Tesla Cybertruck, pierwszy pojazd Tesli, w którym w pełni wykorzystano większe ogniwo formatu 4680, był nieczynny przez około miesiąc. Ponieważ jednak w rękach publicznych znajdują się jedynie ograniczone ilości tego samochodu, nadal pojawia się wiele pytań dotyczących samochodu.
Teraz mamy odpowiedź na jedno z najważniejszych pytań: szybkość ładowania. Nie jest wspaniale – ale to może nie być cała historia.
Maksymalna prędkość ładowania, mierzona w kilowatach lub kilowatach, to jedna z najważniejszych statystyk dotyczących pojazdu elektrycznego – i prawdopodobnie ważniejsza niż zasięg. Im wyższa szybkość ładowania, tym szybciej możesz wrócić na drogę podczas sesji ładowania. Starsze pojazdy elektryczne charakteryzują się szybkością ładowania prądem stałym wynoszącą około 50 kW, co jest bardzo powolne jak na dzisiejsze standardy, przy czym pojazdy elektryczne zazwyczaj mają moc 150 kW lub więcej, a niektóre modele nawet 350 kW. Doładowania V3 Tesli mogą dostarczyć do 250 kW mocy, czyli bardzo szybko, chociaż nowe silniki V4 są o 350 kW szybsze.
Ale innym ważnym aspektem ładowania jest krzywa ładowania, czyli szybkość, z jaką samochód „schodzi” ze szczytowej szybkości ładowania do niższej. Pojazdy elektryczne nie są w stanie utrzymać szczytowej szybkości ładowania w nieskończoność, dlatego zazwyczaj utrzymują ją przez pewien okres czasu, po czym spadają do niższej. Właśnie dlatego samochody elektryczne zazwyczaj wskazują czas ładowania prądem stałym jako „do 80%”, ponieważ ładowanie powyżej 80% przy dużej szybkości jest ogólnie niekorzystne dla trwałości akumulatora.
Do tej pory było to pytanie otwarte w przypadku Cybertrucka, zwłaszcza że jest to pierwszy pojazd Tesli w pełni wykorzystujący ogniwa w formacie 4680, które, jak stwierdzono, mają nieco gorszą wydajność ładowania niż poprzednie ogniwa w formacie 2170.
Film przedstawiający krzywą ładowania Cybertruck
Ale w nagraniu, które zamieścił Nasze cyber życie, nowym kanale YouTube stworzonym przez parę, która dwa tygodnie temu odebrała swój Cybertruck, wiemy już, jak wygląda krzywa ładowania Cybertrucka. Dotychczasowe filmy na kanale skupiały się wyłącznie na doświadczeniach związanych z posiadaniem Cybertrucka przez parę, która nigdy wcześniej nie posiadała Tesli (ale jedna z nich wydaje się być pracownikiem Tesli – co wyjaśnia wczesną dostawę Cybertrucka).
Film w pełni dokumentuje ładowanie Cybertrucka do ładowarki Tesli Mesa w Arizonie, turbosprężarkę V3 zdolną do dostarczenia maksymalnej mocy 250 kW. Większość filmów to 5-krotne ujęcia ekranu poklatkowe podczas sesji ładowania, chociaż nasze Cyber Life jest pomocne Wykresy Pokaż stawkę opłaty dla tych, którzy „nie są zainteresowani oglądaniem schnięcia farby”.
Jak widać na filmie i towarzyszących wykresach, Cybertruck wydaje się mieć stosunkowo słabą krzywą ładowania, przynajmniej w przypadku tej sesji ładowania z ruchliwą ładowarką V3 Supercharger. Samochód uruchamia się ze stanem naładowania 14% po około 20 minutach wstępnego kondycjonowania (automatyczny proces podnoszenia temperatury akumulatora w celu zaakceptowania wyższych szybkości ładowania).
Natychmiast przeskakuje do szybkości ładowania 255 kW, ale zaczyna bardzo szybko spadać, a szybkość ładowania stopniowo maleje, zaczynając od 20% SOC. Przy 40% SOC moc samochodu spada do 150kW, 100kW przy 60% SOC i osiąga poziom 75-80kW przy około 66% SOC, który utrzymuje się do około 90% – kiedy kamera YouTube się zatrzyma i nadjeżdża Cybertruck na zewnątrz.
Ogólnie rzecz biorąc, była to 50-minutowa sesja ładowania przy 14–90%, co dodało 94 kWh mocy do 123 kWh akumulatora Cybertrucka. Lub przy standardowym limicie 80%, 14-80% zajmuje 40 minut.
Krótkie porównanie z innymi pojazdami
Samochody Tesli zwykle dość wcześnie się wyczerpują, ale rekompensują to wysokimi stawkami ładowania w godzinach szczytu. Zwykle lepiej jest wykonywać częstsze i krótsze sesje ładowania, aby skorzystać z wyższych szybkości ładowania przy niskim poziomie SOC, niż w pełni naładować do 90 lub 100%. Poza tym zajęta stacja doładowania ukarze Cię za zbyt długie siedzenie, podczas gdy inni czekają na ładowanie.
To wciąż dość szybki wskaźnik ładowania, zwłaszcza w porównaniu z początkami ładowania pojazdów elektrycznych lub czasem ładowania AC wynoszącym godziny, a nie minuty.
Biorąc jednak pod uwagę ogromną baterię Cybertrucka o pojemności 123 kWh, spodziewaliśmy się szybszego ładowania. Większy akumulator może zazwyczaj utrzymać wyższy poziom naładowania przez dłuższy czas (koncepcja ta jest znana jako „klatka szybowa” lub szybkość ładowania podzielona przez całkowitą pojemność). Model 3 dalekiego zasięgu ma Szczytowy współczynnik C 3 i średni współczynnik C 1,4 przy ładowaniu od 0-100%ale w tym teście Cybertruck wykazał szczytową wartość C wynoszącą nieco ponad 2 i średnią około 0,9.
Jeśli mierzyć je liczbą „dodanych mil na minutę”, co jest ważniejszym wskaźnikiem z punktu widzenia praktycznej jazdy, w przypadku Cybertrucka sytuacja staje się nieco gorsza. Model 3 ma zasięg 533 mil, a od 14 do 80% może zwiększyć zasięg o około 220 mil w 31 minut. W tej samej skali, od 14 do 80 procent, Cybertruck dodał 330 km w 40 minut, co oznacza mniejszy zasięg w dłuższym okresie.
Wszystkie te urządzenia są zauważalnie wolniejsze niż obecni mistrzowie ładowania, Hyundai Ioniq 5 i jego kuzynka Kia EV6, które pomimo nieco niższej maksymalnej mocy ładowania wynoszącej około 230 kW, mają większą pojemność ładowania. Imponująco szeroka krzywa ładowania Może utrzymywać prędkość od 170 do 180 kW do 70-80%.
W porównaniu do podobnego pojazdu, Rivian R1T, R1T Nieco później malejeAle nie w ogromnej ilości. R1T wygrywa tutaj, ale z niewielką przewagą (margines staje się większy, jeśli uwzględni się wyższą wydajność Riviana i tradycyjne, hm, „optymistyczne” szacunki zasięgu Tesli).
Ale to nie jest cała historia
Musimy jednak przestrzec, że jest to tylko jeden test w jednym zestawie warunków – a warunki nie są idealne dla omawianego Cybertrucka.
Po pierwsze, system ładowania Cybertrucka został zaprojektowany z możliwością przełączania pomiędzy ładowaniem 800 V a 400 V. Ładowarki V3 mają napięcie znamionowe 400 woltów, więc możliwe jest, że Cybertruck będzie w stanie ładować lepiej niż ładowarka 800 woltów – jeśli Tesla ją zamontuje. Ładowarka V4 Supercharger ma być zdolna do ładowania napięciem 800 V, ale jak dotąd widzieliśmy tylko instalacje o napięciu 400 V, co pokazuje, że sieć ładowania Tesli nie jest gotowa na Cybertruck – i jest to prawdą pod wieloma względami.
Po drugie, była to zajęta stacja doładowania i czasami Tesla ogranicza prędkość ładowania w zatłoczonych stacjach doładowania. Stacja doładowania z możliwością dostarczenia maksymalnej mocy 250 kW na stanowisko nie musi być koniecznie budowana w tym samym czasie, ponieważ rzadko kiedy każde stanowisko będzie zapełnione samochodem przy 0% SOC, który wymaga maksymalnej szybkości ładowania. Zatem 10-stanowiskowa ładowarka o mocy 250 kW może mieć całkowitą moc 1–1,5 mW, a nie 2,5 mW, których można oczekiwać od szybkości ładowania 250 kW. Możliwe, że Cybertruck uzyskał maksymalną szybkość ładowania przy niskim poziomie SOC, a następnie sama stacja ograniczyła dostarczanie mocy, aby priorytetowo traktować na stacji pojazdy o niskim poziomie SOC.
Wreszcie jest to zupełnie nowy pojazd i Tesla może poczekać na więcej danych na temat stanu akumulatora podczas ładowania, aby w przyszłości zwiększyć stawki ładowania. Tesla lubi oferować aktualizacje drogą bezprzewodową, aby poprawić możliwości samochodu i umożliwić pierwszym właścicielom pełnienie roli beta testerów. W tym przypadku właściciel, o którym mowa, jest jednocześnie pracownikiem Tesli, a Tesla chętnie wykorzystuje pracowników jako króliki doświadczalne przy nowych pojazdach. Jest więc całkiem możliwe, że stawki opłat wzrosną w przyszłej aktualizacji oprogramowania – np Podobnie było z Rivianem.
FTC: Używamy automatycznych linków partnerskich, aby zarabiać. więcej.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”