Prowadzona przez Marię Angelicosis Gaz MaranDział transportu gazu należący do greckiej grupy Angelicous Shipping Group oraz norweski przewoźnik Natchen OAS Shipping będą dostarczać do PGNiG w Polsce dwa nowo budowane gazowce skroplonego gazu ziemnego (LNG).
Statki będą budowane wyłącznie dla PGNiG i wejdą do służby w 2025 roku. Podobny do gazowców LNG Wcześniej zamówione Z PGNiG statki będą miały pojemność 174 000 metrów sześciennych, a PGNiG Supply & Trading (PST) będzie ich jedynym użytkownikiem przez 10 lat, z możliwością przedłużenia czarteru. Oprócz wcześniej czarterowanych przewoźników, nowa flota PGNiG będzie składać się z ośmiu statków, z których dwa będą operować od przyszłego roku.
„Ilość odzyskanego LNG zakontraktowanego przez PGNiG ze Stanów Zjednoczonych wynosi obecnie ok. 9 mld km rocznie, z czego aż 7 mld m3 w ramach kontraktów FOP (free on board), z czego PGNiG odpowiada za odbiór, transport i rozładunek LNG w porcie W ramach umów czarterowych skroplony gaz ziemny może być skutecznie dostarczany na polski rynek, ale zbiornikowce LNG mogą być wysyłane do dowolnego terminalu LNG na świecie – powiedział Paweł Majewski, prezes Zarządu PGNiG.
PGNiG posiada licencje na trzy już skonfigurowane zbiornikowce LNG, każdy o pojemności około 160 000 m3, co odpowiada przeładowaniu LNG z 80 do 90 m3. Dwa z tych statków trafią do spółki do końca pierwszej połowy 2022 r. i będą dostępne w drugiej połowie trzeciego roku, co pozwoli PGNiG na zakup LNG już w ramach umów FOB w 2022 roku.
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.