NASA wybiera SpaceX, którego właścicielem jest Elon Musk, aby zwrócić astronautom uwięzionym w kosmosie, co jest nowym ciosem dla Boeinga

NASA wybiera SpaceX, którego właścicielem jest Elon Musk, aby zwrócić astronautom uwięzionym w kosmosie, co jest nowym ciosem dla Boeinga

Amerykańska Agencja Kosmiczna (NASA) ogłosiła, że ​​użyje kapsuły Dragon firmy SpaceX, aby sprowadzić dwóch astronautów, którzy od miesięcy utknęli w przestrzeni kosmicznej, co będzie nowym ciosem dla Boeinga.

Agencja stwierdziła, że ​​nie ma zaufania do kłopotliwej kapsuły Starliner Boeinga, która powróci na Ziemię bez załogi, oraz że astronauci Sunita Williams i Barry „Butch” Wilmore wrócą do domu w lutym 2025 r.

Pani Williams i pan Willmauer pozostaną na ISS do tego czasu, gdyż przebywają tam od początku czerwca.

To kolejna porażka Boeinga, który od stycznia doznał serii wypadków i kolejnych procesów sądowych Panel eksplodował w Boeingu 737 na Alasce Odrzutowiec Max 9 w trakcie lotu.

Administrator NASA Bill Nelson powiedział, że decyzja w sprawie Starlinera była wynikiem „zaangażowania w bezpieczeństwo”. „Naszą podstawową wartością jest bezpieczeństwo, które jest naszą gwiazdą północną” – powiedział reporterom w sobotę.

„NASA zdecydowała, że ​​Butch i Sunny powrócą z dziewiątą załogą w lutym przyszłego roku, a Starliner powróci bez załogi” – powiedział Nelson.

Do zespołu dołączą Sunita Williams i Barry
Sunita Williams i Barry „Butch” Wilmauer zostaną sprowadzeni do domu w lutym 2025 r. (NASA)

„Chcę, abyście wiedzieli, że Boeing sumiennie współpracował z NASA, aby uzyskać dane niezbędne do podjęcia tej decyzji. Chcemy lepiej zrozumieć pierwotne przyczyny i wprowadzić ulepszenia konstrukcyjne, aby pojazd Boeing Starliner służył jako ważny element bezpieczeństwa naszej załogi. przylot na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Nelson dodał, że rozmawiał z nową dyrektor generalną Boeinga Kelly Ortberg, która powiedziała, że ​​firma będzie kontynuować prace nad rozwiązaniem problemów po powrocie Starlinera.

„Loty kosmiczne wiążą się z ryzykiem, nawet w najbezpieczniejszych i najbardziej rutynowych sytuacjach” – powiedział Nelson. „Lot testowy ze swej natury nie jest ani bezpieczny, ani rutynowy, więc decyzja o pozostawieniu Butcha i Sonny’ego na pokładzie ISS i sprowadzeniu Boeinga Starlinera do domu bez załogi jest wynikiem dbałości o bezpieczeństwo.

READ  Biblioteka Stanleya A. Milnera przedstawia nową przestrzeń kuchenną na lekcje gotowania

„Naszą podstawową wartością jest bezpieczeństwo, które jest naszą gwiazdą północną. Jestem wdzięczny NASA i Boeingowi za ich zespoły oraz za całą niesamowitą, szczegółową pracę, którą wykonali, aby podjąć tę decyzję”.

SpaceX Elona Muska wysyła załogi na Międzynarodową Stację Kosmiczną od 2020 roku.

Zamiast wystrzelić pełną czteroosobową załogę, SpaceX wyśle ​​​​tylko dwie osoby, gdy wystrzeli Dragon na stację pod koniec września. Załoga, w skład której wejdą Williams i Willmore, ma powrócić na Ziemię w lutym 2025 r.

Wilmore i Williams w przedsionku łączącym moduł z pojazdem Starliner
Wilmore i Williams w przedsionku łączącym moduł z pojazdem Starliner (tata)

Były astronauta Ken Bowersox powiedział, że decyzja o wyborze SpaceX do sprowadzenia astronautów z powrotem była „jednomyślna” wśród urzędników NASA.

Boeing upierał się wcześniej, że nadal znajduje się za pojazdem Starliner, który 6 czerwca miał problemy mechaniczne w drodze do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach misji, która miała trwać osiem dni.

Czerwcowy lot był pierwszą załogową misją na Międzynarodową Stację Kosmiczną na pokładzie pojazdu Starliner, będącym pionierskim osiągnięciem kosmicznego giganta mającym na celu konkurowanie ze SpaceX o kontrakty z NASA.

Boeing odnotowuje spowolnienie produkcji od czasu, gdy obawy dotyczące bezpieczeństwa wywołały serię dochodzeń federalnych. W sumie firma dostarczyła w tym roku o około 90 samolotów mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Jak wynika z opublikowanego w zeszłym miesiącu raportu opublikowanego przez Dziennik Wall Street. Niedobory części i inne problemy sprawiły, że Boeing ma prawie 200 odrzutowców, głównie na lotniskach, w fabrykach za granicą, a nawet na parkingach dla pracowników.

Boeing stoi także w obliczu serii procesów sądowych dotyczących nadużyć produkcyjnych po tym, jak uszczelka drzwi samolotu 737 MAX 9 eksplodowała podczas lotu liniami Alaska Airlines w styczniu. Wcześniej samoloty MAX rozbiły się także w 2018 r. w Indonezji i w 2019 r. w Etiopii, w wyniku czego zginęło 346 osób.

READ  Nowy park o tematyce kosmicznej w Kent puszcza wodze fantazji

Podczas napiętego przesłuchania w Senacie w czerwcu dyrektor generalny David Calhoun przeprosił rodziny ofiar katastrofy, mówiąc, że borykająca się z problemami firma „w pełni zaangażowała się” w zapewnienie bezpieczeństwa samolotów w przyszłości.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *