Podczas wywołanych pandemią blokad w Kanadzie, Niektóre normy społeczne Upadli na pobocze drogi, gdzie ludzie spędzali większość czasu w domu ze swoimi współlokatorami lub najbliższą rodziną.
Jedną z tych zasad była wskazówka dotycząca posiłków w restauracjach. Z restauracjami restauracyjnymi zamkniętymi na wiele miesięcy i patiami w dużej mierze niedostępnymi w miesiącach zimowych, jedzenie poza domem jest reliktem świata sprzed pandemii.
Teraz, gdy restauracje w całym kraju ponownie otwierają swoje drzwi na posiłki w lokalach, niektórzy Kanadyjczycy mogą się zastanawiać, czy w ciągu ostatnich dwóch lub trzech lat zmieniły się zasady społeczne dotyczące napiwków. Na przykład dane dostarczone przez kanadyjskie restauracje pokazują, że Kanadyjczycy są coraz lepsi Wyższy procent rachunków z restauracji niż przed pandemią.
Aby pomóc wyjaśnić najnowsze zasady zaangażowania, Julie Place Cuomo, dyrektor ds. etykiety w etiquettejulie.com, oferuje kilka wskazówek.
Czy napiwki w restauracjach są obowiązkowe?
Chociaż dawanie napiwków w restauracjach nie jest powszechne w niektórych częściach świata, na przykład w całej Europie, Blais Comeau powiedział, że jest to ugruntowana praktyka kulturowa w Kanadzie i część nieformalnej umowy społecznej, w ramach której ludzie tutaj żyją razem. Nie jest to wymóg prawny, ale praktyka, na której opierają się pracownicy branży usługowej w odniesieniu do części swoich dochodów.
„To układ zbiorowy, który każdy w tej społeczności zawiera lub uznaje” – powiedział Blais Comeau w wywiadzie telefonicznym dla CTVNews.ca. „Oczekuje się, że dojdzie do punktu, w którym rząd federalny opodatkowuje tych ludzi za to, co postrzegają jako takie rekompensatę za napiwki, więc powinno to być bardzo jasne”.
Zgodnie z obecnymi normami społecznymi, Blais Comeau powiedział, że opuszczenie restauracji bez zmiany serwera byłoby ogromnym błędem.
„Nawet jeśli usługa nie jest dobra, nadal istnieje tradycja o zwyczaju dawania napiwków” – powiedziała. „Na pewno możesz mniej napiwków, a potem upewnij się, że mówisz dlaczego”.
„Są ludzie, którzy decydują się już nie dawać napiwków i myślę, że nie oznacza to uznania społeczeństwa, w którym się znajdujesz… i zapominania, że jesteś obywatelem. Ten element grupy, ten element społeczeństwa, to etykieta. Etykieta ewoluuje z czasem”.
Jaka powinna być standardowa rada?
Blais Comeau powiedział, że standardowa wskazówka dla restauracji w Kanadzie wynosi od 15 do 18 procent rachunku przed opodatkowaniem. Powiedziała, że w większości przypadków odpowiednie jest 15 procent. Jednak każdy, kto chce zbudować dobre relacje z organizacją – na przykład ktoś, kto często organizuje tam spotkania biznesowe – może chcieć zapłacić większą kwotę. Podobnie wyjątkowa usługa może być warta wyższej napiwku.
Blais Comeau powiedział, że nawet jeśli usługa była wadliwa, goście nadal musieli dawać napiwki.
Powiedziała: „Kiedy usługa nie jest odpowiednia, a usługa nie jest dobra, powinien nastąpić wzrost, ponieważ zostałeś obsłużony. Możesz zejść do może 10 procent. Ale najważniejszą rzeczą jest wspomnienie o tym, aby menedżera, bo jeśli nie wiedzą, nie będą w stanie tego naprawić”.
Co by było, gdyby automat rabatowy poprosił o wyższy napiwek?
Blais Comeau powiedział, że coraz więcej restauracji w całym kraju programuje swoje automaty dyskontowe, aby sugerować stawki napiwków powyżej standardowych 15 do 18 procent. Powiedziała, że ludzie powinni więcej napiwków, jeśli chcą, ale to nie jest wymóg.
„Nie bój się sugerować 20 do 25 procent na urządzeniu” – powiedziała. „Zawsze jest opcja, w której możesz dostosować, dostosować i wprowadzić 15 procent”.
Czy powinienem zwrócić się do strzyżenia włosów lub innej osobistej usługi?
Blais Comeau powiedział, że zwyczajem jest dawanie napiwków za usługi takie jak strzyżenie, lakier do paznokci, pedicure i przejazdy taksówką, ale nie w takim stopniu, jak w restauracjach.
„Zazwyczaj dla wszystkich tych usług jest to około 10 procent” – powiedziała.
Ostrzegł, że nie należy dawać napiwków za leczenie przepisane przez lekarza, gdyż osoba świadcząca usługę może podlegać kodeksowi etycznemu. To samo dotyczy nauczycieli, trenerów, pracowników służby zdrowia i każdego, kogo można uznać za łapówkę.
Czy istnieją zasady dotyczące restauracji?
Napiwki za etykietę idą w obie strony, a Blais Comeau powiedział, że personel restauracji nigdy nie powinien zastraszać klientów do podawania poufnych informacji, ani nie powinien ich upominać za pozostawienie wystarczającej ilości informacji.
Uważają również za fałszywy błąd, gdy restauracje przypisują określone wartości procentowe w systemie rabatowym, takie jak „dobry”, „niesamowity” i „doskonały”.
„Kiedy po raz pierwszy dostałem terminal (w słowach) „niesamowity” i „super”, pomyślałem: „O mój Boże. „Jestem dorosłą kobietą” – powiedziała. „Przychodzę do restauracji ze zrozumieniem, że muszę dawać napiwek, ale na pewno nie chcę otrzymywać dodatkowych instrukcji”.