Powiedziała sieć odzieżowa Gap Inc. We wtorek podjął natychmiastowe kroki w celu usunięcia produktów ze swojej linii Yeezy Gap stworzonej we współpracy z Kanye Westem i zamkniętej YeezyGap.com po antysemickich komentarzach rapera.
Dzieje się tak wkrótce po tym, jak Adidas zakończył współpracę z Ye, raperem znanym wcześniej jako Kanye West, w związku z jego obraźliwymi i antysemickimi wypowiedziami, ostatnią firmą, która zerwała więzi z Ye i decyzją, która według niemieckiej firmy produkującej odzież sportową osiągnie wyniki finansowe.
„Adidas nie toleruje antysemityzmu ani żadnego innego rodzaju mowy nienawiści” – podała firma we wtorkowym oświadczeniu. „Ostatnie komentarze i działania Yi były niedopuszczalne, nienawistne i niebezpieczne i naruszają wartości firmy, takie jak różnorodność, integracja, wzajemny szacunek i uczciwość”.
Firma stanęła w obliczu presji, by zerwać więzi z Ye, a celebryci i inni w mediach społecznościowych namawiali Adidasa do działania. Powiedziała na początku miesiąca, że zawiera lukratywną umowę dotyczącą sneakersów z recenzowanym raperem.
Najnowsza firma zajmująca się cięciem telekomunikacyjnym
Adidas poinformował we wtorek, że przeprowadził „dokładny przegląd” i natychmiast wstrzyma produkcję linii produktów Yeezy oraz wstrzyma płatności na rzecz Ye i jego firm. Firma produkująca odzież sportową powiedziała, że spodziewa się w tym roku zarobić 250 milionów euro (338,5 miliona dolarów w dolarach kanadyjskich) w wyniku przeprowadzki.
Posunięcie Adidasa, którego dyrektor generalny Kasper Rorsted ustąpi w przyszłym roku, nastąpił po tym, jak Ye został zawieszony w Twitterze i Instagramie w tym miesiącu za antysemickie posty, które zdaniem sieci społecznościowej naruszały jego politykę.
Niedawno zasugerował, że niewolnictwo jest wyborem i między innymi nazwał szczepionkę COVID-19 „znakiem bestii”. Został również skrytykowany za noszenie koszulki „White Lives Matter” na pokazie Yeezy Collection w Paryżu.
Jego agent go upuścił
Jego agencja talentów, CAA, porzuciła go, a studio MRC ogłosiło w poniedziałek, że napisze o nim cały dokument.
Według Women’s Wear Daily dom mody Balenciaga zerwał związek z Ye w zeszłym tygodniu. JPMorganChase i Ye zakończyli współpracę biznesową, chociaż krach bankowy trwał jeszcze przed antysemickimi komentarzami Ye.
W ostatnich tygodniach Ye zakończył również współpracę swojej firmy z Gap i powiedział Bloombergowi, że planuje zerwać kontakty ze swoimi dostawcami korporacyjnymi.
Po zawieszeniu na Twitterze i Facebooku Ye zaproponował zakup konserwatywnej sieci społecznościowej Parler.
Raper, który zdobył 24 nagrody Grammy, zyskał reputację mniej za swoją muzykę, a więcej za wzbudzanie kontrowersji od 2016 roku, kiedy był hospitalizowany w Los Angeles z powodu tego, co jego zespół określił jako stres i zmęczenie. Później ujawniono, że zdiagnozowano u niego chorobę afektywną dwubiegunową.
Grupy żydowskie zwracały uwagę na powagę komentarzy rapera w czasie narastającego antysemityzmu. Anti-Defamation League napisała w liście do adidasa w zeszłym tygodniu, wzywając ją do oddzielenia się od Yi, takie incydenty w Stanach Zjednoczonych osiągnęły rekordowy poziom w zeszłym roku.
Protestujący na estakadzie w Los Angeles w sobotę podnieśli transparent chwalący antysemickie komentarze Yi, wywołując oburzenie w mediach społecznościowych, gdy celebryci i inni mówili, że popierają Żydów.
Grupy żydowskie z zadowoleniem przyjęły decyzję Adidasa, ale stwierdziły, że jest to za późno. Światowy Kongres Żydów zauważył, że podczas II wojny światowej fabryki Adidasa „produkowały zaopatrzenie i broń dla reżimu nazistowskiego, korzystając z pracy przymusowej”.
W Niemczech, gdzie Adidas ma siedzibę, szef głównej grupy żydowskiej w kraju z zadowoleniem przyjął decyzję firmy, ale powiedział, że jest „za późno”.
„Chciałem wcześniej zająć jasne stanowisko w sprawie niemieckiej firmy, która była również zaangażowana w reżim nazistowski” – powiedział w oświadczeniu Josef Schuster, szef Centralnej Rady Żydów w Niemczech. „Adidas zrobił wiele, aby zdystansować się od swojej przeszłości i podobnie jak wiele marek sportowych, jest jedną z tych firm, które prowadzą kampanie przeciwko antysemityzmowi i rasizmowi. Dlatego wczesne zerwanie z Kanye Westem było właściwe”.
słuchaj | Ruch w mediach społecznościowych Kanye Westa:
7:39Krytyk kultury z Toronto, Stacey Lee Kong, ma coś do powiedzenia na temat najnowszego ruchu Kanye Westa w mediach społecznościowych
„Gracz. Introwertyk. Rozwiązujący problemy. Twórca. Myśliciel. Przez całe życie ewangelista żywności. Orędownik alkoholu.”