Pierwsza załoga astronauty Boeinga Starliner została powitana na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Pierwsza załoga astronauty Boeinga Starliner została powitana na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej
Nowa kapsuła Starliner Boeinga i inauguracyjna dwuosobowa załoga NASA bezpiecznie zadokowały w czwartek do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, gdzie przeprowadzono kluczowy test mający na celu sprawdzenie zdatności statku do lotu i zwiększenie konkurencji Boeinga z Rosją. Elona Muska SpaceX.

Do spotkania doszło pomimo utraty przez kilka silników odrzutowych kontroli naprowadzania, niektóre z powodu wycieku ciągu helu, co zdaniem NASA i Boeinga nie powinno zagrozić misji.

Statek kosmiczny CST-100 Starliner, na pokładzie którego byli astronauci-weterani Barry „Butch” Wilmore i Sunita „Sonny” Williams, przybył na platformę orbitalną po locie, który trwał około 27 godzin od wystrzelenia ze stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie.

W środę Boeing CST-100 Starliner odbył swój pierwszy załogowy lot kosmiczny z Cape Canaveral na Florydzie. Zdjęcie: Orlando Sentinel/TNS

Kapsuła wielokrotnego użytku w kształcie żelki, nazwana przez załogę „Calypso”, została wystrzelona w przestrzeń kosmiczną w środę na pokładzie rakiety Atlas V, wyposażonej i pilotowanej przez spółkę joint venture United Launch Alliance Boeinga-Lockheeda Martina.

Zadokował niezależnie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, podczas gdy obie orbitowały około 250 mil (400 kilometrów) nad południowym Oceanem Indyjskim, a oba statki kosmiczne leciały wokół globu obok siebie z prędkością około 17 500 mil (28 160 kilometrów) na godzinę.

Ostateczne podejście statku kosmicznego do ISS i dokowanie, po krótkim okresie, gdy Wilmore ręcznie sterował kapsułą, zostało pokazane w transmisji internetowej NASA.

„Dobrze jest mieć połączenie z wielkim miastem w niebie” – Wilmore przekazał przez radio informację do kontroli misji w Houston wkrótce po dokowaniu.

Po przybyciu na miejsce 58-letni Willmore i 61-letni Williams spędzili około dwóch godzin, wykonując serię standardowych procedur, takich jak sprawdzanie nieszczelności śluzy powietrznej i ciśnienia w korytarzu między kapsułą a Międzynarodową Stacją Kosmiczną, przed otwarciem włazów wejściowych.

Astronauci NASA Butch Wilmore i Sunita Williams w Kennedy Space Center w środę. Foto: Reuters

Transmisja wideo na żywo NASA pokazywała uśmiechniętych nowo przybyłych, ubranych w niebieskie kombinezony lotnicze, unoszących się nieważko na głowach po wyściełanym chodniku, jeden po drugim, w stronę stacji. Williams był pierwszy.

„Jesteśmy tak szczęśliwi, jak to tylko możliwe, że możemy tu być przestrzeń– powiedziała wkrótce potem podczas krótkiej ceremonii powitalnej.

Zostali ciepło przyjęci uściskami i uściskami dłoni przez siedmiu członków załogi przebywających obecnie na stacji: czterech amerykańskich astronautów i trzech rosyjskich astronautów.

READ  NASA ma kilka godzin do rozpoczęcia nowego rozdziału w eksploracji kosmosu przez ludzi na Księżyc

Plany przewidują, że Willmore i Williams pozostaną na pokładzie stacji przez około osiem dni, a następnie odlecą w powrotny lot, który zabierze Starlinera w ognistą podróż powrotną przez atmosferę ziemską i zakończy się lądowaniem ze spadochronem i poduszką powietrzną na pustyni w USA. Southwest, pierwsza tego rodzaju misja załogowa NASA.

Czwartek był pracowitym dniem dla amerykańskiego programu kosmicznego SpaceX Rakieta Starship nowej generacji przetrwała ognisty, hipersoniczny powrót z kosmosu i podczas czwartego lotu testowego przeprowadziła przełomową demonstrację lądowania na Oceanie Indyjskim.
Podczas lotu Starlinera na Międzynarodową Stację Kosmiczną odkryto wycieki helu w jego układzie napędowym, powodujące unieruchomienie niektórych z 28 silników odrzutowych używanych przez kapsułę do wykonywania precyzyjnych manewrów w przestrzeni kosmicznej. Jednak według NASA statek kosmiczny nadal ma wystarczającą liczbę działających silników odrzutowych, aby zrekompensować straty Boeinga. Dodatkowy silnik ciągu został wyłączony przez Kontrolę Misji tuż przed końcowym podejściem.

Środowy start Starlinera nastąpił po latach problemów technicznych, różnych opóźnień i pierwszej udanej misji testowej w 2022 r. do orbitującego laboratorium bez astronautów na pokładzie.

Usterki w ostatniej chwili doprowadziły do ​​odwołania pierwszych dwóch prób wystrzelenia Starlinera przez załogę, w tym wyciek helu wykryty w układzie napędowym kapsuły, który później urzędnicy uznali za niena tyle poważny, aby uzasadniał naprawę mechaniczną.

Ówczesne władze NASA i Boeinga powoływały się na wadę uszczelnienia elementu napędowego, która nie zatrzymywała helu w środku.

Boeing zbudował Starliner w ramach kontraktu z NASA, aby konkurować z kapsułą Crew Dragon firmy SpaceX, która od 2020 roku stała się dla amerykańskiej agencji kosmicznej jedynym sposobem wysyłania członków załogi ISS na orbitę z amerykańskiej ziemi. Obecna misja to pierwszy lot testowy Starlinera z astronautami na pokładzie, co jest wymogiem, zanim NASA będzie mogła certyfikować kapsułę do rutynowych misji astronautycznych.

READ  2022-06-29 | NDAQ: RKLB | informacja prasowa

Główną załogę lotniczą stanowiło dwóch weteranów NASA, którzy wcześniej spędzili w przestrzeni kosmicznej 500 dni: Wilmore (61 l.), emerytowany kapitan marynarki wojennej i pilot myśliwca, oraz Williams (58 l.), były pilot testowy helikoptera marynarki wojennej z większym doświadczeniem w lataniu 30 różnych samolotów.

Doprowadzenie Starlinera do tego punktu było dla Boeinga żmudnym procesem w ramach umowy o stałej cenie o wartości 4,2 miliarda dolarów z NASA, która chce anulować dwie różne amerykańskie misje na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Starliner spóźnił się o kilka lat i przekroczył budżet o ponad 1,5 miliarda dolarów. W międzyczasie działalność Boeinga w zakresie produkcji samolotów komercyjnych dotknęła seria kryzysów, które dotyczyły także samolotu 737 MAX.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *