- We wtorek wieczorem Ford uniknął konieczności zmagania się ze strajkami robotniczymi po obu stronach granicy amerykańsko-kanadyjskiej, ogłaszając wstępne porozumienie z kanadyjskim związkiem zawodowym Unifor, obejmującym 5600 pracowników producentów samochodów.
- Obie strony ogłosiły porozumienie, które musi jeszcze zostać ratyfikowane przez członków, na kilka godzin przed przedłużonym terminem, który upływa we wtorek o 23:59.
- Ford i Unifor odmówiły natychmiastowego ujawnienia szczegółów porozumienia.
Lana Payne rozmawia z delegatami po wyborze na przewodniczącą UNIFOR, największego związku zawodowego sektora prywatnego w Kanadzie, w Metro Toronto Convention Center, 10 sierpnia 2022 r.
Richarda Lawtensa | gwiazda Toronto | Obrazy Getty’ego
DETROIT — Ford Motor Co. uniknął we wtorek wieczorem konieczności zmagania się ze strajkami robotniczymi po obu stronach granicy amerykańsko-kanadyjskiej, gdy producent samochodów i kanadyjski związek zawodowy Unifor ogłosiły wstępne porozumienie obejmujące 5600 pracowników branży motoryzacyjnej w prowincji Ontario.
Producent samochodów z Detroit i związek ogłosili porozumienie – które nadal musi zostać ratyfikowane przez członków – na kilka godzin przed przedłużonym terminem we wtorek o 23:59. Obie strony przedłużyły rozmowy o 24 godziny w następstwie złożonej w ostatniej chwili propozycji Forda dla Unifor w poniedziałkowy wieczór.
Kanadyjskie wstępne porozumienie zostało osiągnięte piątego dnia, w którym związek zawodowy United Auto Workers rozpoczął ukierunkowane strajki przeciwko Fordowi i miejskim rywalom, takim jak General Motors i Stellantis, spółka matka Chryslera.
Strajk w Unifor miałby wpływ na zakład montażowy Forda w Oakville, który produkuje crossovery Ford Edge i Lincoln Nautilus, a także na dwie fabryki silników produkujące silniki V8 stosowane w kluczowych produktach, takich jak ciężarówki Ford serii F i potężny Mustang.
Forda Mustanga z 2024 roku
źródło: Ford
Ford i Unifor odmówiły natychmiastowego ujawnienia szczegółów porozumienia, które, jak stwierdziła Lana Payne, przewodnicząca związku na szczeblu krajowym, „odnosi się do wszystkich punktów podniesionych przez członków w ramach przygotowań do tej rundy negocjacji zbiorowych”.
„Wierzymy, że to porozumienie wzmocni podstawy, na których będziemy w dalszym ciągu targować się o zyski dla pokoleń pracowników branży motoryzacyjnej w Kanadzie” – powiedziała. W obecnej sytuacji Wtorkowa noc.
Unifor, który reprezentuje 18 000 kanadyjskich pracowników producentów samochodów w Detroit, przyjął bardziej tradycyjne podejście do negocjacji w porównaniu ze swoim amerykańskim odpowiednikiem. Kanadyjski związek zawodowy wybrał Forda jako firmę „docelową”, zamiast podążać za nową strategią UAW polegającą na negocjacjach z trzema producentami samochodów. Ogłosiła także, w razie potrzeby, tradycyjny strajk narodowy, zamiast strajku ukierunkowanego.
Oczekuje się, że związek opublikuje członkom szczegóły porozumienia w nadchodzących dniach, po czym nastąpi głosowanie. Jeśli umowa zostanie ratyfikowana, będzie ona stanowić model dla Uniforu w negocjacjach z GM i Stellantis.
Ford skupi się teraz na rozmowach z UAW. Przewodniczący związku Sean Fine powiedział w poniedziałek, że związek ogłosi dodatkowe strajki w amerykańskich fabrykach, jeśli producenci samochodów z Detroit nie poczynią „poważnych postępów” w negocjacjach do południa czasu EDT w piątek.
Obecnie około 12 700 pracowników UAW strajkuje w fabryce średniej wielkości i dużych samochodów ciężarowych GM w Wentzville w stanie Missouri. Średniej wielkości SUV-y Ford Ranger i Bronco są produkowane w Wayne w stanie Michigan; oraz fabryka Jeepa Wranglera i Gladiatora firmy Stellantis w Toledo w stanie Ohio.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”