Załogowy statek kosmiczny Starliner Boeinga jest na dobrej drodze do wyniesienia pierwszych astronautów w kosmos w kwietniu.
W aktualizacji z 17 lutego przedstawiciele NASA i Boeinga wyjaśnili pracę firmy lotniczej, która przystąpiła do Programu Załóg Komercyjnych NASA i gdzie historyczny lot może pasować do manifestu zatłoczonej stacji kosmicznej w nadchodzących miesiącach.
„Nie mamy żadnych wielkich ogłoszeń, ale pomyśleliśmy, że podzielimy się postępami” – powiedział Steve Stitch, dyrektor programu Commercial Crew w NASA, na początku rozmowy w zeszłym tygodniu. Do Stitcha dołączyli Jeff Aaron, dyrektor ds. inżynierii systemów i biura integracji w programie NASA Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) oraz Mark Nappi, wiceprezes Boeinga i kierownik programu statku kosmicznego CST-100 Starliner.
Trio spotkało się, aby przekazać aktualne informacje na temat postępów Starlinera i podać szacunkowe ramy czasowe nadchodzącego testu personelu pokładowego (CFT). Ostatnia misja Starlinera, Orbital Flight Test 2 (OFT-2), została wystrzelona bez załogi na pokładzie w maju 2022 r. Statek kosmiczny był zadokowany w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przez niespełna tydzień i pomimo problemów z niektórymi manewrami orbitalnymi pojazdu i zachowanie, sterowanie pchnięciami (OMAC) ) Podczas wejścia na orbitę OFT-2 został uznany za udany po powrocie na Ziemię.
Powiązany: Starliner: statek kosmiczny nowej generacji firmy Boeing dla astronautów
„Spędziliśmy lato, rozumiejąc to wszystko, i mniej więcej w październiku wyznaczyliśmy cel na kwiecień dla misji finansowania terroryzmu w oparciu o prace, które nas czekają, problemy sprzętowe, które mieliśmy, a następnie produkt inżynieryjny, który musiał być zbudowany” – powiedział Mark Nappi w aktualizacji. „Wykonaliśmy nasze projekty, przetestowaliśmy to urządzenie, a analiza jest zakończona”.
Nappi dodał, że nadszedł czas, aby „zawinąć wszystko w łuk i upewnić się, że my (Boeing) zrobiliśmy to, co powiedzieliśmy, że zrobimy”.
Kolejnym ważnym kamieniem milowym w rozwoju Starlinera będzie ładowanie paliwa do modułu serwisowego pojazdu. Pomyślne załadowanie paliwa rozpoczyna 60-dniowe okno dla NASA i Boeinga na rozpoczęcie misji CFT, ograniczenie wprowadzone przez Boeinga w celu złagodzenia zużycia zaworów w układzie napędowym pojazdu. Ta korozja i zablokowany zawór opóźniły próbę wystrzelenia OFT-2 w sierpniu 2021 r. Z powodu reakcji paliwa napędowego z wilgocią atmosferyczną.
„Dzisiaj jesteśmy bardziej pewni środków łagodzących, które wprowadziliśmy dzięki systemom oczyszczania i uszczelnieniu złączy, aby nie powodować tego rodzaju wycieku wilgoci do zaworu, ale nadal mamy 60-dniowe wytyczne – powiedział Nappi.
(Otwiera się w nowej karcie)
Kiedy dokładnie nastąpi uruchomienie w tym mniej więcej dwumiesięcznym oknie, uruchomienie zależy od wielu czynników, w tym końcowej książki dotyczącej awarii silnika OMAC OFT-2. „Jest tylko jeden duży przedmiot, którego nie zamknęliśmy… i jest to awaria OMAC, którą mieliśmy [on OFT-2]Nabi powiedział: „Pracujemy z NASA, aby upewnić się, że oboje się na to zgadzamy [the] Pole w drzewie błędów można zamknąć. Zwrócimy to do zarządu tutaj na początku marca i podejmiemy te decyzje. ”
Kolejną komplikacją planowania następnego lotu Starlinera jest ruch na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Starliner jest przystosowany tylko do dokowania w porcie przed stacją. Jeśli chodzi o przyszłe remonty statków kosmicznych Boeinga, Nappi zauważył, że Starliner będzie miał „możliwość obsługi dwóch portów”, ale nie będzie gotowy do następnego lotu Starlinerem. SpaceX Crew Dragon Endurance, który wystrzelił misję Crew-5 w październiku, jest obecnie zadokowany w przednim porcie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Załoga-5 ma odlecieć jakiś czas po przybyciu Załogi-6, która wystartuje na początku przyszłego tygodnia.
Rozszerzenie korka na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przez Steve’a Stitcha. „Patrząc na stację kosmiczną i komercyjne dane załogi, oczywiście priorytetem jest ukończenie tej rotacji załogi. Uruchamiamy Załogę-6, dokujemy Załogę-6, a następnie przywracamy Załogę-5. Kolejnym priorytetem jest wykonanie tej misji ładunkowej do uzupełnij zaopatrzenie stacji kosmicznej i poeksperymentuj. O załodze na pokładzie. Następnie kolejnym priorytetem jest…
Uruchomienie ruchu na platformach to kolejny czynnik, z którym musi sobie poradzić Starliner Flight. Statek kosmiczny Boeinga startuje na rakiecie ULA Atlas V, która jest już wycofywana z nowej i ulepszonej rakiety Vulcan firmy – również zbliża się do pierwszego startu. „[ULA has] „Ważny kamień milowy, który chcieliby osiągnąć w tym samym czasie, dodatkowo komplikuje nasz ruch na ISS” – powiedział Nappi podczas rozmowy, dodając, że on i kierownicy misji w kontakcie z ULA „nadal czują się w połowie drogi do osiągnięcia okres do końca kwietnia jest dla nas korzystny.” , i równowaga z priorytetami ULA.”
Po uruchomieniu Starliner będzie przewoził astronautów NASA Barry’ego „Butcha” Wilmore’a i Suni Williamsa na Międzynarodową Stację Kosmiczną przez dwa tygodnie, zanim Starliner wróci na Ziemię, lądując w White Sands w Nowym Meksyku. Po zakończeniu, zakładając, że wszystkie cele misji zostaną osiągnięte, NASA może oficjalnie certyfikować Starlinera do lotu z załogą i umieścić pojazd na orbicie wraz z flotą SpaceX Crew Dragon, aby przewozić astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną iz powrotem.
Według Nappi, Boeing „robi postępy, których potrzebujemy, aby być gotowym na rotację załogi zimą 24 roku”. Po rotacji Boeing spodziewa się latać jednym statkiem Starliner rocznie.
Podążaj za nami @ćwierkać (Otwiera się w nowej karcie)lub w Facebook (Otwiera się w nowej karcie) I Instagram (Otwiera się w nowej karcie).
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”