Czołowy polski przedsiębiorca zaapelował do rządu, aby nie rezygnował z planów poprzednika dotyczących budowy nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego pod Warszawą. Mówią, że może stać się „wielką siłą napędową polskiej gospodarki”.
Projekt, zwany Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK), był sztandarowym projektem byłej rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS). Jednak nowy rząd koalicyjny pod przewodnictwem Donalda Tuska, który objął urząd w grudniu, zaproponował kontynuację planów.
Plany budowy nowego „megalotniska” w Polsce, sztandarowy projekt byłej partii rządzącej, zostały odłożone przez nowy rząd.@jacek_plaza Analizuje argumenty ekonomiczne i polityczne towarzyszące projektowi oraz kwestię jego kontynuacji https://t.co/a36GcUNRwl
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 lutego 2024 r
W tym tygodniu Polska Globalna Rada Ludzi Biznesu (RPPG) – złożona z liderów wiodących polskich firm, takich jak Synthos, Fakro, Oshee, Maspex i Columbus Energy – opublikowała list otwarty do Tuska w sprawie wsparcia dla CPK.
„Bazując na doświadczeniach biznesowych firm skupionych w RPPG, wierzymy, że projekt CPK ma potencjał, aby stać się wielką siłą napędową polskiej gospodarki” – napisali.
„Wdrożenie tego doprowadzi do wzmocnienia wielu gałęzi polskiej gospodarki, będąc jednocześnie ważną inwestycją w zrównoważony rozwój w zakresie ochrony środowiska, ale także zwiększania zamożności Polaków” – kontynuowano w piśmie. .
Liderzy biznesu podkreślali, że CPK nie należy postrzegać „jako wysiłek polityczny jednego z aktorów polskiej sceny politycznej, ale jako pomysł proponowany i analizowany od wielu lat”.
Choć o idei budowy nowego, dużego lotniska w Polsce dyskutowano już od ponad dekady, pomysł ten znacząco rozwinął się dopiero pod rządami PiS, który sprawował władzę w latach 2015-2023. Największy na świecie, obsługujący rocznie ponad 100 milionów pasażerów.
W zeszłym roku koncepcja projektowa CPK została udostępniona przez Foster + Partners i Bureau Happold. Wkrótce potem na partnerów inwestycyjnych wybrano konsorcjum składające się z francuskich Vinci Airports i australijskiego funduszu IFM Global Infrastructure Fund, które wniosły do projektu 1,8 miliarda euro.
Jednak po zastąpieniu przez rząd Tuska PiS, odwołano szefa CPK, wymieniono radę nadzorczą i rozpoczęto kontrolę projektu. Wiele osobistości nowej koalicji rządzącej wyraziło wątpliwości, czy plan zostanie zrealizowany zgodnie z planem.
Szef planowanego nowego „megalotniska” i węzła transportowego w centralnej Polsce – sztandarowego projektu byłego rządu PiS – został zwolniony, a nowy rząd rozpoczął kontrolę planów. https://t.co/ymyYYwvxra
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 22 stycznia 2024 r
Tymczasem plany rozbudowy obecnego największego warszawskiego lotniska Chopina ogłoszono dzień przed publikacją listu otwartego RPPG w tym tygodniu. Jego przepustowość zostanie zwiększona z 20 mln pasażerów rocznie do 30 mln w 2029 r.
To skłoniło część działaczy PiS do oskarżenia nowego rządu o skuteczne pokrzyżowanie planów budowy nowego megalotniska. „Projekt CPK został oficjalnie pogrzebany” – napisała wiceprzewodnicząca partii Beata Sitlow. „Tusk nie jest tu po to, żeby rozwijać Polskę. On jest po to, żeby Polska niszczyć.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek nazwał jednak takie twierdzenia „świadomą dezinformacją”. „Wszystko działa” – powiedział serwisowi finansowemu Money.pl [on CPK] Wciąż w toku”.
Również w wywiadzie Rzeczpospolita Codziennie Lasek mówił: „Oczywiście, że utworzymy CPK… ale nie tak, jak planował PiS, który bez odpowiedniego przygotowania i planowania chciał wydać miliardy”, powołując się na populistyczne argumenty na ten temat. [national] Godność zamiast konkretnych kalkulacji”.
Projekt Budovi Centralnego Bord Kommunikasijnego ni Jostani Vaikasoni. Ale Neerelne Jest, ab #Lotnisko — czyli pierwszy organ tego narzędzia komunikacyjnego ruszylo w 2028 roku#cbk #Maciejlasek
Klikając,https://t.co/k4WtJsQ3qF
— Rzeczpospolita Biznes (@RPEkonomia) 17 kwietnia 2024 r
Wicepremier Krzysztof Gawkowski powiedział dziś Polsat News, że rządowy audyt CPK wciąż trwa i do czasu jego zakończenia „nie możemy zdecydować, co dalej z tą inwestycją”.
„[We need to] Wiemy, jak jest z finansowaniem, czy jest ono zapewnione, na co wydaliśmy pieniądze, jak możemy wykorzystać całą infrastrukturę, czyli kolej połączoną z transportem lotniczym, do budowy hubu w Polsce” – dodał. „Jeśli te liczby będą pozytywne, projekt będzie kontynuowany”.
Za planem opowiedział się w piątek prezydent Andrzej Duda, sojusznik PiS i zwolennik CPK. „Nie słuchajcie negatywnie nastawionych inwestorów” – ostrzegł. „Nie daj się zwieść tej myśli [the CPK project] Można je zastąpić wieloma mniejszymi lotniskami.”
„Dziś trzeba realizować duże inwestycje transportowe, handlowe i turystyczne, abyśmy mogli podróżować z Polski na cały świat, abyśmy nie musieli jechać do Frankfurtu, Londynu, Paryża czy Amsterdamu, aby przesiadać się na duży samolot. Kolejny. kontynent” – dodał.
Prezydent @AndrzejDuda Och, detektyw Wheelkich ⤵️ pic.twitter.com/IoqVsS7NYb
— Kancelaria Prezydenta (@prezydentpl) 3 maja 2024 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.
Źródło zdjęcia głównego: CPK (materiały prasowe)
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisał o sprawach polskich w różnych publikacjach Polityka zagraniczna, Europa polityczna, EUobserver I Dziennik Gazeta Prawna.
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.