Filipiny i Chiny oskarżają się wzajemnie o spowodowanie kolizji na Morzu Południowochińskim Wiadomości z Morza Południowochińskiego

Filipiny i Chiny oskarżają się wzajemnie o spowodowanie kolizji na Morzu Południowochińskim  Wiadomości z Morza Południowochińskiego

Manila i Pekin mają długą historię incydentów morskich na spornym Morzu Południowochińskim.

Filipiny i Chiny wymieniły się oskarżeniami w związku z kolizją ich statków w pobliżu spornych mielizn na Morzu Południowochińskim w związku ze wzrostem napięcia w związku z roszczeniami dotyczącymi suwerenności na kluczowej drodze wodnej.

Ławica jest częścią tak zwanego na całym świecie Wysp Spratly.

Chińska straż przybrzeżna podała w niedzielnym oświadczeniu, że dwa filipińskie statki, ignorując powtarzające się ostrzeżenia, „nielegalnie wpłynęły na wody sąsiadujące z rafą Renai na wyspach Nansha bez zgody chińskiego rządu”.

Napisano, że statek Onaiza 1 maja „wykonał nagły, nieprofesjonalny i niebezpieczny zwrot i celowo zderzył się ze statkiem chińskiej straży przybrzeżnej nr 21556”. Dodała, że ​​strona filipińska ponosi pełną odpowiedzialność.

Rzecznik Gan Yu wezwał także Filipiny do zaprzestania „prowokacyjnych działań”, twierdząc, że Pekin będzie w dalszym ciągu prowadzić „działania organów ścigania” na swoich wodach.

W międzyczasie filipińska straż przybrzeżna oskarżyła Chiny o wystrzelenie armatek wodnych oraz taranowanie statków zaopatrzeniowych i statku Straży Przybrzeżnej, powodując „poważne uszkodzenie silnika” jednego z nich.

„M/L Kalayaan doznał poważnego uszkodzenia silnika” – powiedział rzecznik Jay Tarella w oświadczeniu na platformie mediów społecznościowych

Na kilka godzin przed niedzielnym wypadkiem około 200 filipińskich rybaków, liderów młodzieżowych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego dołączyło do świątecznej przyczepy kempingowej udającej się w te okolice, aby dostarczać datki.

Organizator konwoju powiedział jednak, że łodzie rybackie zdecydowały się wycofać, ponieważ „zachowały ostrożność” w związku z obecnością chińskich łodzi.

READ  Inżynier nuklearny przydzielony do Marynarki Wojennej USA, aby próbował przekazać tajemnice

Filipiny i Chiny mają długą historię incydentów morskich na spornym Morzu Południowochińskim, przez które przepływa roczny handel statkami o wartości ponad 3 bilionów dolarów.

Niedzielny incydent nastąpił dzień po tym, jak Manila oskarżyła Pekin o wystrzelenie z armatek wodnych rządowego statku rybackiego obsługiwanego przez ludność cywilną, co Pekin określił jako uzasadnione „środki kontroli”.

Według chińskich mediów państwowych Pekin oświadczył również, że podjął „środki kontrolne” wobec trzech filipińskich statków na Morzu Południowochińskim, które według niego wpłynęły w sobotę na wody w pobliżu Scarborough Shoal.

Chiny roszczą sobie prawa do prawie całego Morza Południowochińskiego, w tym do części, do których zgłaszają roszczenia Filipiny, Wietnam, Indonezja, Malezja i Brunei. Jednak w 2016 roku Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze stwierdził, że roszczenia Chin nie mają podstawy prawnej.

Ned Windrow

"Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *