Federalni regulatorzy powiedzieli w czwartek, że mogą teraz lepiej śledzić starty rakiet i statków kosmicznych powracających na Ziemię, potencjalnie skracając czas, w którym samoloty muszą być sterowane wokół operacji kosmicznych.
Federalna Administracja Lotnictwa poinformowała, że nowe narzędzie automatyzuje niemal natychmiastowe dostarczanie danych o torze lotu statku kosmicznego do krajowego systemu kontroli ruchu lotniczego.
Narzędzie o nazwie Space Data Integrator zastąpi system, w którym wykonywana jest większość pracy polegającej na ręcznym przekazywaniu danych telemetrycznych o statkach kosmicznych menedżerom kontroli ruchu lotniczego.
Firma SpaceX Elona Muska była pierwszą firmą, która udostępniła lotnicze dane telemetryczne z FAA, a inne firmy, w tym Blue Origin Jeffa Bezosa, dołączyły do programu, według FAA.
FAA poinformowała, że nowa technologia została po raz pierwszy użyta 30 czerwca do wystrzelenia Transportera 2 SpaceX, który wystartował z Cape Canaveral na Florydzie, przenosząc na orbitę dziesiątki satelitów. Agencja poinformowała, że zostanie on ponownie użyty wraz z oczekiwanym powrotem statku towarowego SpaceX z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
„Dzięki tej pojemności będziemy w stanie szybciej bezpiecznie ponownie otworzyć przestrzeń powietrzną i zmniejszyć liczbę samolotów i innych użytkowników przestrzeni powietrznej dotkniętych procesem startu lub ponownego wejścia” – powiedział administrator FAA Stephen Dixon.
Podczas operacji kosmicznych Federal Aviation Administration zamyka dużą część przestrzeni powietrznej na wiele godzin w przypadku awarii rakiety lub statku kosmicznego. Linie lotnicze muszą zmieniać trasy lotów, co powoduje większe spalanie paliwa i opóźnienia. Pojedyncze uruchomienie może wpłynąć na setki lotów.
Rozwój komercyjnego przemysłu kosmicznego, a wraz z nim liczba startów i powrotów, wzbudził wśród linii lotniczych obawy, że zakłócenia będą częstsze.
Według Federalnej Administracji Lotnictwa, w ubiegłym roku odbyło się 45 startów i powrotów w kosmos, co jest rekordem, aw tym roku może wzrosnąć do ponad 70.
FAA poinformowała, że inne zmiany, które już wprowadziła, zmniejszyły liczbę zamknięć przestrzeni powietrznej ze średnio ponad czterech godzin do nieco ponad dwóch godzin przed startem. Agencja stwierdziła, że narzędzie do integracji danych kosmicznych jeszcze bardziej zredukuje ten stan, ale nie podała dokładnego czasu.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”