OTTAWA, 1 czerwca (Reuters) – Kanadyjski rząd wspiera do 3 mld CAD (2,24 mld USD) pożyczek dla Trans Mountain Corporation (TMC), korporacji koronnej, która buduje ponadbudżetowy i rozbudowuje długo opóźniony rurociąg naftowy do Kanada. . wybrzeże.
Informacje zostały ujawnione na stronie internetowej Export Development Canada (EDC) w tym tygodniu i pokazują dwie nowe gwarancje kredytowe podpisane na przełomie marca i maja.
W ubiegłym roku rząd liberalnego premiera Justina Trudeau, który w 2018 roku kupił rurociąg Trans Mountain, aby zapewnić budowę projektu rozbudowy, udzielił TMC gwarancji pożyczki w wysokości 10 miliardów dolarów kanadyjskich.
Ekspansja Trans Mountain podwoi przepływ ropy naftowej z piasków roponośnych Alberty do Burnaby w Kolumbii Brytyjskiej do około 890 000 baryłek dziennie i ma na celu zwiększenie dostępu do azjatyckich rynków rafineryjnych.
Jednak projekt napotkał przeszkody regulacyjne, sprzeciw środowiskowy i opóźnienia w budowie, a obecnie oczekuje się, że będzie kosztował 30,9 miliarda CAD, czterokrotnie więcej niż 7,4 miliarda CAD w budżecie na 2017 rok.
Minister finansów Chrystia Freeland powiedziała w zeszłym roku, że żadne publiczne pieniądze nie będą inwestowane w projekt, a TMC powiedział, że szuka zewnętrznego finansowania.
Rzeczniczka Ministerstwa Finansów Marie-France Vaucher powiedziała, że gwarancja kredytowa jest „powszechną praktyką” i nie odzwierciedla żadnych nowych wydatków publicznych. Mówi się, że TMC płaci rządowi opłatę za zabezpieczenie pożyczki.
„Rząd federalny nie zamierza być długoterminowym właścicielem projektu i rozpocznie proces dezinwestycji w odpowiednim czasie” – powiedział Foucher w oświadczeniu, dodając, że projekt pozostaje komercyjnie opłacalny.
Wielu analityków twierdzi, że TMC nie będzie w stanie odzyskać pełnych kosztów budowy, gdy sprzeda rurociąg. Analityk Morningstar, Stephen Ellis, oszacował, że po ukończeniu rurociąg będzie wart około 15 miliardów dolarów kanadyjskich.
„Gdy projekt przekroczy budżet, federalni będą musieli go sprzedać ze stratą, a podatnicy będą musieli spłacić pożyczki” – powiedział Keith Stewart, starszy analityk ds. Energii w Greenpeace Canada.
Oczekuje się, że rozbudowany rurociąg rozpocznie transport ropy w pierwszym kwartale 2024 r.
(1 USD = 1,3372 dolarów kanadyjskich)
(Raportowanie Ismaila Shakila i Nii Williams). Montaż autorstwa Daniela Wallisa i Richarda Changa
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”