(Bloomberg) — Exxon Mobil Corp. planuje stać się jednym z największych dostawców litu do pojazdów elektrycznych, co będzie pierwszym od dziesięcioleci znaczącym wyjściem naftowego giganta poza paliwa kopalne.
Najczęściej czytane w serwisie Bloomberg
Exxon będzie wydobywał metal z podziemnych zbiorników solanki w formacji Smackover w południowym Arkansas przy użyciu nowej metody zwanej bezpośrednią ekstrakcją litu, która nie jest obecnie powszechnie stosowana. Exxon zamierza wyprodukować swój pierwszy lit do 2027 r. i zwiększyć produkcję do równowartości miliona samochodów elektrycznych rocznie do 2030 r.
Ten poziom produkcji osiągnie około 100 000 ton rocznie, powiedział w poniedziałkowym wywiadzie Dan Ammann, prezes Exxon ds. rozwiązań niskoemisyjnych. Dzięki temu Exxon stanie się jednym z dziesięciu największych producentów na świecie.
„Produkujemy lit lokalnie, zamiast importować go z Chin i innych krajów” – powiedział Aman. „Zrobimy to, wywierając znacznie mniejszy wpływ na środowisko i zbudujemy dochodowy, szybko rozwijający się biznes”.
Chociaż lit nie jest geologicznie rzadki, jak inne metale stosowane w akumulatorach, takie jak kobalt i nikiel, wydobycie wysokiej jakości ilości na dużą skalę stanowi poważne wyzwanie.
Exxon uważa, że DLE ma kilka zalet w porównaniu z obecnie stosowanymi technikami wydobycia skał twardych i basenów ze słoną wodą, w tym wykorzystanie gruntów na mniejszej powierzchni. Aman widzi także podobieństwa między DLE a pompowaniem ropy, co sprawia, że firma „jest całkiem pewna podejścia do produkcji”.
Przeczytaj więcej: Wyścig o najszybszy lit trwa od Arkansas po Argentynę
Sukces DLE może zmienić zasady gry w produkcji litu na całym świecie. Otworzyłoby to ogromne zasoby srebrzystobiałego metalu w Ameryce Północnej, zmniejszając potrzebę importu. Może być także tańsza i bardziej ekologiczna niż tradycyjna produkcja w Ameryce Południowej, gdzie znajduje się prawie połowa światowych zasobów.
Aman powiedział również, że firma oceni rozwój produkcji litu na całym świecie w miarę rozwoju rynku.
Naukowcy z firmy Exxon pod kierownictwem dr Stanleya Whittinghama wynaleźli akumulator litowo-jonowy w latach 70. XX wieku, torując drogę ładowalnemu źródłu zasilania, obecnie powszechnie stosowanemu we wszystkim, od laptopów po wielkoskalowe magazynowanie energii. W tamtym czasie Exxon poczynił również szeroko zakrojone inwestycje w wydobycie uranu i technologię nuklearną w ramach inicjatywy mającej na celu wyjście poza paliwa kopalne.
Exxon nie podał konkretnych prognoz nakładów inwestycyjnych. Pierwsza jednostka litowa będzie kosztować „setki milionów” dolarów, a wydatki prawdopodobnie osiągną „miliardy” do 2030 r., powiedział Amann.
Projekt pomoże Exxon zdobyć znaczący udział w rynku, który do 2030 r. ma wzrosnąć czterokrotnie, a także złagodzić straty wynikające z oczekiwanego zmniejszenia popytu na benzynę i olej napędowy w nadchodzących dziesięcioleciach. Naftowy gigant prowadził rozmowy z Tesla Inc. i Ford Motor Co. , Volkswagen AG i innych producentów samochodów, którzy w tym roku będą starali się budować biznes wokół metalu, jak podał w lipcu Bloomberg News, powołując się na osoby zaznajomione z tą sprawą.
Aman stwierdził, że rozmowy z klientami były „bardzo pozytywne” i nie potwierdziły tożsamości potencjalnych kontrahentów. „Ludzie są podekscytowani widokiem firmy wielkości i potencjału ExxonMobil wchodzącej na tę przestrzeń, na którą obecnie składają się głównie małe i średnie firmy”.
Przeczytaj więcej: Exxon uważa, że lit wydobywany ze słonej wody jest bardziej ekologiczny niż wydobycie
Ceny litu typu spot spadły w tym roku ze względu na spowolnienie gospodarcze w Chinach i obawy dotyczące przystępności cenowej pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych i Europie. Jednak długoterminowy obraz wygląda zdrowo. BloombergNEF spodziewa się, że do końca dekady światowy popyt na lit wzrośnie prawie pięciokrotnie.
Occidental Petroleum i SLB, największy na świecie dostawca usług naftowych, również oświadczyły, że badają produkcję litu na bazie solanki.
— Z pomocą Yvonne Yu Lee.
(Aktualizacja zakresu oczekiwanego wzrostu w drugim akapicie, a komentarze dyrektora generalnego zaczynają się w trzecim akapicie.)
Najczęściej czytane w Bloomberg Businessweek
©2023 Bloomberg L.P