CAPE CANAVERAL, Floryda – Boeing i NASA ogłosiły dzisiaj (3 maja), że nowy statek kosmiczny Starliner zostanie „wystrzelony” po raz pierwszy w historii przez astronautę w poniedziałek (6 maja).
O ile nie będzie złej pogody lub jakichkolwiek problemów technicznych występujących w ostatniej chwili, Starliner otrzymał zgodę na wysłanie dwóch doświadczonych astronautów NASA i dwóch byłych pilotów testowych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Na pokładzie tej misji, znanej jako Crew Flight Test (CFT), będą dowódca Barry „Butch” Wilmore i pilot Sonny Williams.
Para kończy w ostatniej chwili elementy szkolenia i przechodzi kwarantannę w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego przed historycznym startem, który ma wystartować w Mundau o 22:34 EDT (02:34 GMT we wtorek, 7 maja) z Space Launch Complex 41 o godz Przylądek . Stacja Sił Kosmicznych Canaveral. Relacja będzie transmitowana na żywo na Space.com i za pośrednictwem NASA TV.
„Przeprowadziliśmy przegląd gotowości do startu i wszyscy głosowali za kontynuacją działań” – powiedział Steve Stich, dyrektor programu Commercial Crew Programu NASA, podczas dzisiejszej konferencji prasowej.
CFT będzie nie tylko pierwszym lotem astronautów na pokładzie Starlinera Boeinga, ale także pierwszym startem w tę misję rakietą Atlas V należącą do United Launch Alliance (ULA). Ułożona rakieta zostanie wystrzelona jutro (4 maja).
Powiązany: Latałem statkiem kosmicznym Boeing Starliner w 4 różnych symulatorach. Tego się dowiedziałem (wideo, zdjęcia)
W oczekiwaniu na sukces CFT Boeing dołączy do SpaceX i będzie wysyłał sześciomiesięczne operacyjne misje załogowe na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Obie firmy zabezpieczyły kontrakty z załogami komercyjnymi od NASA w 2014 r., przy czym Boeing był wówczas wart 4,2 miliarda dolarów w porównaniu do 2,6 miliarda dolarów SpaceX.
Od tego czasu SpaceX wysłało 12 misji załogowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną, w tym lot testowy w 2020 r., natomiast pierwszy załogowy lot Starlinera został opóźniony z kilku powodów. Pierwszy bezzałogowy lot pojazdu Boeinga na Międzynarodową Stację Kosmiczną, który wystartował w grudniu 2019 r., nie dotarł do celu ze względu na usterkę techniczną. Pandemia i konieczność rozwiązania problemów, które pojawiły się podczas pierwszego lotu, opóźniły drugi bezzałogowy lot testowy Starlinera do maja 2022 r. Wysiłek zakończył się sukcesem, docierając do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i osiągając wszystkie pozostałe główne cele.
Wystrzelenie CFT zaplanowano następnie na 2023 r. – do czasu ujawnienia bardziej krytycznych problemów, takich jak problemy z głównymi spadochronami kapsuły i łatwopalną taśmą na przewodach kapsuły. Wszyscy potwierdzili, że zespół ma już za sobą te problemy i że CFT jest gotowe do działania. Jeśli pierwszy lot astronauty przebiegnie pomyślnie, pierwsza operacyjna misja załogowa Starlinera powinna nastąpić w 2025 r.
Zespoły NASA i Boeinga przeprowadziły w zeszłym tygodniu ocenę gotowości CFT do lotu. W wyniku tej analizy zidentyfikowano dwie kwestie wymagające dalszej uwagi: konieczna byłaby wymiana zaworu na platformie startowej oraz inżynierowie chcieli dokładniej zbadać scenariusze awaryjne w celu wyeliminowania przedniej osłony termicznej Starlinera podczas ponownego wejścia w atmosferę ziemską.
Stitch powiedział dzisiaj, że prace te zostały już ukończone ku zadowoleniu zespołów.
Powiązany: Pierwsi astronauci Boeinga Starliner są gotowi do wystrzelenia na Międzynarodową Stację Kosmiczną dla NASA (wyłącznie)
Starliner-1, pierwsza misja operacyjna kapsuły, ma wysłać na ISS trzech astronautów: Mike’a Finke z NASA (który służy również jako astronauta rezerwowy CFT), Scotta Tingle’a z NASA i Joshuę Kutrica z Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej.
Ale to czeka na sukces CFT, w ramach którego Williams i Willmore kilkukrotnie ręcznie sterują statkiem kosmicznym, testują procedury awaryjne dotyczące zasilania i komunikacji oraz poddają próbie statek kosmiczny Starliner przed przyszłymi misjami.
Wizją NASA jest, aby należące do SpaceX statki kosmiczne Dragon, Starliner i rosyjski Sojuz w ciągu najbliższych kilku lat nadal wysyłały załogi astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Wybrana grupa astronautów NASA w dalszym ciągu korzysta z Sojuza ze względów politycznych i rezerwowych, a Rosja zobowiązała się do wysyłania załóg w powietrze co najmniej do 2028 roku.
Chociaż Starliner nie został jeszcze wysłany do prywatnych misji, Boeing wykona około sześciu lub siedmiu misji dla NASA w nominalnym okresie życia ISS do 2030 r. Prace nad kilkoma prywatnymi stacjami kosmicznymi mogą więc jeszcze potrwać. miejsca docelowe Dla Starlinera, Smoka i Sojuza po wycofaniu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”