Rowery elektryczne szybko ewoluowały w ciągu ostatnich kilku lat, przekształcając się z twardych (i w wielu przypadkach brzydkich) urządzeń w bardziej wyrafinowane maszyny elektryczne. Nadal jest dużo miejsca na ulepszenia, ale wydaje się, że odkryto kilka początkowych problemów, takich jak ograniczona pojemność baterii, niewygodne sterowanie i dziwna geometria.
Rowery elektryczne pozostają kontrowersyjnym tematem, zwłaszcza w Ameryce Północnej, ale nie będę się w to zagłębiał. Celem tego przewodnika jest wyjaśnienie różnicy między różnymi opcjami dostępnymi na rynku i, miejmy nadzieję, ułatwienie wyboru tej, która najlepiej pasuje do Twojego stylu jazdy.
Oczywiście zawsze istnieje możliwość zakupu zwykłego, niezmotoryzowanego roweru górskiego — jazda tą trasą jest znacznie tańsza i nigdy nie musisz się martwić, że bateria rozładuje się w trakcie jazdy. Dla rowerzystów zainteresowanych tą trasą przygotowaliśmy przydatny przewodnik wyjaśniający różne opcje.
Zacznijmy od absolutnych podstaw – czym właściwie jest eMTB? Zasadniczo jest to rower górski z silnikiem elektrycznym wspomagającym pedałowanie i akumulatorem zasilającym silnik.
Istnieją trzy różne klasy rowerów elektrycznych, ale skupiamy się tylko na rowerach klasy 1, czyli tych bez przepustnicy, które wytwarzają moc tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje. Te motocykle są również ograniczone do 20 mil na godzinę; Z pewnością możesz jechać szybciej, ale silnik nie zapewni żadnej pomocy powyżej tej prędkości.
pojemność baterii: Pojemność baterii jest mierzona w watogodzinach (Wh), różni się w zależności od typu roweru i waha się od około 320 Wh do 1000 Wh. Im większa pojemność, tym większy zasięg, chociaż te większe akumulatory mają dodatkową wagę.
Moment obrotowy: Moment obrotowy odnosi się do tego, ile wsparcia zapewni rower podczas pedałowania. (Jest tego więcej, ale jest to bardzo uproszczona wersja). Rower z silnikiem, który zapewnia większy moment obrotowy, wymaga od kierowcy mniejszego nacisku na pedały podczas podjeżdżania pod strome wzniesienie niż rower z niższym momentem obrotowym. eMTB średniej mocy mają zwykle silniki o momencie obrotowym 35-60 Nm, podczas gdy silniki eMTB pełnej mocy wytwarzają moment obrotowy 85-100 Nm.
Rodzaje elektrycznych rowerów górskich
Pełna moc eMTB
Rowery eMTB z pełną mocą mają najmocniejsze silniki i największe akumulatory, w wyniku czego mają również najwyższą masę całkowitą, zwykle w przedziale 50 funtów.
Cała ta moc umożliwia wspinanie się po cechach, które byłyby niemożliwe na zwykłym rowerze, co może prowadzić do zupełnie innych wrażeń z jazdy. Ten styl eMTB świetnie nadaje się do obracania ognistych ładunków, aby pokonywać kamieniste zjazdy, ale jest też świetny, jeśli chodzi o techniczne podjazdy.
Ogólne wrażenia z jazdy różnią się od jazdy na zwykłym rowerze górskim – jazda na królikach i wykonywanie nagłych, szybkich manewrów jest trudniejsze ze względu na większą wagę (podnoszenie roweru na stojaku również może być wyzwaniem), ale z drugiej strony ten styl eMTB jest najbardziej stabilny, zwłaszcza podczas skręcania.
Większe akumulatory pozwalają również na dłuższy czas pracy przy pełnej mocy, zwiększając dystans, jaki można pokonać przy najwyższym poziomie wspomagania.
Przykłady: Specialized Levo, Trek Rail, Yeti 160E
eMTB średniej mocy
Kategoria eMTB średniej mocy gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat dzięki ulepszonej technologii akumulatorów i nowym silnikom, które umożliwiają tworzenie rowerów ważących około 40 funtów. 10-funtowa różnica wagi między tymi rowerami a ich w pełni funkcjonalnymi odpowiednikami jest bardzo zauważalna, a rower jeździ bardzo podobnie jak zwykły rower na zjazdach.
Typowa moc wyjściowa waha się od 35 Nm do 60 Nm w zależności od silnika, co oznacza, że ten styl motocykla nie podjeżdża pod górę w taki sam sposób, jak opcje pełnej mocy. Nadal jest zauważalna pomoc, jest bardziej subtelna i bardziej przypomina delikatne, stałe pchnięcie niż mocne pchnięcie pod górę.
Aby utrzymać ogólną wagę na niskim poziomie, standardowa pojemność akumulatora eMTB średniej mocy wynosi zwykle około 350 Wh, co ogranicza maksymalny zasięg w porównaniu z większymi opcjami o pojemności 750 Wh lub większej. Wiele dostępnych modeli oferuje opcję przedłużacza zasięgu, czyli zewnętrzną baterię, którą można wsunąć do koszyka na bidon, aby wydłużyć czas pracy.
Przykłady: Orbea Rise, Trek Fuel EX-e i Scott Lumen
Co należy wziąć pod uwagę przy zakupie eMTB
Czym jeżdżą Twoi znajomi?
Jeśli nie wszystkie Twoje przejażdżki są solo, dobrze jest przemyśleć swoje podejście do eMTB dla Twoich kumpli. Okazuje się, że eMTBS o pełnej i średniej sile nie pasują do siebie podczas jazdy grupowej — jeźdźcy o pełnej sile będą musieli stale czekać na średnio mocnych jeźdźców lub przynajmniej przełączyć się na tryb, który zapewnia mniejsze wspomaganie .
Oczywiście to nie koniec świata, ale jeśli skończysz z tym samym stylem eMTB, co Twoi najbliżsi partnerzy, znacznie ułatwi to logistykę i transport.
Jakiego rodzaju wrażeń z jazdy szukasz?
Czy chcesz roweru, który może zastąpić wahadłowy ATV, który umożliwia pokonanie najbardziej pionowych tras w jak najkrótszym czasie? Ścieżka pełnej siły jest drogą do zrobienia.
Jeśli szukasz czegoś, co jest łatwe w obsłudze, eMTB o średniej mocy jest bardziej umiarkowaną opcją, która wciąż może pokonywać sporo podjazdów w krótkim czasie.
Cechy, o których warto pamiętać
rozmiar baterii: Większy jest lepszy, do pewnego momentu. W dzisiejszych czasach akumulatory o mocy 700-750 W wydają się być idealnym miejscem dla eMTB przy pełnej pojemności, dając rowerzystom możliwość wyruszenia na długie, wielogodzinne przejażdżki bez ponoszenia tak dużej utraty wagi jak 900- opcje watów. .
Sterowanie w kokpicie: Istnieje wiele wyświetlaczy kokpitu, niektóre wyglądają tak, jakby bardziej pasowały do wnętrza statku kosmicznego, inne są prostsze. Osobiście lubię mniejsze, mniej rzucające się w oczy opcje — Specialized dobrze integruje swoje ekrany z górną rurą, podobnie jak Crestline w sposobie, w jaki zintegrowali wyświetlacz Kiox firmy Bosch.
Główne składniki: W eMTB mocne hamulce i solidne opony powinny mieć najwyższy priorytet. Wydawanie pieniędzy na dodatkowy fantazyjny amortyzator zwykle nie jest tego warte, przynajmniej z mojego doświadczenia — odkryłem, że dodatkowa masa roweru może sprawić, że zawieszenie w połowie skoku będzie znakomite. Wybór aluminiowej ramy pomoże zaoszczędzić pieniądze kosztem dodatkowej wagi, ale nie zapomnij o silniku, który zmniejszy część brań.
konserwacja: Niestety silniki do rowerów elektrycznych nie są łatwe w serwisowaniu w domu. Kiedy coś pójdzie nie tak, zwykle jest to czas na wizytę w sklepie rowerowym, więc dobrym pomysłem jest zastanowienie się, jaka sieć dealerów jest dostępna dla silnika w rowerze, który oglądasz.
Gotowe — krótki wstęp do tego, na co zwrócić uwagę w eMTB w 2023 roku. Wskoczenie w ten świat wymaga znacznych inwestycji, nawet w przypadku najbardziej budżetowych modeli, co wymaga zebrania jak największej ilości informacji i wypróbowania tylu opcji jak możesz przed dokonaniem zakupu większe znaczenie. Jeśli najtańsze rowery elektryczne nadal są dla Ciebie za drogie, nie martw się – zwykłe rowery górskie są znacznie tańsze i dają więcej frajdy.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”