Poland. Wcześniej pracował w Reuters.
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.