Duże firmy, takie jak Apple i Disney, będą zmuszone do ujawniania emisji gazów cieplarnianych na mocy nowego kalifornijskiego prawa zatwierdzonego w poniedziałek.
Gubernator Gavin Newsom podpisał ustawę – uchwaloną przez legislaturę stanową – wymagającą od firm o rocznych przychodach przekraczających 1 miliard dolarów (817 milionów funtów) raportowania emisji gazów cieplarnianych.
Podobne wysiłki postępują powoli na szczeblu federalnym.
Newsom pochwalił cele ustawy, ale kwestionował sposób jej wdrożenia.
„Ta ważna polityka po raz kolejny pokazuje nieprzerwane przywództwo Kalifornii poprzez odważne reakcje na kryzys klimatyczny” – napisał Newsom w oświadczeniu podpisanym. „Jednak terminy wdrożenia określone w tej ustawie prawdopodobnie nie zostaną dotrzymane”.
Dodał, że jest „zaniepokojony ogólnym wpływem finansowym tej ustawy na przedsiębiorstwa”.
Zgodnie z prawem Kalifornijska Rada ds. Zasobów Powietrznych musi wdrożyć system raportowania emisji do 1 stycznia 2025 r., czyli za nieco ponad rok.
Ponieważ potrzeba zajęcia się zmianami klimatycznymi staje się coraz pilniejsza, na duże przedsiębiorstwa wywierana jest presja, aby ujawniły, ile emitują gazów zatrzymujących ciepło w atmosferze, czy to bezpośrednio w wyniku działalności, czy pośrednio, np. poprzez zakup energii elektrycznej.
Kalifornia, posiadająca doświadczenie w uchwalaniu najnowocześniejszych przepisów dotyczących ochrony środowiska, jest siedzibą wielu wielomiliardowych firm.
Chevron, Meta, Wells Fargo, Intel i HP mają siedziby w tym stanie i wszystkie generują ponad 50 miliardów dolarów (40 miliardów funtów) rocznie.
Stan przyjął również niedawno ustawę wymagającą od firm o rocznych przychodach przekraczających 500 milionów dolarów (408 milionów funtów) zgłaszania ryzyka finansowego związanego z klimatem, co zdaniem Newsom zachęci firmy do działań mających na celu uniknięcie tego ryzyka. W oświadczeniu podpisanym ponownie wyraził jednak obawy dotyczące kosztów dla przedsiębiorstw.
Amerykański organ regulacyjny ds. akcji i rynków – Komisja Papierów Wartościowych i Giełd – od ponad roku pracuje nad podobnymi federalnymi wymogami nakładającymi na przedsiębiorstwa obowiązek zgłaszania emisji i ryzyka związanego z klimatem.
Zwolennicy przepisu zaproponowanego przez komisję, tacy jak senator Elizabeth Warren, twierdzą, że zapobiegnie to „ekościemowi” polegającemu na wyolbrzymianiu przez firmę działań marketingowych na rzecz ochrony środowiska, a także pomoże inwestorom zrozumieć słabe punkty różnych spółek.
Jednak Izba Handlowa, największa grupa biznesowa w kraju, twierdzi, że zasada ta może być kosztowna dla przedsiębiorstw i trudna do przestrzegania.
Grupa zadała również pytania dotyczące tego, czy raporty dotyczące emisji i ryzyka są istotne dla decyzji inwestycyjnych oraz czy organy regulacyjne rynków powinny wdrażać politykę ochrony środowiska.
Nie jest jasne, kiedy komisja zatwierdzi ostateczną wersję przepisu.
„Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży.”